Afkicken van suikerverslaving

Deze pagina gaat over het afkicken van suikerverslaving. Wellicht herken je het gevoel, dat je na het nuttigen van een snoepje al snel trek hebt in de volgende. Je kunt door blijven eten tot een misselijk gevoel zich aandient! Het af en toe nuttigen van een snoepje betekent niet direct, dat je te maken hebt met een suikerverslaving. Het kan echter wel het begin vormen van een ongezond voedingspatroon met een te groot aantal ongezonde suikers. In het bijzonder, wanneer je het snoepen combineert met frisdrank. Ook in frisdrank zit een groot aantal suikers, die hetzelfde verslavende effect kunnen hebben.

Het feit dat je na het eerste snoepje al snel zin hebt in de volgende valt te verklaren door het feit, dat er bij het eten van suiker een stofje vrijkomt die stimulerend werkt. Op deze pagina lees je meer over de wijze waarop men een suikerverslaving ontwikkelt en hetgeen gedaan kan worden om zo’n verslaving tegen te gaan. Bovenal moet worden vastgesteld dat een suikerverslaving erg ongezond is. Het kan leiden tot verschillende aandoeningen, waarvan diabetes een goed voorbeeld is. Reden genoeg om een suikerverslaving direct na het herkennen hiervan aan te pakken!

Inhoudsopgave

Hoe ontstaat een suikerverslaving?

Zoals reeds werd aangehaald, zorgt het nuttigen van suikerrijke producten voor het opwekken van een stofje die stimulerend werkt. Je wordt zo onbewust aangezet tot het nemen van een volgend snoepje, een glas frisdrank, enzovoorts. Het stofje waarover we het hier hebben heet dopamine. Het vrijkomen hiervan is het gevolg van het feit, dat er een signaal wordt gestuurd naar onze hersenschors. Hier wordt een beloningssysteem ingeschakeld, die voor de ontwikkeling van dopamine zorgt. Dopamine komt niet alleen vrij bij het nuttigen van suikers. Je kunt ook met dit stofje te maken krijgen na het nuttigen van drugs, het hebben van seks met je partner, na een fijne hardlooptraining, enzovoorts. Het geeft je een gelukkig gevoel.

Het gelukkige gevoel wil je het liefst zo lang mogelijk volhouden. Dit betekent dat je na een hardlooptraining vrijwel direct zin kunt hebben in een volgende training. Evenals dat men ook na seks vaak nog even blijft knuffelen met een partner. In het geval van suikers betekent het, dat men na het eerste snoepje al snel een tweede snoepje neemt. Zo houdt men het gelukkige gevoel in stand.

Gebruik van de term suikerverslaving

Wanneer we het hebben over een suikerverslaving, vergelijk je dit wellicht direct met een verslaving aan drank, roken of bijvoorbeeld gokken. Bestaat een suikerverslaving eigenlijk wel? Soms wordt gesteld dat suiker minstens zo verslavend werkt als bijvoorbeeld cocaïne. Hier is echter geen bewijs voor. Wat wel bewezen kan worden, is het feit dat suiker de hersenstructuur niet aantast. Iets wat verschillende soorten drugs bijvoorbeeld wel doen.

Een aanpassing van de hersenstructuur maakt dat je steeds meer van een verslavende stof, zoals de drugs, nodig hebt om hetzelfde resultaat te behalen. Het resultaat is bij een verslaving het gelukkige, fijne gevoel dat je ervaart. Juist die aanpassing van de hersenstructuur maakt dat drugs zo verslavend werken. Zou je niet tijdig ingrijpen, dan zou de hersenstructuur dermate worden aangepast dat je aan een losse joint in geen gevel genoeg hebt om een gelukkig gevoel te ervaren. Ontzettend gevaarlijk!

Terugkerend naar de term “suikerverslaving” is dus lastig vast te stellen, of er echt sprake is van een verslaving. Vaak is de roep om suikers tijdelijk. Op het moment dat je misselijk begint te worden en de suikers om die reden laat staan, zal de trek in snoep sterk afnemen. Vaak komt de trek pas weer op, nadat je een eerste snoepje genomen hebt.

Noodzaak van afkicken van suikerverslaving

Afkicken van suiker is om verschillende redenen belangrijk. Niet alleen hebben de suikers een zeer negatieve invloed op je gebit. Ook kunnen de suikers verschillende lichamelijke aandoeningen met zich meebrengen, wanneer je deze te veel binnenkrijgt. Wist je dat je zo’n 75 minuten op een hoog tempo moet fietsen om een halve zak drop te kunnen verwerken? Doe je dit niet, dan hoopt de energie zich op en ligt een sterke toename in je gewicht op de loer. Uiteindelijk kan dit leiden tot overgewicht, obesitas en bijbehorende aandoeningen als diabetes type 2. Ook vermoeidheid, vaak omschreven als een suikerdip, kan het gevolg zijn van een suikerverslaving.

Hoe kan ik afkicken van suikerverslaving?

Afkicken van een suikerverslaving is niet eenvoudig! Suikers zitten immers in vrijwel alle producten die je tegenwoordig in de supermarkt vindt. Denk aan de frisdrank die je bij het eten of in de avond neemt, het snoepgoed dat je tussendoor neemt, een lekkere chocoladereep of bijvoorbeeld een koekje voor in de pauze op het werk, enzovoorts. Gelukkig is het voor afkicken van een suikerverslaving niet direct noodzakelijk om alle suikers te laten staan. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in eerste instantie slechts te minderen! Dit doe je bijvoorbeeld door de frisdrank te vervangen voor een glas water.

Ook kun je met jezelf afspreken dat je geen nieuwe verpakkingen met snoep in huis haalt. Niet alleen goed om af te kicken van de suikers in je voedingspatroon, maar ook nog eens beter voor je tanden! Suikers tasten de glazuurlaag van je tanden razendsnel aan, met alle risico’s van dien.

Suiker uit thee en koffie laten

Veel mensen hebben de gewoonte om suiker aan hun koffie en thee toe te voegen. In Nederland drinken volwassenen gemiddeld al snel zo’n drie à vier koppen koffie of thee op een dag. Reken voor jezelf eens uit, hoeveel suiker je kunt laten staan door dit niet langer in je thee of koffie te doen! Vind je het drankje te bitter zonder suiker? Kies in dat geval voor een scheutje melk in je koffie of thee.

Bezoek een diëtist voor hulp bij een suikerverslaving

Wanneer je het lastig vindt om van je suikerverslaving af te komen, kan een bezoek aan de diëtist het overwegen waard zijn. Een diëtist kan je van de gewenste hulp voorzien, door je te adviseren over de elementen in je voedingspatroon die je beter kunt schrappen. Wat heeft in jouw voedingspatroon het grootste effect op het in stand houden van je suikerverslaving? Zijn er vervangende producten, die het weglaten van deze suikerrijke producten op kunnen vangen?

Tip: voordat je naar de diëtist gaat, is het verstandig om je voedingspatroon in kaart te brengen. Er zijn handige apps voor je smartphone, waarmee je gedurende de dag bij kunt houden welke producten je eet en wat dit voor invloed heeft op de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt.

Hoe lang duurt afkicken van suikerverslaving?

Afkicken van suiker is niet eenvoudig. In het bijzonder, wanneer de suikers vastzitten in je dagelijks ritme! Denk hierbij nog eens aan de suiker in koffie en thee. Het aanpassen van een dergelijke gewoonte kost tijd en discipline. Niet alleen omdat het lastig kan zijn om de suikers te laten staan. Ook omdat we als mens niet graag uit onze vaste patronen stappen! Gaat het om een suikerverslaving als gevolg van regelmatig snoepen tussendoor? In dat geval is de oplossing eenvoudiger. Laat de snoeppot een paar weken leeg! Zo raak je niet in de verleiding om alsnog een snoepje te nemen tussendoor.

Zoals eerder al beschreven werd, is een suikerverslaving geen echte verslaving. In die zin, dat het geen aanpassingen aan de hersenstructuur veroorzaakt. Een snoepje die je nu een gelukkig gevoel geeft, zal dat over een jaar nog steeds doen. Je hebt niet meer suikers nodig om hetzelfde gevoel te ervaren. Deze vaststelling maakt dat het ook relatief eenvoudig is om los te komen van een suikerverslaving.

Veelgestelde vragen over afkicken van suikerverslaving

Mogelijk heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over afkicken van een suikerverslaving. Krijg je bijvoorbeeld last van afkickverschijnselen bij stoppen met suiker? Hoe lang duurt afkicken van suiker nu precies? Enzovoorts. Onderstaand vind je het antwoord op de vragen die ons het meest worden gesteld. Je kunt je eigen vraag onder dit artikel plaatsen, wanneer het antwoord hierop nog niet in onderstaand overzicht terug te vinden is.

Hoe kan ik afkicken van suikerverslaving?

Afkicken van een suikerverslaving begint bij het veranderen van je voedingspatroon. Vervang de suikers voor andere producten waarin geen of veel minder suikers zitten.

Hoe lang duurt afkicken van suiker?

Het verschilt per persoon hoe lang afkicken van suiker duurt. Wanneer je bijvoorbeeld suiker in de thee doet, duurt het afkicken hiervan langer dan wanneer je veelal tussendoor snoept.

Hoe ontstaat suikerverslaving?

Een suikerverslaving ontstaat als gevolg van het stofje dopamine dat in je hersenen wordt aangemaakt. Dit stofje zet je aan om nog een snoepje of glaasje frisdrank te nemen, om zo een gelukkig gevoel vast te houden.

Wat moet ik eten voor afkicken van suikerverslaving?

Probeer etenswaren te nuttigen waarin relatief weinig suikers zitten. Laat het glas frisdrank staan en kies voor een kop thee! De suikers helemaal laten staan is niet nodig om van je verslaving af te komen.

Wie kan mij helpen met afkicken van suikerverslaving?

Wanneer het je niet lukt om van je suikerverslaving af te komen, kun je een diëtist bezoeken. Een diëtist kijkt samen waar in je voedingspatroon winst te behalen valt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *