Afvallen in de overgang

afvallen in de overgang

Iedere westerse vrouw krijgt er vroeg of laat mee te maken: de overgang. Het is een natuurlijk proces, waarbij het lichaam op zoek gaat naar een nieuwe balans in de hormoonspiegel. De overgang vindt plaats rond de menopauze, het moment waarop je als vrouw de laatste menstruatiecyclus afrondt. Van een vruchtbare vrouw, verandert je lichaam naar dat van een rijpe en volwassen vrouw. Niet iedereen vindt dit even makkelijk te verteren, daar vruchtbaarheid gekoppeld wordt aan het vrouwelijk lichaam. De overgang is echter niet om je voor te schamen! In dit artikel vertellen we hoe u kunt afvallen in de overgang.

Nadeel van de overgang is dat het diverse klachten met zich meebrengt. Een van die klachten is een toename in gewicht. Hoe kun je afvallen in de overgang? Op welke manier voorkom je dat je lichaam z’n strakke vormen verliest tijdens deze periode? In dit artikel geven we je verschillende tips, die helpen om af te vallen in de overgang. 

Inhoudsopgave

Redenen dat je gewicht verandert in de overgang

Voordat we kijken naar de tips om af te vallen in de overgang, is het belangrijk om te begrijpen hoe je gewicht in deze periode verandert. De toename in gewicht valt te verklaren door een verandering in de vetverdeling. Er zal zich bij veel vrouwen een dun laagje vet creëren boven de broekrand. Vervelend, maar vaak niet direct wat aan te doen! Daarbij heb je het geluk dat iedere vrouw in de overgang hiermee te maken krijgt.

Het ontstaan van zo’n dun laagje vet heeft onder meer te maken met de vermindering van de hoeveelheid oestrogenen in het lichaam. Deze oestrogenen hebben invloed op de stofwisseling. Naarmate de stofwisseling vertraagt door een afname in de hoeveelheid oestrogenen zal ook de verbranding van calorieën vertraagd worden. Wist je dat die vertraging tot circa twintig procent kan schelen? 

Je lichaam geeft je het gevoel voortdurend trek te hebben

De lage oestrogeenspiegel zorgt er niet alleen voor dat de verbranding van calorieën minder snel verloopt. Ook zorgt een lagere oestrogeenspiegel ervoor dat je voortdurend trek lijkt te hebben. Het duurt langer, voordat je een verzadigd gevoel ervaart. Ontzettend vervelend! Je hebt meer trek, terwijl je lichaam de vetten minder snel verbruikt. Het verklaart waarom je gewicht toeneemt in deze periode.

Afvallen in de overgang begint bij het zo goed mogelijk onderdrukken van dit gevoel. Mocht je toch een tussendoortje nemen, kies dan altijd voor een gezonde optie. Denk bijvoorbeeld aan een appel of een banaan. Ook een smoothie kan je energie geven om je dagelijkse activiteiten uit te voeren, zonder dat je veel aan zal komen. 

Afname van de spiermassa rond de overgang

Niet alleen het reeds beschreven natuurlijke proces leidt ertoe dat je zwaarder wordt. Ook zal je spiermassa rond de overgang afnemen. Dit hangt niet direct samen met de overgang, maar wel met het feit dat je ouder wordt. Ook mannen hebben hier last van. De spieren zorgen in een ruststand voor het verbruik van energie. Naarmate je minder spieren hebt, zal het verbruik dus verder afnemen.

Het toont aan, hoe belangrijk het is om ook op oudere leeftijd te blijven sporten. Op internet vind je diverse, relatief simpele krachtoefeningen om je spiermassa enigszins op peil te houden. Niet alleen helpt het je af te vallen in de overgang, ook maakt het dat je minder snel aan zal komen als je ouder begint te worden. 

Meer eten als gevolg van stress

Een derde factor die maakt dat je tijdens de overgang aankomt, is het feit dat veel vrouwen in deze periode stress ervaren. De stress komt onder meer voort uit de slechte nachten, die ertoe leiden dat je spanning ervaart over verplichtingen die je hebt staan. Denk aan een deadline die gehaald moet worden, maar waarvoor je door de slechte nachten weinig energie hebt. De slechte nachten zijn het gevolg van opvliegers.

Stress zorgt voor het aanmaken van cortisol. Dit hormoon maakt dat de suikerspiegel in je lichaam enorm zal schommelen, wat ertoe leidt dat je op sommige momenten ontzettend veel trek hebt in koolhydraten. Denk aan het moment dat je een Mars of Snicker uit de kast trekt! Het zijn ongezonde calorieën die ertoe leiden dat je zwaarder wordt. 

Tips om af te vallen in de overgang

afvallen in de overgang

Op basis van de informatie die je al gelezen hebt, zal de moed voor afvallen in de overgang mogelijk direct tot diep in je schoenen zakken. In de overgang en afvallen lijkt geen gelukkige combinatie te zijn! Het is om deze reden allereerst belangrijk om toe te geven aan de overgang. Dit natuurlijke proces zal je niet stoppen, accepteer het. Hetzelfde geldt voor de verandering van je lichaam. Geef eraan toe, dat je lichaam verandert en dat je wat aan zal komen in deze periode. Het is niet erg en overkomt iedere vrouw! Bij de ene vrouw zal het gewicht logischerwijs sneller toenemen, dan bij iemand anders. 

Onderstaand vind je een aantal handige afvallen in de overgang tips, die je helpen om zo goed mogelijk op gewicht te blijven. Stel vooraf een doel! Welk gewicht wil je aan het eind van de overgang, vaak rond je 55e tot 60e levensjaar, bereikt hebben? Op basis van dit doel kun je aan de slag gaan om af te vallen. 

Tip 1: pas je voedingsschema aan

Een eerste stap bij afvallen in de overgang is het aanpassen van je huidige voedingsschema. Je lichaam vraagt om meer koolhydraten, terwijl je verbruik afneemt. Dit betekent dat het belangrijk is om te zoeken naar tussendoortjes die gezond zijn, om de ophoping van vet rond je buik te minimaliseren. Ongezonde koolhydraten zijn de snelle suikers, waarvan wit suiker en bijvoorbeeld wit meel voorbeelden zijn. Laat deze suikers liggen en vervang ze door een gezond, voedzaam alternatief.

Wanneer je het lastig vindt om te bepalen hoe gezond je momenteel eet en waar mogelijke verbeterpunten liggen, kan het slim zijn om de hulp van een diëtist in te schakelen. 

Tip 2: probeer je suikerspiegel te stabiliseren

De schreeuw om snelle suikers neemt toe, naarmate je suikerspiegel instabieler wordt. In dit artikel las je al, dat een instabiele suikerspiegel vaak het gevolg is van stress. Probeer de stress te verminderen door bijvoorbeeld met lijstjes te werken, door dagelijks een half uurtje te wandelen bij de lunch, enzovoorts. Ook het gebruik van bijvoorbeeld suiker in de thee of koffie is een bron van een instabiele suikerspiegel. Zorg er tenslotte voor, dat je niet te veel koffie drinkt op een dag. Ook te veel koffie kan de suikerspiegel onstabiel maken. 

Tip 3: drink veel water op een dag

Afvallen in de overgang gaat makkelijker, wanneer je regelmatig een glas water drinkt gedurende de dag. Het drinken van water helpt het lichaam afvalstoffen af te voeren, waardoor deze minder lang in het lichaam aanwezig blijven. Het houdt je lichaam schoon! In plaats van een glas water zou je vanzelfsprekend ook voor een kop thee kunnen kiezen. Kies hierbij bij voorkeur voor thee zonder cafeïne. Voeg daarbij geen suiker toe aan je kopje thee. 

Tip 4: zorg voor voldoende beweging

De verbranding van calorieën in je lichaam kun je versnellen, door gedurende de week een aantal keer te sporten. Ga bijvoorbeeld een rondje joggen, of maak bij de lunch een wandeling. De wandeling helpt niet alleen calorieën te verbranden, maar verlaagt ook je stressniveau. 

slank overgang

Wilt u nog meer tips om af te vallen ?

Kijk hier voor nog meer tips

Veelgestelde vragen over afvallen in de overgang

Regelmatig worden ons vragen gesteld over afvallen in de overgang. Welke tips hebben jullie om snel af te vallen in de overgang? Hoe komt het eigenlijk, dat mijn gewicht toeneemt tijdens deze periode? Onderstaand hebben we het antwoord op de meest gestelde vragen voor je uitgewerkt. Staat het antwoord op de vraag die jij hebt hier nog niet bij? Stel de vraag in dat geval in de reacties onder dit artikel. We proberen de vraag zo snel mogelijk voor je te beantwoorden.

Hoe kan ik afvallen in de overgang?

Afvallen in de overgang begint bij het terugdringen van ongezonde koolhydraten, de snelle suikers. Eet veel groente en fruit, zorg dat je veel water drinkt gedurende de dag en beperk de hoeveelheid koffie.

Wat moet ik doen om af te vallen in de overgang?

Om snel af te vallen in de overgang is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Zorg er daarbij voor, dat je veel drinkt tijdens de dag. Bij voorkeur water of thee en in ieder geval geen frisdrank of te veel koffie.

Waarom is afvallen in de overgang moeilijk?

Afvallen in de overgang is moeilijk, omdat je lichaam verandert. De stofwisseling vertraagt, evenals de verbranding van calorieën. Daar waar je lichaam juist om meer voeding vraagt.

Kun je in de overgang afvallen?

Ook in de overgang kun je afvallen! Het is echter lastiger dan voorafgaand aan de overgang. Zorg dat je voldoende beweegt en gevarieerd eet. Drink daarbij voldoende water of thee gedurende de dag.

Waarom lukt het niet om af te vallen in de overgang?

In de overgang is afvallen lastiger, omdat je lichaam verandert. Onder meer de stofwisseling en de verbranding van calorieën vertragen. Tegelijkertijd vraagt je lichaam je om meer voeding.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *