Afvallen zonder sporten

afvallen zonder sporten

Wie aan afvallen denkt, zal in de meeste gevallen denken aan een combinatie van gezond eten en meer bewegen. Is afvallen zonder sporten ook een optie? Wellicht heb je de tijd niet om meer te bewegen, heb je momenteel last van een blessure welke sporten onmogelijk maakt, enzovoorts. In dit artikel lees je meer over afvallen zonder sporten! Waarop moet je letten, wanneer je middels gezonde voeding gewicht wilt verliezen?

Sporten kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan fietsend naar het werk, of een korte wandeling rond de lunch. Wellicht schaar je dit niet direct onder sporten! Toch heeft een dergelijke vorm van beweging een positieve invloed op het verlies van gewicht. Daarbij is op de fiets naar het werk of een lunchwandeling niet alleen verstandig om op gewicht te blijven. Ook draagt het bij aan de energie die je overdag hebt! Een lunchwandeling helpt je je hoofd leeg te maken, waardoor je met frisse moed aan de middag kunt beginnen. 

Inhoudsopgave

Invloed van sporten en eten op afvallen

Snel afvallen bestaat uit verschillende elementen. Aan de ene kant wil je voorkomen dat je overbodige en ongezonde koolhydraten binnenkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan de Mars of Snicker die je tegen het eind van de middag neemt. Een dergelijk tussendoortje voegt weinig toe aan je prestaties en is rijk aan ongezonde koolhydraten. Deze snelle suikers hopen zich op, waaruit lichaamsvet kan ontstaan. Daarbij is het verstandig om volgens een vast patroon te eten, waarbij je dagelijks op vaste momenten een maaltijd of tussendoortje neemt. Bij het samenstellen van zo’n voedingsschema is het belangrijk om alle belangrijke vitamines en mineralen mee te nemen. Op deze manier blijf je gezond!

Aan de andere kant wil je het reeds bestaande lichaamsvet kwijtraken. Je begint het lichaamsvet te verliezen, op het moment dat je lichaam deze reserves begint aan te spreken om goed te kunnen blijven functioneren. Dit kan bijvoorbeeld door wekelijks een aantal keer te sporten, maar ook door wat minder te eten. De energie die je lichaam in beide gevallen nodig heeft, wordt uit de reserves in je buik of bijvoorbeeld je armen gehaald. Op deze manier begin je gewicht te verliezen. 

Sneller afvallen door te sporten naast gezonde voeding

In de basis komt afvallen dus neer op het principe: meer eruit, dan erin! Wanneer je snel wilt afvallen is het verstandig om naast gezonde voeding te nemen ook meer te bewegen. Door te bewegen verbruik je immers meer energie, dan je op een normale werkdag zou doen zonder te bewegen. Daarbij is sporten niet alleen goed voor het afvallen, maar bijvoorbeeld ook om stress tegen te gaan, om beter te slapen, om energieker aan de dag te beginnen, enzovoorts.

Is sporten altijd noodzakelijk om af te vallen? Nee, dat is het niet! Zoals reeds werd aangehaald, kun je minder eten en hetzelfde verbruik aanhouden. Op deze manier worden de vetreserves aangewend en zal je uiteindelijk aan gewicht verliezen. Wist je dat je zelfs energie verbruikt als je de hele dag in bed zou blijven liggen? Binnen ons lichaam zijn er processen die 24 uur per dag en 7 dagen per week door blijven draaien. Denk aan het rondpompen van bloed door ons lichaam, onze hersenen die altijd alert zijn op mogelijk gevaar, enzovoorts.  

Gezond voedingspatroon samenstellen

afvallen zonder sporten

Wanneer je afvallen zonder sporten overweegt, kan een koolhydraatarm dieet het bekijken waard zijn. Zoals de naam al doet vermoeden is een koolhydraatarm dieet gericht op het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks binnenkrijgt. De ongezonde koolhydraten vervang je door gezonde vetten en bijvoorbeeld eiwitten. Zo hoef je niet per definitie minder te eten, maar zorg je er wel voor dat de snelle suikers buiten je lichaam blijven. Iets wat ertoe leidt dat je vet zal verliezen!

Suikers zijn niet de enige boosdoener. Ook in tarwe zitten ontzettend veel koolhydraten. Denk bijvoorbeeld aan de pasta’s, die met name sporters vaak nemen voor hun wedstrijden. Het voorziet hen van voldoende energie om goed te presteren. Doordat je deze energie al in je lichaam hebt, zijn de extra koolhydraten vaak niet nodig. Door de koolhydraten vaker te laten staan, zal je bloedsuikerspiegel stabiliseren. Iets wat ertoe leidt, dat je minder trek hebt en daarbij een positieve invloed heeft op de verbranding van vet in het lichaam. 

Nadelen van een koolhydraatarm dieet

Aan een koolhydraatarm dieet zitten verschillende voordelen voor mensen die afvallen zonder te sporten. Toch is het verstandig om ook de nadelen hiervan te bekijken! Zo ben je relatief veel tijd kwijt aan het volgen van zo’n dieet. In plaats van een Mars neem je nu een bakje rauwkost mee naar het werk. De rauwkost dien je vooraf te wassen, eventueel te schillen en in stukjes te snijden.

Daarbij is het verstandiger om tijdens de lunch een maaltijdsalade te eten, dan twee of drie boterhammen te nuttigen. De boterhammen zijn rijk aan tarwe, waar weer een groot aantal koolhydraten in zitten. Veel Nederlanders houden van zo’n typische Nederlandse lunch met boterhammen! Jij zal ze voortaan moeten laten staan als je wilt afvallen zonder te sporten.

Een derde nadeel is het feit dat de boodschappen mogelijk iets duurder worden, doordat je een koolhydraatarm dieet volgt. Onderdeel hiervan is het verhogen van de hoeveelheid eiwitten in je voedingsschema. Producten die rijk zijn aan eiwitten, zoals vis of een stukje vlees, zijn vaak relatief duur. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor noten. 

Tips om af te vallen zonder te sporten

Onderstaande tips kunnen je helpen, wanneer je afvallen zonder sporten overweegt of hier al aan begonnen bent. Het zal best lastig zijn om een dergelijke manier van afvallen vol te blijven houden. Daarbij is de kans groot, dat je lichaam reageert op een sterk veranderd voedingspatroon. In plaats van de boterham, krijgt je lichaam nu een salade bij de lunch. Toch zal het je uiteindelijk veel opleveren! Je voelt je energieker, zit beter in je vel en zal beter presteren.

Tip 1: zorg dat je een volwaardig voedingsschema samenstelt! Je wilt voorkomen dat je de hele week door salades aan het eten bent. Een stukje vlees of vis mag best, want hier zitten veel eiwitten in. Door plotseling helemaal geen koolhydraten meer te nemen, is de kans op een jojo-effect groot. Hierbij val je eerst razendsnel af, maar kom je daarna ook twee keer zo snel weer aan.

Tip 2: eerder op deze pagina las je al dat afvallen zonder sporten kan betekenen, dat je wel meer beweegt. Neem bijvoorbeeld de fiets als je naar het werk gaat, of loop rond het middaguur een blokje om. Niet alleen goed voor je lichaam, maar ook nog eens gezellig om samen met collega’s te doen! Daarbij kun je binnen je kantoorpand wat vaker de trap nemen in plaats van de lift.

Tip 3: wees bewust bezig met de voeding die je dagelijks binnenkrijgt. Laat de ongezonde snacks staan en verdiep je in gezonde alternatieven. Door heel bewust op je voeding te letten, zal het makkelijker worden om een dieet vol te houden. Daarbij leer je ontzettend veel over het verschil tussen gezonde en ongezonde voeding. Iets wat het eenvoudiger maakt om voorbij de snoepautomaat in de kantine te lopen! Je weet immers hoe ongezond deze producten voor je zijn.

Tip 4: meermaals werd al benoemd, dat het belangrijk is om voldoende eiwitten tot je te nemen. Ze dragen bij aan de opbouw en het herstel van lichaamscellen. Op deze manier voorkom je dat afvallen ertoe leidt dat je spiermassa wordt afgebroken. Daarbij geven de eiwitten je een heel verzadigd gevoel, waardoor de kans kleiner is dat je een tussendoortje neemt. 

afslank receptenbijbel

Kijk hier voor meer tips om af te vallen

Kijk hier voor nog meer tips

Veelgestelde vragen over afvallen zonder sporten

Er worden ons regelmatig vragen gesteld over de mogelijkheid om af te vallen zonder te sporten. Waarop moet ik letten bij afvallen zonder sporten? Is het gezond om af te vallen zonder te sporten? Enzovoorts. Onderstaand hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen alvast voor je uitgewerkt! Staat het antwoord op de vraag die jij hebt hier nog niet bij? Je kunt je vraag achterlaten in de reacties onderaan deze pagina. We proberen je vervolgens zo snel mogelijk een antwoord te geven op je vraag.

Hoe kan ik afvallen zonder te sporten?

Afvallen zonder sporten betekent dat je heel scherp moet letten op je voeding. Kies bijvoorbeeld voor een koolhydraatarm dieet en combineer dit met meer beweging op de werkvloer.

Wat is belangrijker om af te vallen sporten of eten?

Gezond eten en meer bewegen zijn allebei belangrijk! Uiteindelijk wil je meer verbruiken, dan dat je binnenkrijgt. Eten heeft een grote invloed op de hoeveelheid koolhydraten die je lichaam binnenkomen.

Kan ik afvallen zonder te sporten?

Ja, afvallen zonder te sporten is mogelijk! Het is belangrijk dat je meer energie verbruikt, dan dat je lichaam aan energie binnenkrijgt. Kijk eens naar de mogelijkheden van een koolhydraatarm dieet.

Is afvallen zonder (te) sporten mogelijk?

Je kunt afvallen zonder sporten, mits je minder energie binnenkrijgt dan verbruikt. Laat koolhydraatrijke producten met veel snelle suikers staan en vervang ze voor groente en fruit.

Wie kan er afvallen zonder te sporten?

Iedereen kan afvallen zonder te sporten, als je maar bereid bent om je voedingsschema aan te passen. Laat de ongezonde snacks rijk aan koolhydraten staan en vervang ze door een gezond tussendoortje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *