Gaba

Gaba, wat voluit Gamma-Aminoboterzuur genoemd wordt, is een stofje wat een grote invloed heeft op onze nachtrust. Zonder deze stof kost het relatief veel moeite om in slaap te vallen en zal men daarnaast minder diep slapen. Het maakt dat men een volgende dag vermoeid opstaat en een suf gevoel ervaart. Gaba is een lichaamseigen stof, maar kan ook als supplement gebruikt worden. Als supplement is gaba interessant, wanneer je te kampen hebt met een slaapstoornis. Ook bij een onrustig gevoel in je hoofd kan het gebruik van gaba voedingssupplementen een optie zijn.

Op deze pagina lees je meer over gaba supplementen en het effect hiervan op ons lijf. Mocht je het gebruik van dit rustgevende middel overwegen als aanvulling op je lichaamseigen gaba, dan is het belangrijk de bijsluiter vooraf door te lezen. 

Inhoudsopgave

Wat is gaba?

Zoals reeds genoemd is gaba een lichaamseigen stof, welke kan worden aangevuld aan de hand van supplementen. Het stofje wordt normaliter in de hersenen geproduceerd. Ook wanneer je kalmerende middelen als temazepam of zopiclon gebruikt, speelt gaba een belangrijke rol. Deze middelen interacteren met gaba, waardoor zowel deze middelen als de productie van gaba geactiveerd worden. Het verklaart waarom dergelijke middelen, die worden samengevoegd onder de categorie benzodiazepines, een kalmerende werking hebben.

Wat doet gaba?

Het stofje heeft als voornaamste taak, het verminderen van de activiteit van zenuwen in het menselijk zenuwstelsel. Dit doet het stofje niet overdag, maar wel als je in de avond wilt slapen. Zou de activiteit van de zenuwen niet verminderd worden, dan duurt het langer voordat je in slaap valt. Ook zal je minder diep slapen als je hersenen onvoldoende gaba geproduceerd hebben.

Naarmate men ouder wordt, neemt de productie van gaba in de hersenen af. Dit verklaart waarom met name senioren relatief snel te maken hebben met een slaapstoornis. Waar een slaapstoornis bij jongere generaties doorgaans het gevolg is van stress, kan een tekort aan gaba bij ouderen als een van de belangrijkste aangewezen worden.

Ervaringen met gaba

Het gebruik van gaba supplementen maakt dat je sneller een suf en vermoeid gevoel zal ervaren. De supplementen en daarmee deze stof helpen echter niet alleen om slapeloosheid aan te pakken. Ook valt op te merken dat gaba een gevoel van angst vermindert. Evenals dat gaba een positieve invloed kan hebben op je gemoedstoestand. Je voelt je vrolijker en zal een volgende dag met meer energie beginnen. Logischerwijs hangt dit samen met het feit dat de gaba supplementen je beter laten slapen.

Uit de ervaringen met gaba blijkt dat de activiteit van zenuwen afneemt. Iets wat ook mensen met ADHD kan helpen. Zij hebben vaak last van een hevige activiteit van de zenuwen, wat hen druk maakt en het voor hen lastig maakt om rust te vinden. Door de productie van gaba te stimuleren of aan te vullen met gaba supplementen wordt die rust sneller gevonden.

Gaba tekort

Mensen bij wie er sprake is van een slaapstoornis hebben vaak te kampen met een gaba tekort. De activiteit van de zenuwen wordt in dit geval onvoldoende geremd, waardoor men lang blijft piekeren of op andere manieren actief blijft. Het bemoeilijkt de slaap en zorgt er daarnaast voor, dat iemand minder diep slaap. Uit onderzoek blijkt dat mensen die kampen met een slaapstoornis vaak 25 tot 30 procent minder gaba in hun lichaam hebben dan mensen bij wie het gaba-niveau op peil is. Zoals eerder op deze pagina al genoemd wordt, komt een gaba tekort voornamelijk voor bij ouderen. Bij hen neemt de productie van deze stof in de hersenen af, wat het interessant maakt om de stof aan te vullen middels supplementen.

Gaba tekort aanvullen

Een van de manieren om een gaba tekort aan te vullen, is het gebruik van voedingssupplementen met gaba. Deze supplementen kun je eenvoudig online bestellen. Het is belangrijk de bijsluiter door te nemen, om vast te kunnen stellen hoe vaak je een dergelijk supplement moet nuttigen. Er zijn ook diverse natuurlijke ingrediënten die gaba bevatten. Neem bijvoorbeeld wat vaker vette vis, eet broccoli en voeg spinazie toe aan je voedingsschema. Deze groenten bevatten overigens niet alleen gaba, maar ook tal van andere voedzame stoffen.

Naast de groenten zijn er ook verscheidene noten die de productie van gaba stimuleren. Je kunt denken aan walnoten en amandelen. Verder zijn bananen, havermout en een volkoren boterham aan te raden, als je de productie van gaba wilt verbeteren.

Tot slot; veel knuffelen en huid-op-huid contact hebben versterkt de productie van gaba in het lichaam. Daarbij zorgt dit voor de ontwikkeling van diverse andere stoffen die kalmerend werken.

Veelgestelde vragen over gaba

Er worden regelmatig vragen gesteld over het gebruik van gaba supplementen. Wordt deze stof ook door ons eigen lichaam aangemaakt? Voor wie is het gebruik van gaba supplementen interessant? Enzovoorts. Bekijk hieronder de antwoorden op de vragen die het meest gesteld zijn over gaba (supplementen). Heb je zelf nog een vraag over dit onderwerp? Laat deze in dat geval achter in de reacties onderaan de pagina.

Wat is gaba?

Gaba is een stof die je lichaam standaard aanmaakt, maar welke je aan kunt vullen middels gaba supplementen. De stof helpt de activiteit van je zenuwen te verminderen, waardoor je uiteindelijk in slaap valt en blijft slapen.

Wat doet gaba?

De belangrijkste taak van gaba is het verminderen van de activiteit van zenuwen in je zenuwstelsel. Op het moment dat deze activiteit afneemt zal je vermoeid raken en makkelijker in slaap vallen. Je blijft niet piekeren!

Hoe snel werkt gaba?

Gaba is een stof die voortdurend aangemaakt wordt. Je kunt het aanvullen met supplementen. Doordat gaba al in je lichaam zit, is lastig te merken wanneer de supplementen effect hebben. Je zal eerder moe zijn ’s avonds.

Waar zit gaba in?

Er zijn verschillende ingrediënten die gaba bevatten. Bekende voorbeelden zijn onder meer vette vis, walnoten, spinazie en havermout. Met deze ingrediënten verbeter je het gaba-niveau in je lichaam. Je slaapt hierdoor beter.

Wanneer gaba innemen?

Gaba innemen kun je het beste in de namiddag of aan het begin van de avond doen. Op dat moment moet de activiteit van de zenuwen verminderd worden, zodat je later op de avond snel in slaap valt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *