Geloof in jezelf

geloof in jezelf

Ben je onzeker, of mis je het geloof in jezelf? Investeer tijd in het leren zien en bewonderen van je eigen talenten. Ieder mens is uniek en heeft een eigen talent! Voor de een betekent dit dat hij of zij goed is in een specifieke sport. Anderen leren erg makkelijk, vormen de verbindende factor in een team. Door in jezelf te geloven, zal je uiteindelijk positiever in het leven staan. Geloven in eigen kunnen betekent immers, dat je zelfvertrouwen groeit. Het geeft je het gevoel de wereld aan te kunnen! Ook op momenten dat het vertrouwen in jezelf een deuk krijgt, ben je sterk genoeg om je rug recht te houden.

Heb vertrouwen in jezelf, in dit artikel lees je er meer over. Daarbij wordt ingegaan op mogelijkheden om je zelfvertrouwen terug te winnen, bijvoorbeeld als je het vertrouwen in mensen kwijt bent. Belangrijk bij het verbeteren van het geloof in jezelf, is het opsporen van de bron die maakt dat je momenteel weinig vertrouwen in eigen kunnen hebt. Ben je bijvoorbeeld bang dat je faalt? Is er in het verleden sprake geweest van een pesterij, welke je nog steeds achtervolgt? Het zijn voorbeelden van situaties, die kunnen leiden tot een beperkt geloof in jezelf. Na het lezen van dit artikel ga je jezelf terugvinden. 

Inhoudsopgave

Geloof in jezelf met een positief zelfbeeld

Het creëren van een gevoel van geloof in jezelf begint bij een positief zelfbeeld. Ga eens voor de spiegel staan en zeg hardop, welke lichamelijke kenmerken of karaktertrekken jou zo uniek maken. Door deze kenmerken en karaktertrekken op te schrijven, kun je hier later altijd nog eens naar terug kijken. Handig, wanneer je in een minder fijne periode zit en het geloof in jezelf verder afneemt. Vaak blijkt het niet gemakkelijk te zijn om tot een positief zelfbeeld te komen. Hoe schakel je de negatieve gedachten uit en zet je deze om naar iets positiefs? Het aan blijven hangen van negatieve gedachten is vaak de makkelijkste weg. Vergelijk voor jezelf eens hoe vaak je een compliment aan iemand geeft en hoe vaak je iets afkraakt. Is dit in balans? 

Oorzaak van een negatief zelfbeeld bepalen

geloof in jezelf

Om te kunnen werken aan een positief zelfbeeld en daarmee aan een groter geloof in jezelf, is het belangrijk om te achterhalen waar het bestaande negatieve zelfbeeld vandaan komt. Werken aan jezelf betekent jezelf openstellen voor de angsten die je ervaart. Door een angst te accepteren, zal het makkelijker worden om deze los te laten. Dit is het begin van het werken aan een positief zelfbeeld. Daarbij biedt het je de kans om weer te gaan vertrouwen in jezelf! Denk bijvoorbeeld aan faalangst, waarbij jij een voortdurende stress ervaart in de aanloop naar een situatie waarin je moet presteren. Naarmate je deze angst leert te accepteren, zal je met een groter zelfvertrouwen aan zo’n situatie beginnen. Dit leidt ertoe dat je meer geloof krijgt in jezelf, waarmee ook het gevoel van stress afneemt.  

Geloof in jezelf vergt herhaling

Het geloof in jezelf neemt toe, naarmate je vaker in een bepaalde situatie terechtkomt. Je kunt dit vergelijken met een bezoek aan een pretpark. De eerste keer zal een achtbaan nog erg spannend zijn. Kom je een tweede keer in het park, dan kent de achtbaan minder verrassingen voor je. Je vertrouwt erop, dat je de achtbaan heelhuids verlaat. Een derde of vierde keer begint de rit in de achtbaan normaal te worden. Je vertrouwt er volledig op, dat je een fijne rit beleeft! Ook presentaties of bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken kun je op deze manier benaderen. De eerste presentatie is spannend, maar het wordt makkelijker naarmate je dit vaker doet. 

Tips voor meer geloof in jezelf

Er zijn verschillende manieren om te werken aan jezelf. Werken aan jezelf kent daarbij verschillende aspecten. Denk aan de mogelijkheid om wat vaker te sporten. Dit heeft een positieve invloed op je conditie en je lichaam, waardoor je steeds lekkerder in je vel komt te zitten. Je ziet de vooruitgang, wat je motiveert om vol te blijven houden. Daarbij zullen anderen je complimenten geven, wanneer je sterk bent afgevallen of bijvoorbeeld een verbeterde conditie hebt.

Tegelijkertijd heeft werken aan jezelf een psychologische component. Eerder las je al, dat het verbeteren van het vertrouwen in jezelf begint bij het accepteren van de angst die je ervaart. Deze angst vormt immers de voedingsbodem voor een negatief zelfbeeld. Onderstaande tips kunnen je helpen om meer geloof in jezelf te krijgen en daarmee positiever in het leven te staan. Welke van deze tips heb jij al eens toegepast? 

Tip 1: probeer complimenten uit te breiden

Complimenten uitbreiden, dat klinkt wellicht wat gek! Toch kan het je helpen om meer vertrouwen in jezelf te krijgen. Onder het uitbreiden van een compliment verstaan we het groter maken van complimenten. Op het moment dat iemand aangeeft dat je slanker bent dan voorheen, heb je twee opties. Ofwel, je relativeert het compliment weg door te denken dat het je ook veel energie gekost heeft en je nog lang niet bent waar je zou willen zijn. Ofwel, je breidt het compliment uit door te bedenken dat ook je conditie sterk verbeterd is en dat je door je lagere lichaamsgewicht lekkerder in je vel zit. Je mag best een beetje overdrijven! 

Tip 2: schrijf op welke risico’s je loopt in spannende situaties

Een spannende situatie kan leiden tot een angstig gevoel, wat er vervolgens toe leidt dat je stress zal ervaren. Veel mensen beginnen op basis hiervan negatief naar de situatie te kijken. Je las eerder al dat negatief over zaken spreken vaak de weg van de minste weerstand is. Draai dit op, door de spannende situatie te relativeren! Schrijf op welke risico’s je in deze situatie loopt. Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Stel dat je een tentamen niet haalt, welke consequenties heeft dat? Vaak blijken de risico’s sterk mee te vallen. Door de risico’s op papier te zetten, hoef je hier niet voortdurend over na te denken. Iets wat je het gevoel van stress vermindert en het daarmee makkelijker maakt om angsten te accepteren. Het geloof in jezelf zal al snel groeien! 

Tip 3: luister naar anderen als zij een compliment geven

Mensen met een negatief zelfbeeld vinden het vaak erg lastig om een compliment van anderen te accepteren. Dat is zonde, want je hebt het compliment verdient! Probeer je oren niet te sluiten, maar juist open te staan voor de complimenten die mensen aan je geven. Zorg er daarbij voor dat je complimenten herkent. Gebruik de eerste tip uit dit artikel om het compliment vervolgens groter te maken, zodat het je helpt om meer geloof in jezelf te krijgen.

Cursus volgen voor meer geloof in jezelf

Wanneer het je op basis van de reeds beschreven tips niet voldoende lukt om meer vertrouwen in jezelf te krijgen, kan het volgen van een cursus het overwegen waard zijn. Er zijn diverse online cursussen te vinden, die je meenemen op weg naar meer geloof in jezelf. Door handige tips en oefeningen, werk je aan een positief zelfbeeld. Lukt het je om een positief zelfbeeld vast te houden? In dat geval vormt dit de ideale voedingsbodem voor een groter zelfvertrouwen. Houd er hierbij rekening mee, dat het creëren van een positief zelfbeeld iets is voor de lange adem. Je zal immers altijd op momenten iets terugvallen! Juist die momenten moet je aangrijpen om het geloof in jezelf te verbeteren.

Zelfvertrouwen

Cursus meer zelfvertrouwen

Klik hier voor de cursus voor meer zelfvertrouwen.

Meer en blijvend zelfvertrouwen

Professionele hulp bij meer vertrouwen in jezelf krijgen

In sommige gevallen zullen de tips uit dit artikel niet voldoende helpen om van een negatief zelfbeeld naar meer geloof in jezelf te komen. Schakel in zo’n situatie professionele hulp in. Onder meer een psycholoog kan de gewenste hulp bieden, om een depressie of bijvoorbeeld burn-out te voorkomen. Een depressie is vaak het gevolg van een aanhoudend negatief zelfbeeld, in combinatie met langdurige stress klachten. Samen met de psycholoog zoek je naar de angst die het gevoel van stress en de negatieve gedachten over jezelf veroorzaakt. Probeer deze angst vervolgens te accepteren, om vanuit daar te werken aan een positief zelfbeeld. Zodra je de bestaande angst niet gevonden en geaccepteerd hebt, zal je lichaam in de verdediging blijven schieten door negatieve gedachten aan te houden. Het is zonde, want het laat je niet optimaal van het leven genieten. 

Veelgestelde vragen over geloof in jezelf

Er worden regelmatig vragen gesteld over het verbeteren van het geloof in jezelf. Hoe kom ik tot een positief zelfbeeld? Op welke manier voorkom ik dat ik blijf hangen in negatieve gedachten? Welke tips helpen mij om positiever in het leven te staan en daarmee gelukkiger te zijn? Onderstaand vind je een antwoord op de meest gestelde vragen over het krijgen van meer zelfvertrouwen en geloof in jezelf. Staat het antwoord op de vraag die jij hebt hier nog niet tussen? Stel je vraag in dat geval in de reacties onder het artikel. We proberen deze zo snel mogelijk voor je te beantwoorden.  

Hoe leer je geloven in jezelf?

Leren geloven in jezelf is best lastig! Het begint bij acceptatie, vervolgens bij het werken aan jezelf en tot slot bij het leren waarderen van complimenten. Kijk eens naar de tips op deze pagina.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *