Goede nachtrust

Een goede nachtrust is cruciaal om de dag energiek en met een goed gevoel te kunnen beginnen. Toch is een goede nachtrust bepaald niet vanzelfsprekend voor veel mensen. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor een verminderde of zelfs slechte nachtrust. Denk bijvoorbeeld aan langdurige piekeren in de avond, als gevolg van stress op het werk of tijdens je opleiding. Ook problemen in de relationele sfeer kunnen stress en daarmee slecht slapen veroorzaken.

In dit artikel lees je meer over hetgeen men onder een goede nachtrust verstaat en de wijze waarop je jezelf verzekert van zo’n goede nachtrust. Wist je dat in Nederland circa 20% van de bevolking te maken heeft met een slechte nachtrust? Reden genoeg om de signalen hiervan tijdig te herkennen en aan te pakken! 

Inhoudsopgave

Wat is een goede nachtrust?

Onder een goede nachtrust verstaan we een nacht waarin je langdurig diep geslapen hebt tijdens de eerste twee slaapstadia. Een volledige nacht heeft doorgaans vijf of zes van deze slaapstadia, waarvan de laatste drie of vier minder belangrijk zijn om uit te rusten. Tijdens een goede nacht slaap je niet alleen langdurig diep. Ook beweeg je weinig en is je ademhaling constant. Zelf merk je dit niet tijdens de nacht. Je kunt een app op je telefoon of smartwatch installeren om je slaapritme bij te houden. Het geeft je een beeld van de dagen die je afsloot met een goede nachtrust.

Enigszins afhankelijk van je leeftijd en geslacht geldt dat je tijdens een goede nacht tenminste zeven à acht uur achtereen geslapen hebt. Ervaar je tijdens de dag een vermoeid gevoel? In dat geval is het wenselijk om iets langer te slapen, denk aan acht à negen uur. Na een rustige dag op de bank volstaat een iets minder lange nacht.

Energiek en fit gevoel aan het begin van de dag

Of je een goede nachtrust hebt gehad merk je vaak aan het begin van de nieuwe dag. Word je wakker op het moment net voordat de wekker gaat en ervaar je een fit en energiek gevoel? In dat geval zal je een goede nacht gehad hebben. Wanneer je een slechte nachtrust hebt gehad, zal je een futloos en vermoeid gevoel ervaren. Dit is bijzonder vervelend, omdat dit het lastiger maakt je langdurige te concentreren. Daarbij zal je emoties minder goed in de hand hebben. Je bent sneller geïrriteerd over zaken, vindt het lastig om anderen te waarderen, enzovoorts.

Hoe krijg je een goede nachtrust?

Een goede nachtrust is bepaald niet vanzelfsprekend. Zoals eerder op de pagina genoemd werd, zijn er in Nederland veel mensen die te maken hebben met een slaapprobleem. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen die een goede nachtrust stimuleren. Het is verstandig om verschillende van deze oplossingen uit te proberen. Zo zie je al snel wat voor jou het beste werkt.

Ontspannen door te bewegen

Je stimuleert een goede nachtrust door gedurende de dag voldoende te bewegen. Bewegen helpt je niet alleen vermoeid te raken. Het zorgt er vooral voor dat je zaken die stress veroorzaken makkelijker weet los te laten. Je kunt een uurtje gaan wandelen of fietsen, maar bijvoorbeeld ook een teamsport kiezen. Zo combineer je het ontspannen met een sociaal moment. Iets wat veel mensen energie geeft voor de rest van de dag.

Houd je telefoon en tablet ver van je bed

Het is tegenwoordig heel verleidelijk om tot kort voor het slapen gaan op een mobiele telefoon of tablet te zitten. Deze apparaten produceren blauw licht en zorgen er daarnaast voor dat je hersenen voortdurend geprikkeld worden. Met name sociale media hebben een zeer slechte invloed op een goede nachtrust. Laat je telefoon beneden liggen, zodat de verleiding er niet is en je makkelijker in slaap zal vallen.

Zorg voor een vast slaapritme

Een goede nacht hangt samen met een vast slaapritme. Door dagelijks op hetzelfde moment te eten en naar bed te gaan, zal je lichaam zichzelf aanpassen naar je ritme. Je lichaam weet op deze manier wanneer het haar rust moet nemen. Op deze manier zal je beter en vaak ook dieper slapen. Na een slechte nachtrust kan het verleidelijk zijn om wat langer te blijven liggen. Juist om een vast slaapritme aan te houden is het verstandig dit niet te doen. 

Loop een rondje door het huis als je niet kunt slapen

Kun je de slaap echt niet vatten? Blijf dan vooral niet piekeren, maar maak een ommetje door het huis of ga even naar het toilet. Door weg te lopen van het bed worden je hersenen afgeleid. Je stopt hierdoor sneller met piekeren en kunt je goede nachtrust hierna vervolgen.

Veelgestelde vragen over goede nachtrust

Regelmatig stellen bezoekers van deze website vragen over een goede nachtrust. Wanneer spreekt men van een goede nachtrust? Hoe voorkom ik dat ik maar weinig slaap in de nacht? Bekijk hieronder de antwoorden op vragen die het meest gesteld zijn. Heb je zelf nog een vraag over een goede nachtrust? Laat deze achter in de reacties onderaan de pagina.

Wat is een goede nachtrust?

Onder een goede nachtrust verstaan we een nacht waarin je tenminste zeven à acht uur achtereen geslapen hebt. De een heeft meer slaap nodig dan de ander. Daarbij verschilt dit per geslacht en leeftijdsgroep.

Waarom is een goede nachtrust belangrijk?

Voornaamste reden die maakt dat een goede nachtrust belangrijk is, is het feit dat je energiek aan de dag begint. Je houdt je concentratie makkelijker vast, weet emoties onder controle te houden en bent productiever.

Hoe krijg je een goede nachtrust?

Een goede nachtrust krijgen doe je door voor het slapen gaan te ontspannen. Zo voorkom je dat je lang blijft piekeren. Ook is het belangrijk om te zorgen voor een koele, donkere slaapruimte.

Hoeveel mensen hebben geen goede nachtrust?

In Nederland heeft circa 20% van de bevolking te maken met een slaapprobleem. Zij ervaren geen goede nachtrust en staan regelmatig met een vermoeid en futloos gevoel op.

Welke mensen hebben geen goede nachtrust?

Mensen die geen goede nachtrust hebben piekeren vaak tot laat op de avond. Ze hebben last van hevige stress, welke ze niet of nauwelijks kunnen onderdrukken. In Nederland geldt dit voor circa 1 op de 5 mensen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *