Hoe val je snel in slaap?

Lig je voor je gevoel soms uren te piekeren op bed? Lijk je de slaap af en toe maar niet te kunnen vatten? Er zijn verschillende manieren om sneller in slaap te vallen. Belangrijk is om uit te zoeken of er sprake is van een tijdelijk slaapprobleem, of een structureel slaapprobleem. Denk in het eerste geval aan een avond waarop je veel omgevingsgeluiden hoort. Een structureel slaapprobleem kan het gevolg zijn van hevige stress. Door stress blijf je vaak tot laat op de avond piekeren. Daarbij slaap je minder diep, waardoor je doorgaans ook eerder wakker wordt.

In dit artikel vind je 10 tips om snel in slaap te vallen. Ze helpen je niet alleen makkelijker in slaap te vallen, maar ook om dieper te slapen. Zo sta je een volgende dag met een energiek en uitgerust gevoel op!

Inhoudsopgave

10 tips om snel in slaap te vallen

Bekijk onderstaande 10 tips om snel in slaap te vallen, wanneer je regelmatig tot laat wakker blijft liggen piekeren en draaien op bed.

#1: zorg dat je voldoende tijd hebt voor ontspanning

Belangrijk om snel in slaap te vallen is voldoende ontspanning. Ga voor het slapen een uurtje wandelen of fiets een rondje in de buurt. Door te bewegen hebben je hersenen even geen tijd om te piekeren. Je laat zaken die stress veroorzaken hierdoor makkelijker los. Door niet te piekeren zal je vaak sneller in slaap vallen. Daarbij maakt sporten je vermoeid, wat eveneens bijdraagt aan sneller in slaap vallen.

#2: creëer witte ruis in de slaapkamer

Heb je al eens gehoord van het rustgevende effect van witte ruis? Onder witte ruis verstaan we een voortdurende constante toon. Een goed voorbeeld van witte ruis is de regen die tegen een raam slaat. Er zijn op Spotify verschillende afspeellijsten te vinden, die zorgen voor witte ruis in de slaapkamer. Het helpt je makkelijker in slaap te vallen, doordat het rustgevend werkt.

#3: schakel je mobiele telefoon uit als je gaat slapen

Hoewel het geluid van de telefoon mogelijk al uitgeschakeld was, schrik je op van het licht wat een mobiele telefoon geeft op het moment dat er een melding binnenkomt. Je kunt er tegenwoordig bijna niet aan ontkomen. Meldingen van chats op Whatsapp, van vrienden die iets delen op sociale media, enzovoorts. Het werkt storend en leidt je af, waardoor je het slaperige gevoel snel weer verliest. Zit in het uur voordat je gaat slapen ook niet meer op je telefoon. Het blauwe licht van het scherm houdt je wakker.

#4: luister naar je favoriete muziek in de avond

Niet alleen witte ruis heeft een rustgevend effect. Ook je favoriete muziek zal je laten ontspannen. Probeer je tijdens het luisteren naar de muziek ook daadwerkelijk op de muziek te focussen. Vergelijk het met het wandelen en fietsen; je hersenen hebben de tijd niet om aan stressvolle zaken te denken.

#5: zorg voor een koele slaapkamer

Je herkent het wellicht, dat je in de zomer veel moeizamer in slaap valt dan in de winter. Dit heeft te maken met de temperatuur in de slaapkamer. Het is belangrijk om de slaapkamer koel te houden, als je snel in slaap wilt kunnen vallen. Maak gebruik van een airconditioning, wanneer het lastig is om de kamer op natuurlijke wijze te koelen.

#6: douche in de avond voor je gaat slapen

Veel mensen douchen in de ochtend om de dag fris te beginnen. Als je snel wilt slapen is douchen in de avond aan te raden. Door eerst warm te douchen en vervolgens in de koudere lucht buiten de douchecabine te stappen, zal je lichaamstemperatuur dalen. Het sluit goed aan op de vorige tip over de koele slaapkamer. Een lagere lichaamstemperatuur laat je sneller in slaap vallen, omdat je lichaam minder hard hoeft te werken om je lichaam op temperatuur te houden.

#7: houd je sokken aan in bed

Veel mensen hebben er een hekel aan: sokken aan in bed. Toch blijkt uit Zwitsers onderzoek, dat mensen die sokken in bed dragen doorgaans sneller in slaap vallen.

#8: voer ontspanningsoefeningen uit in de avond

Regent het buiten? In plaats van een uurtje wandelen kun je ook ontspanningsoefeningen in huis uitvoeren. Op onder meer YouTube vind je talloze voorbeelden van deze oefeningen. Het helpt je rustig en ontspannen te worden.

#9: denk na over je favoriete vakantie

Probeer je hersenen af te leiden van de zaken die je aan het piekeren zetten, door over je favoriete vakantie na te denken. Vergelijk het enigszins met het tellen van schaapjes, wat je als kind deed.

#10: haal de klok uit de slaapkamer

Wanneer je de mogelijkheid hebt om op een klok te kijken, zal je dit voortdurend doen als je de slaap niet snel kunt vatten. Haal de klok weg, zodat je jezelf hier niet over kunt irriteren. Je slaap vervolgens sneller.

Veelgestelde vragen over snel in slaap vallen

Er worden regelmatig vragen gesteld over snel in slaap vallen. Hieronder vind je de antwoorden op vragen die het meest gesteld zijn. Heb je zelf een vraag? Laat het ons weten in de reacties onderaan de pagina.

Hoe val je snel in slaap?

Zorg voor een koele, donkere slaapkamer en ga ontspannen naar bed. Een ontspannen gevoel ervaar je door voor het slapen nog een uurtje te wandelen of naar je favoriete muziek te luisteren.

Hoe val je snel in slaap als je niet moe bent?

Creëer je koele, donkere omgeving met witte ruis. Witte ruis werkt heel rustgevend, waardoor je na verloop van tijd alsnog moe zal worden.

Hoe snel val je in slaap?

Veel mensen vallen na tien tot vijftien minuten in slaap als ze op bed gaan liggen. Houd jezelf hier niet aan vast en hang nooit een klok in de slaapkamer. Dit werkt averechts!

Waarom val ik niet snel in slaap?

Piekeren, slaapregressie en bijvoorbeeld omgevingsgeluiden kunnen ertoe leiden dat je niet snel in slaap valt. Probeer de oorzaak aan te pakken met de tips uit dit artikel.

Wat kan ik doen om sneller in slaap te vallen?

In dit artikel vind je tien tips om sneller te slapen. Denk aan het gebruik van witte ruis, het luisteren naar je favoriete muziek voor je gaat slapen, douchen in de avond en slapen met je sokken aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *