Innerlijke rust

Innerlijke rust

Wat verstaan we onder innerlijke rust en hoe kunnen we dit gevoel opwekken? Op welke manier voorkomen we dat gevoelens van stress voor een innerlijke onrust zorgen? Deze pagina vertelt je hier meer over. Mensen besteden steeds meer aandacht aan innerlijke rust en alle componenten die daarmee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan voldoende beweging, mediteren en yoga, het minimaliseren van een gevoel van stress, enzovoorts.

Een gevoel van innerlijke rust en rust in je hoofd is voor iedereen haalbaar. Hierbij maakt het niet uit of je het erg druk hebt op het werk, dat je in het midden van een spannende periode op je studie zit, of juist al met pensioen bent. In iedere levensfase word je blootgesteld aan een vorm van stress. Tijdens je studie kan dit stress zijn uit angst voor een onvoldoende op je tentamen, op het werk kan stress veroorzaakt worden door faalangst en op latere leeftijd ontstaat er wellicht angst voor de zorg over je kleinkinderen. 

Inhoudsopgave

Wat is innerlijke rust?

Wanneer je naar de definitie van innerlijke rust zoekt, zal je merken dat deze doorgaans lastig te geven is. Innerlijke rust wordt vaak omschreven als een gevoel van rust in je hoofd. Je hebt de mogelijkheid om zaken los te laten, waarmee je gevoelens van stress sterk vermindert. Het zorgt voor kalmte, geeft je zelfvertrouwen en zorgt dat je lekkerder in je vel zit. Niet alleen voor jezelf is het prettig om rust in je hoofd te krijgen. Als je zelf weer rust gevonden hebt , dat je ook naar anderen rust uitstraalt. Ideaal, wanneer je regelmatig in projectgroepen werkzaam bent of thuis een stabiele factor wilt zijn binnen je gezin.

Niet lekker in je vel zitten of innerlijke onrust ervaren betekent in veel gevallen, dat je zaken los moet laten. Het is een eerste stap in het vinden van innerlijke rust. Zaken die je los moet laten, zijn de zaken die stress veroorzaken. Eerder werden hier al voorbeelden van gegeven. Je kunt echter ook denken aan een conflict op de werkvloer, of bijvoorbeeld een ruzie met een vriend of vriendin. Door de ruzie los te laten, zal dit niet langer in je hoofd spelen. Je vindt de rust in je hoofd terug en zal beter slapen! 

Tips voor meer innerlijke rust

Innerlijke rust vinden, bijvoorbeeld door een ruzie of conflict los te laten, lijkt vaak makkelijker dan dat dit in de praktijk is. Een ruzie zal, zeker wanneer je gevoelig bent voor een verslechterde relatie met anderen, in je hoofd rond blijven zingen. Het leidt ertoe, dat je minder goed slaapt en daarbij minder geconcentreerd bent. Slechter slapen betekent in veel gevallen een verslechtering van je weerstand, waardoor je sneller ziek wordt. Daarbij geeft het je een uitgeputte uitstraling! Er zijn verschillende manieren waarop je de rust in je hoofd terug kunt proberen te vinden. 

innerlijke rust

Tip 1: zorg dat je vaker beweegt

Een van de manieren om je hoofd leeg te maken aan het eind van een lange dag is door een uurtje te gaan sporten. Ook kun je de lunchpauze gebruiken voor een korte wandeling van twintig tot dertig minuten. Door aandacht te besteden aan hetgeen je om je heen ziet gebeuren in een stad of bijvoorbeeld de natuur, krijgt je hoofd de tijd om te herstellen van het piekeren. Je gedachten zullen immers tijdelijk afgeleid zijn van zaken die negatieve energie vragen. Beweging kan zowel individueel, als ook in een teamverband. Samen sporten is ontzettend gezellig! 

Tip 2: voer iedere avond meditatie oefeningen uit

Naast de mogelijkheid om buiten te gaan joggen of wandelen, kun je ook in huis sporten: voer meditatieoefeningen uit of start met yoga. Je hoeft je hiervoor niet aan te sluiten bij een sportclub. Op internet vind je talloze video’s, waarin de verschillende oefeningen op het gebied van meditatie worden toegelicht. Het enige wat je nodig hebt is een matje! Probeer jezelf tijdens het uitvoeren van de oefeningen af te sluiten van hetgeen er om je heen gebeurt. Daar waar je in de sportschool op een loopband voor de televisie staat, voer je de meditatie oefeningen uit in een ruimte zonder afleiding. Trek je bijvoorbeeld tijdelijk terug in de slaap- of werkkamer! Het doel van deze oefeningen is het loslaten van de zaken die negatieve energie vergen. Deze geestelijke ontspanning geeft je meer rust in je hoofd.

Tip 3: doe een uurtje niks voor het slapen gaan

Mobiele telefoons, tablets en programma’s op televisie kunnen voor een gevoel van innerlijke onrust zorgen. Zaken die je kort voor het slapen gaan leest of bekijkt, kunnen ertoe leiden dat je hier nog lange tijd over na blijft denken. Vergelijk het met het nuttigen van een zware maaltijd voordat je naar bed gaat. Doordat je maag nog druk bezig is met het verwerken van de maaltijd zal je minder goed slapen. Dit gebeurt ook in je hersenen, wanneer je kort voor het slapen gaan naar nieuwsitems zoekt of bijvoorbeeld berichten op social media bekijkt

Tip 4: lees een goed boek in de avond

Vind je het lastig om helemaal niets te doen voordat je gaat slapen? Pak er in dat geval een goed boek bij. Het lezen van een goed boek kan een heel ontspannende werking hebben. Lees het boek op een e-reader, zodat je geen fel licht aan hoeft te zetten. Dit zou je uit je slaap kunnen houden!

Richard

Tips voor meer innerlijke rust

Wil je nog meer tips voor meer innerlijke rust, kijk dan snel naar deze voortreffelijke cursus.

Leer leven zonder zorgen

Kan ik leren om innerlijke rust te krijgen

Reeds werden een aantal handige tips gegeven, die je kunnen helpen om een gevoel van innerlijke rust op te wekken. Het oproepen van rust in je hoofd heeft ook een sterk psychologisch effect. Het is belangrijk om je te beseffen, dat veel zaken zich buiten jou afspelen. Denk aan de zaken op het werk, de relaties met vrienden, enzovoorts. Je kunt je van deze zaken afscheiden op het moment dat jij dit wilt. Er is immers een andere baan te vinden en er zijn andere vrienden of kennissen om een gesprek mee te voeren. Relativeren is hierin cruciaal. Probeer de zaken die negatieve energie van je vragen te verkleinen. Zijn ze echt zo belangrijk? Wat betekent het voor mij als ik een zaak volledig afstoot? Welke gevolgen heeft dit voor de rest van mijn leven? Het besef dat je binnen vrij bent maakt het makkelijk om rustig te worden in je hoofd.

Neem momenten voor jezelf

innerlijke rust

Eerder las je al, dat het verstandig kan zijn om af en toe een wandeling te maken tijdens de lunchpauze. Ook werd ingegaan op de meditatie oefeningen die je in de avond uit kunt voeren in een slaap- of werkkamer. Het zijn typische voorbeelden van een momentje voor jezelf! Tijdens deze momenten word je niet afgeleid door hetgeen er buiten je gebeurt. Je hebt de kans om rust te vinden in je hoofd. Iets wat het vervolgens makkelijker maakt om lastige zaken te relativeren. De combinatie maakt dat je een innerlijke onrust tegengaat of oplost.

Rust in je hoofd ervaar je niet direct

Het is belangrijk om geduld te hebben, wanneer je rust in je hoofd probeert te krijgen. Het is een proces van herhalen, waarbij je dagelijks een aantal momenten voor jezelf neemt. Deze momenten gebruik je om te reflecteren op hetgeen er buiten je gebeurt en de gevolgen die dit voor je innerlijke rust heeft. Na deze reflectie ga je op zoek naar de gevolgen van het loslaten van deze zaken. Zal je een vriend bijvoorbeeld niet meer spreken? Loop je het risico om van baan te moeten wisselen? Hoewel dergelijke gevolgen mogelijk groots lijken, zijn ze altijd op te lossen na het relativeren hiervan. Het geeft je een gevoel van rust, wat ertoe leidt dat deze gevolgen mogelijk helemaal niet op zullen spelen.

Veelgestelde vragen over innerlijke rust

Mogelijk heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over innerlijke rust en het verkrijgen van een gevoel van rust in je hoofd. Onderstaand hebben we veelgestelde vragen voor je op een rijtje gezet en deze direct beantwoord. Het kan voorkomen dat je vraag hier nog niet tussenstaat. Laat je vraag in dat geval achter in de reacties!

Wat is innerlijke rust?

Innerlijke rust is het gevoel dat je zaken los kunt laten, omdat je tevreden bent met jezelf en je leven. Het gaat vaak gepaard met rust in je hoofd.

Wat betekent innerlijke rust?

Innerlijke rust betekent dat je jezelf niet langer druk maakt om hetgeen er buiten je gebeurt. Van binnen ben je vrij en dat gevoel ervaar je!

Waarom is innerlijke rust belangrijk?

Het is belangrijk om innerlijke rust te ervaren, omdat het je een vrij gevoel geeft. Daarbij slaap je beter, waardoor je energieker en geconcentreerd aan een nieuwe dag begint.

Hoe voelt innerlijke rust?

Innerlijke rust geeft je het gevoel dat anderen je weinig kunnen maken. Je maakt je niet langer zorgen om hetgeen buiten je gebeurt. Jij bent een vrij mens!

Hoe innerlijke rust vinden?

Het vinden van innerlijke rust begint bij het loslaten van zaken. Dit doe je door momenten voor jezelf te nemen en je af te sluiten van hetgeen er buiten je gebeurt.

Richard

Tips voor meer innerlijke rust

Wil je nog meer tips voor meer innerlijke rust, kijk dan snel naar deze voortreffelijke cursus.

Leer leven zonder zorgen

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *