Nachtzweten

Heb jij al eens last gehad van nachtzweten? Het is een fenomeen, waar een groot aantal mensen mee te kampen heeft. Dit komt onder meer door het feit dat nachtzweten verschillende oorzaken kan hebben. Bovenal maakt nachtzweten dat je minder goed en ook minder diep slaapt. Een verstoord nachtritme kan ertoe leiden dat je met minder energie aan de nieuwe dag begint, dat je concentratie verslechtert, enzovoorts. In het ergste geval zorgt de toenemende vermoeidheid voor een burn-out. Gelukkig heeft men vaak een enkele nacht last van nachtzweten en volgen deze nachten elkaar niet binnen een korte tijd op.

Op deze pagina lees je meer over de oorzaken van ’s nachts zweten. Ook gaan we in op de mogelijkheden om nachtelijk zweten te voorkomen. Wat kun je doen om het risico op een verminderde nachtrust door nachtzweten te minimaliseren?

Overwin overgang

Los het nachtzweten op

en

Overwin je overgang

Inhoudsopgave

Definitie van nachtzweten

Alvorens we ingaan op de oorzaken van nachtelijk zweten en de mogelijkheden om dit tegen te gaan, is het verstandig om naar de definitie hiervan te kijken. Wat is nachtzweten? In de basis komt nachtzweten neer op een sterk verhoogde productie van zweet door het lichaam. Zie het als een intensieve sportsessie, waarbij je lichaam zweet gebruikt om je warmte af te voeren. Het is niet voor niets, dat je tijdens een zomerse nacht meer zweet dan in de winterperiode.

Wist je dat je in de winter gemiddeld een kwart liter aan zweet verliest gedurende de nacht? Het is een heel normaal proces. Minder normaal wordt het, wanneer de hoeveelheid geproduceerde zweet veel meer is dan een kwart liter. We spreken op dat moment van nachtzweten.

10 oorzaken van nachtzweten

Nachtzweten kan verschillende oorzaken hebben. Het maakt dat soms niet helemaal duidelijk is, waarom je last hebt van nachtelijk zweten. Waar jij het bed uit drijft, ligt je partner stevig onder het warme deken om het niet koud te krijgen. Om het nog lastiger te maken: nachtzweten hoeft niet per definitie een vaste oorzaak te hebben. Het is niet ongebruikelijk, dat meerdere oorzaken aan te wijzen zijn. Onderstaand vind je een overzicht van de oorzaken die het meest voorkomen bij nachtelijk zweten.

#1: te hoge temperatuur in de slaapkamer

De meest logisch oorzaak van nachtelijk zweten is een te hoge temperatuur in de slaapkamer. Dit gaat enigszins gepaard met een te warm dekbed. Gebruik in de zomermaanden geen dekbed, die ook in de winter gebruikt wordt. Het maakt dat je het te warm krijgt, of in de winter juist te koud hebt!

#2: overmatig gebruik van alcohol of drugs in de avond

Naast een te warme slaapkamer, kan ook een overmatig gebruik van alcohol of bijvoorbeeld het gebruik van drugs de oorzaak zijn van nachtelijk zweten. Reden genoeg om het extra glaasje wijn of bier te laten staan voordat je gaat slapen. Je herkent het wellicht ook aan de rode gloed op je wangen, als je net iets te veel alcohol hebt gedronken.

#3: pittig gekruid eten voor het slapen gaan

Een derde mogelijke oorzaak van nachtelijk zweten is te pittig eten, vlak voordat je gaat slapen. Te pittig gekruid eten is lastig te definiëren. Wat voor jou pittig is, hoeft voor een gezinslid helemaal niet pittig te zijn en andersom. Mocht je regelmatig ’s nachts zweten, dan kun je het gebruik van kruiden iets verminderen.

#4: gevoelens van stress

Naast voeding en drank kan ook stress zorgen voor nachtzweten. Om de kans op nachtzweten door stressgevoelens te verminderen, is het verstandig om in de avond nog een rondje te wandelen of een uurtje te sporten. Ook het lezen van een boek in de avond kan helpen om de kans op nachtelijk zweten te verkleinen.

#5: bijwerkingen van medicijnen

Je kunt niet altijd wat aan nachtelijk zweten doen! Mogelijk is het nachtzweten het gevolg van de medicijnen die je slikt. Ze kunnen bepaalde bijwerkingen hebben, die gerelateerd kunnen zijn aan het ’s nachts zweten.

#6: overgewicht als katalysator

Overgewicht hoeft niet direct de oorzaak te zijn van nachtelijk zweten, maar kan de kans hierop wel vergroten. Vergelijk het met een dag in de tuin. Iemand met overgewicht zal het sneller te warm hebben, dan iemand die zeer atletisch gebouwd is.

#7: nachtelijk zweten door de overgang

Vrouwen die 50 jaar of ouder zijn, lopen een verhoogd risico op ’s nachts zweten. Dit is het gevolg van de overgang waarin zij zitten. Een typisch symptoom van de overgang zijn opvliegers. Deze treffen vrouwen niet alleen overdag, maar ook ’s nachts.

#8: pubertijd als oorzaak van ’s nachts zweten

Niet alleen de overgang is een lichamelijk proces, dat nachtzweten kan veroorzaken. Ook in de puberteit de kans op nachtzweten aanwezig. Jongeren kunnen hier gedurende hun volledige puberteit mee te maken krijgen. Het lichaam is in die periode volop in ontwikkeling, waarbij ook overdag meer gezweet zal worden.

#9: nachtzweten door koorts

Een negende oorzaak die kan worden aangewezen bij nachtzweten is koorts. Wanneer je met koorts in bed ligt, is je lichaam druk bezig om virussen of bacteriën te doden en af te voeren. De inspanningen die het lichaam verricht kunnen ertoe leiden, dat je meer zweet en vocht verliest.

#10: nachtmerries

Niet de minst belangrijke oorzaak van nachtzweten: nachtmerries. Het feit dat de meeste mensen slechts eens in de zoveel tijd een nachtmerrie hebben, maakt dat zij slechts heel af en toe nachtzweten.

Overwin overgang

Los het nachtzweten op

en

Overwin je overgang

Tips om minder te zweten in bed

Er zijn verschillende manieren om de kans op nachtzweten in bed te verkleinen. Helaas is het lang niet altijd mogelijk om het risico hierop uit te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan nachtelijk zweten als gevolg van de overgang of puberteit. Het zijn hele natuurlijke processen in ons lichaam. Diverse andere oorzaken vallen wel uit te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een te hoog percentage alcohol in je bloed. Alcohol zorgt er samen met drugs voor, dat je de kans op nachtzweten vergroot. Daarbij is het een fabel dat ze bijdragen aan een verbeterde nachtrust. Integendeel, vaak word je vermoeid wakker na het nuttigen van te veel alcohol voor het slapen gaan.

Zorg voor voldoende ontspanning

Niet alleen ’s nachts zweten door alcohol of drugs kun je voorkomen. Ook de kans op hevig zweten door stress is te minimaliseren. Zorg voor voldoende ontspanning in het dagelijks leven. Dit doe je bijvoorbeeld door in de pauze een rondje te wandelen, door aan het einde van de dag een uurtje te sporten, enzovoorts. Ook meditatie en yoga zijn sterk in trek om de kans op nachtelijk zweten in te perken. Op internet vind je diverse oefeningen, die je uit kunt voeren om de rust terug te brengen in je lijf. Niet alleen goed tegen het zweten, maar ook de basis voor een goede nachtrust en daarmee een energiek gevoel overdag.

Kleed je luchtig en pas je dekbed aan

Eerder las je al, dat het onverstandig is om een te dik dekbed te gebruiken in de zomermaanden. Tegelijkertijd mag het dekbed in de winter niet te dun zijn. Veel mensen werken met twee dekbedden; een voor het voorjaar en de zomer, de ander voor de herfst en winter. Je kunt er ook voor kiezen om in de zomer enkel onder een laken te slapen. Naast het type dekbed speelt ook je nachtkleding mee. De nachtkleding moet de warmte van je lichaam door kunnen laten in de zomerperiode.

Bezoek een huisarts bij een onduidelijke oorzaak

Wanneer je steeds vaker last begint te krijgen van nachtelijk zweten zonder dat je hier een duidelijke oorzaak voor aan kunt wijzen, is het verstandig om een huisarts te bezoeken. Een huisarts kan op basis van een kort onderzoek achterhalen wat de oorzaak van het ’s nachts zweten is en je direct meer vertellen over de wijze waarop je het nachtelijk zweten kunt verminderen.

Veelgestelde vragen over nachtzweten

Zit jij nog met vragen over nachtzweten? Wil je hier meer over weten? We hebben het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden over nachtelijk zweten alvast op een rijtje gezet. Staat het antwoord op de vraag waar jij mee zit hier nog niet bij? Stel je vraag in dat geval in de reacties onderaan de pagina.

Wat is nachtzweten?

Nachtzweten is een verhoogde productie van zweet tijdens de nacht. Het kan verschillende oorzaken hebben en is niet altijd te voorkomen. Denk aan nachtzweten als gevolg van koorts.

Hoe kan ik nachtzweten voorkomen?

Nachtzweten voorkomen kun je voorkomen door iets minder pittig te eten, geen alcohol en drugs te gebruiken in de avond en voldoende te ontspannen. Helaas valt nachtzweten niet altijd te voorkomen.

Wat is de oorzaak van nachtzweten?

Er kunnen verschillende oorzaken worden aangewezen voor nachtzweten. Denk bijvoorbeeld aan stress, koorts, de overgang, de pubertijd en bijvoorbeeld overgewicht.

Waarom nachtzweten bij de overgang?

Nachtzweten kan het gevolg zijn van opvliegers, welke een typisch voorbeeld zijn van symptomen die bij de overgang horen. Bij opvliegers moet je lichaam haar warmte kwijt, waardoor je meer zweet.

Is nachtzweten gevaarlijk?

Nachtelijk zweten is in principe niet gevaarlijk. Pas wanneer je meerdere nachten na elkaar hevig zweet, is het verstandig om een huisarts te raadplegen. Zorg dat je overdag voldoende drinkt.

Overwin overgang

Los het nachtzweten op

en

Overwin je overgang

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *