Negativiteit

negativiteit

Onder negativiteit verstaan we het vanuit een negatief perspectief bekijken van de wereld. Het is het tegenovergestelde van positiviteit, waarbij logischerwijs vanuit een positief perspectief naar zaken wordt gekeken. Positieve mensen denken vaak dat iets wel mee zal vallen of goed af zal lopen, negatieve mensen kijken hier vaak anders tegenaan. Een typische uitspraak die het verschil tussen negativiteit en positiviteit weergeeft: “het glas is halfleeg” en “het glas is halfvol”. Er zijn gelukkig verschillende manieren om negativiteit los te laten.

Op deze pagina lees je meer over de potentiële gevolgen van negativiteit. Hoe voorkom je dat negatieve gevoelens je leven gaan beheersen? Hoe herken je een negatief persoon? Ook vind je hier een aantal handige tips, die je helpen om negatieve gedachten om te zetten naar positieve gevoelens.

negativiteit vergeten

Ga vandaag nog positiever in het leven staan

Leer positief denken en verander je leven

Inhoudsopgave

Negativiteit en de gevolgen ervan

Wat doen negatieve gedachten met je? Het vanuit een negatief perspectief bekijken van de wereld kan diverse gevolgen hebben. Zo gaat negativiteit vaak gepaard met somberheid. Door voortdurend somber tegen zaken aan te kijken, loop je het risico dat anderen het minder prettig vinden om bij je in de buurt te zijn. Het is over het algemeen niet leuk om met zeurende mensen om te gaan. Zij gaan liever niet om met negatieve mensen maar kiezen liever voor personen die positiviteit uitstralen. Een beperkt sociaal leven als gevolg van de negatieve gedachten kan vervolgens zorgen voor eenzaamheid. In het bijzonder wanneer je geen partner en bijvoorbeeld kinderen hebt. Die eenzaamheid kan het negatieve gevoel versterken, waardoor het steeds lastiger wordt om uit deze spiraal te komen.

Stress als gevolg van negativiteit

negativiteit

Negatieve gedachten omzetten naar positieve helpt je niet alleen je sociale leven te behouden. Ook draagt het bij aan het voorkomen van stressgevoelens. Stressgevoelens maken dat je minder goed slaapt, waardoor je de nieuwe dag met minder energie begint. Het minder goed slapen is vaak het gevolg van het tot laat op de avond piekeren. Je denkt voortdurend aan hetgeen waarover je jezelf zorgen maakt.

Minder energie, een verslechterde concentratie en onvoldoende nachtrust kunnen na verloop van tijd serieuze gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een burn-out, of nog erger: een depressie. Je twijfelt over je eigen kunnen, je ziet jezelf als een steeds minder mooi mens, je vergeet naar je positieve karaktertrekken te kijken, je blijft vaker binnen, enzovoorts.

Hoe herken je mensen die lijden aan negativiteit?

Redenen genoeg om negatieve gedachten in een zo vroeg mogelijk stadium te stoppen. Of nog beter; zet negativiteit om naar positiviteit. In de praktijk zal dit lastiger zijn, dan je op voorhand wellicht verwacht. Ervaar je af en toe angst? Die angst kan ertoe leiden dat je al snel terugvalt in je oude patroon. Het negatief bekijken van zaken is niets meer dan vluchtgedrag.

De negatieve mensen zien heel veel dingen als lastig of moeilijk. Ze gaan hier over klagen en zoeken redenen om iets niet te hoeven doen. Die redenen worden gezocht vanuit een negatief perspectief.

Een plek waar je vaak geconfronteerd wordt met zeurende mensen, je collega’s, is de werkvloer. Een belangrijke bron van negativiteit is vaak de baas. Maar ook collega’s kunnen de sfeer op een afdeling behoorlijk naar beneden halen. Probeer zelf dan wel positief te blijven. Nog beter is om te proberen de negatieve sfeer op de werkvloer om te buigen naar een positieve. Je maakt een groot deel van de dag door tussen je collega’s dus positiviteit op de werkvloer maakt de dag vele malen leuker. Lukt het je niet om de sfeer op de werkvloer te verbeteren, neem dan een gezonde afstand van deze negatieve mensen of ga op zoek naar ander werk.

Het is ook heel goed mogelijk dat je een negatief persoon in je familie of vriendenkring hebt. Probeer of je een gepaste afstand tot deze negatieve persoon kan houden. Laat jouw gemoedstoestand niet beïnvloeden door deze negatieve mensen.

Als de negatieve persoon je partner is probeer er dan samen over te praten. Kijk of je hem of haar op positieve gedachten kan brengen. Misschien kun je de negatieve gedachten van je partner ombuigen. Probeer samen de negativiteit los te laten.

Heeft iemand bijvoorbeeld geen zin in een bedrijfsuitje? Is er sprake van negativiteit rondom een presentatie die gehouden moet worden? Het zijn vaak tekenen dat iemand angst ervaart, of stress heeft. Stress en angst hangen sterk met elkaar samen.

Wijs mensen op hun negativiteit

Iemand die vlucht voor een bepaalde angst door vanuit het negatieve op anderen te reageren, heeft dit lang niet altijd in de gaten. Het is een automatisme, een reflex van onze hersenen als gevolg van het vluchtgedrag. Door iemand op dit gedrag te wijzen, is de kans groter dat deze negativiteit los zal laten. Voortdurend omgaan met negativiteit of mensen die negativiteit uitstralen kan ontzettend vermoeiend zijn en is vaak een reden om een vriendschap te pauzeren of te verbreken. Eerder las je al, dat negativiteit het sociale leven van mensen inperkt.

15 tips om negativiteit te doorbreken

Negativiteit loslaten is niet altijd eenvoudig. Het betekent dat je een bepaalde angst moet onderkennen en hieraan toe moet geven. Bekijk onderstaande 15 tips om negativiteit te doorbreken eens. Ze helpen je op weg!

negativiteit
  • Tip 1: ga op zoek naar je angst
  • Tip 2: geef toe aan deze angst
  • Tip 3: schakel hulp in van een psycholoog
  • Tip 4: ga op tijd naar bed in drukke periodes
  • Tip 5: lees een boek voor het slapen gaan
  • Tip 6: leg je mobiele telefoon wat vaker weg
  • Tip 7: zoek de natuur op
  • Tip 8: luister naar je favoriete muziek
  • Tip 9: start met mediteren
  • Tip 10: gebruik yoga als alternatief voor meditatie
  • Tip 11: volg een cursus over negativiteit
  • Tip 12: zoek naar een positief zelfbeeld
  • Tip 13: ga om met positieve mensen om je heen
  • Tip 14: sport samen met iemand anders
  • Tip 15: houd een positieve flow vast

Start met het zoeken naar de oorzaak van negativiteit

In de basis komt negativiteit omzetten naar positiviteit neer op het achterhalen van de bron van deze negativiteit. Je las al dat negativiteit vaak het gevolg is van vluchten. In de meeste gevallen gaat het hierbij om vluchten voor een bepaalde angst. Denk bijvoorbeeld aan faalangst bij een presentatie of een sollicitatiegesprek. Voorafgaand aan zo’n gesprek spreekt men vaak veel minder positief over de werkgever, dan wanneer deze persoon is aangenomen. Nadien is er immers geen angst meer voor een mogelijk falen tijdens het gesprek. Vergelijkbaar is het geven van een presentatie. Waar men op voorhand mogelijk negatief spreekt over de presentatie of het onderwerp waarover deze gegeven wordt, zal men nadien positiever zijn.

Belangrijk is het verschil tussen een tijdelijke en blijvende oorzaak. De presentatie en het sollicitatiegesprek zijn typische voorbeelden van een tijdelijke angst en daarmee ook een tijdelijk gevoel van negativiteit. Negativiteit omzetten naar positiviteit verloopt in deze situaties vaak automatisch. Lastiger wordt het, wanneer de oorzaak van negativiteit blijvend is. Denk in dit geval aan een negatief zelfbeeld. Het is erg lastig om de negativiteit als gevolg van een negatief zelfbeeld om te zetten naar positiviteit.

Accepteren van een angst of situatie

Om van een negatieve manier van denken over te stappen naar positiviteit, is het belangrijk om een bepaalde situatie of angst te accepteren en ook te relativeren. Wanneer je het gevoel hebt niet knap te zijn, is het verstandig om naar je positieve punten te kijken. Ieder mens is uniek, jij ook! Ga eens voor de spiegel staan en bespreek met jezelf wat jou uniek maakt. Is het je karakter? Sta je er bijvoorbeeld altijd voor de mensen om je heen? Ben je wellicht een luisterend oor voor ze? Enzovoorts.

Het accepteren en relativeren van een angst of negatief zelfbeeld is niet eenvoudig. Start om die reden het gesprek met een familielid of goede vriend. Help hen jouw mooie karaktertrekken of uiterlijke kenmerken te vinden. Mocht ook dit onvoldoende werken, dan kan het slim zijn om een cursus te volgen. Online vind je verschillende aanbieders van cursussen. Denk aan een cursus om negativiteit in het algemeen in te perken, een cursus om van een negatief zelfbeeld af te komen, enzovoorts.

Hulp van een psycholoog als het niet lukt om negatieve gedachten te stoppen

Lukt het niet om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten ? In dat geval kan het de overweging waard zijn, om een psycholoog in te schakelen. Een psycholoog heeft de kennis en vaardigheden in huis, om samen met jou naar de oorzaak van de negativiteit te zoeken. Wat verklaart, dat je zo negatief naar de wereld kijkt? Op welke manier kun je het denken vanuit een negatief perspectief omzetten naar iets positiefs? Zoals je wellicht al eens gehoord hebt: ieder nadeel heeft z’n voordeel.

Behoud een positieve flow

Wanneer het je lukt om in een positieve flow te komen, is het belangrijk om deze vast te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor, dat je met mensen omgaat die positiviteit uitstralen. Probeer de negatieve spiraal te doorbreken of laat negatieve mensen even los. Ook is het belangrijk om voldoende te ontspannen. Het gaat stress en daarmee een mogelijke terugval naar het denken vanuit een negatief perspectief tegen. Ontspanning vind je in de vorm van meditatie, yoga of bijvoorbeeld het wandelen in de natuur.

negativiteit vergeten

Ga vandaag nog positiever in het leven staan

Leer positief denken en verander je leven

Veelgestelde vragen over negativiteit

We hebben het antwoord op de vragen die ons het meest worden gesteld over negativiteit alvast op een rijtje gezet. Mogelijk helpt het je een vraag te beantwoorden waar je momenteel zelf nog mee zit. Laat je vraag in de reacties achter, wanneer deze hieronder nog niet beantwoord is.

Wat doet negativiteit met je?

Negativiteit leidt ertoe dat je begint te piekeren en een steeds negatiever zelfbeeld krijgt. Je slaapt minder goed en kan uiteindelijk te maken krijgen met een burn-out of zelfs depressie.

Hoe om te gaan met negativiteit?

Omgaan met negativiteit betekent het opsporen van de bron van negativiteit en het aanpakken hiervan. Door deze bron aan te pakken, help je jezelf positiever naar de wereld te kijken.

Hoe negativiteit ombuigen?

Negativiteit loslaten begint bij een stukje acceptatie. Accepteer dat zaken zo zijn en probeer ze vanuit het positieve te benaderen. Ieder nadeel heeft z’n voordeel! Vanuit het positieve kun je in de juiste flow komen.

Hoe omgaan met negativiteit?

Probeer anderen te wijzen op hun negativiteit. Vaak hebben zij zelf niet door, dat ze zaken voortdurend vanuit een negatief perspectief benaderen. Geef ze een zetje in de juiste richting.

Waar komt negativiteit vandaan?

Negativiteit komt vaak voort uit een bepaalde angst. Deze angst zorgt voor een vluchtreflex in onze hersenen, wat zich uit in het bekijken van zaken vanuit een negatief perspectief.

Bent u op zoek naar een wetenschappelijke studie over dit onderwerp, lees dan eens dit artikel

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *