Nerveus

Heb je regelmatig last van een nerveus gevoel? Er zijn verschillende manieren om dit gevoel te verminderen. Ga op zoek naar je innerlijke rust, door tussen de spannende momenten door voldoende te ontspannen. Zorg er bijvoorbeeld voor, dat je wekelijks een aantal momenten inlast voor een wandeling of een uurtje sporten op de vereniging. Op deze manier verklein je de kans op een nerveus, zenuwachtig of gespannen gevoel in je lichaam. Wat doe jij er momenteel al aan om onrustig gevoel te beperken?

In dit artikel lees je meer over hetgeen je kunt doen om een nerveus gevoel te verminderen. Ook gaan we in op het ontstaan van dit gevoel. Waar komt een nerveus gevoel vandaan en wat is het eigenlijk? Nerveus wordt vaak immers gebruikt als een ander woord voor zenuwachtig of gespannen. Is dit hetzelfde, of zijn er verschillen op te merken? Kijk ook eens naar de tips in dit artikel! Ze helpen je de goede richting op te bewegen als je niet langer hinder wilt ondervinden van een nerveus gevoel in je lichaam.

Inhoudsopgave

Wat is nerveus?

Nerveus wordt vaak gebruikt als een synoniem voor zenuwachtig of gespannen. In de basis komen deze gevoelens met elkaar overeen. De oorsprong van een zenuwachtig, gespannen of nerveus gevoel ligt bij een angst die je ervaart. Die angst hoef je lang niet altijd bewust te ervaren. Daarbij kan het gaan om zowel een positieve nervositeit, bijvoorbeeld op de avond voor je verjaardag als kind, als ook om een negatieve nervositeit. Al is het zelfs zo, dat een negatieve nervositeit niet direct slecht voor je hoeft te zijn. Bij een negatieve nervositeit kun je denken aan de spanning die je ervaart voorafgaand aan een beoordelingsgesprek, een presentatie, enzovoorts. Nerveusiteit kan op dergelijke momenten zorgen voor een goede concentratie, waardoor je uiteindelijk zelfs beter presteert!

Angst kent verschillende vormen

Kijken we nogmaals naar de angst die een nerveus gevoel kan veroorzaken, dan kent die angst verschillende vormen. Zoals reeds beschreven werd, kan een kortdurend gevoel van angst en nervositeit positief werken. Houdt het gevoel van nervositeit langdurig aan, dan kan dit schadelijk zijn.

Als gevolg van een nerveus gevoel zal je in de avond nog lang liggen te piekeren. Juist in de avond hebben je hersenen hier de tijd voor, daar er geen afleiding is van een mobiele telefoon, televisie, laptop, enzovoorts. Het piekeren leidt ertoe dat je minder snel in slaap valt en daarbij minder diep slaapt. Je begint hierdoor met een vermoeid gevoel aan de nieuwe dag. Des te langer dat nerveuze gevoelens aanhouden, des te vermoeider zal je lichaam ook raken. Je zal uiteindelijk minder goed gaan presteren, wat tot gevolg kan hebben dat je een negatief zelfbeeld krijgt.

Nerveus zijn is heel normaal

Iedereen heeft af en toe te maken met een nerveus gevoel. Het is heel normaal en gezond! Denk bijvoorbeeld ook aan een bezoek aan het pretpark, wat zeker bij jongere kinderen voor een nerveus gevoel zal zorgen. Voor het eerst in een spannende achtbaan, voor het eerst door een looping, enzovoorts. Het zijn typische voorbeelden van oorzaken van een positief nerveus gevoel! Belangrijk is dat de nervositeit direct na een spannende gebeurtenis afneemt. Gebeurt dat niet of heb je tussendoor onvoldoende ruimte ingelast voor ontspanning, dan ligt het negatieve zelfbeeld op de loer. Iets wat je wilt voorkomen!

Symptomen van nerveus gevoel

Een nerveus gevoel is aan verschillende symptomen te herkennen. Een deel van deze symptomen zal aan de buitenzijde van je lichaam merkbaar zijn. Andere symptomen voel je aan de binnenkant. Voorbeeld van symptomen die je aan de buitenzijde opmerkt zijn bijvoorbeeld het niet goed stil kunnen zitten. Je wisselt regelmatig van positie en loopt vaker naar het toilet. Niet alleen om te bewegen, maar ook omdat een nerveus gevoel op je blaas kan werken! Naast het bewegen is ook het frunniken aan je gezicht een goed voorbeeld van een symptoom van een nerveus gevoel die aan de buitenzijde van je lichaam zichtbaar is. Het zijn overigens ook redenen voor anderen om aan je te vragen of je nerveus bent!

Naast de symptomen die aan de buitenzijde zichtbaar zijn, voel je andere symptomen alleen aan de binnenkant. Het piekeren tot laat op de avond is hier een voorbeeld van. Evenals dat je snel vermoeid bent en je makkelijk laat prikkelen om kleine dingen. Vaak hangen beide symptomen met elkaar samen. Ook een lusteloos gevoel kan horen bij nervositeit. In het bijzonder, wanneer je als gevolg van een nerveus gevoel snel misselijk wordt. Merk je bij jezelf dat je minder eet als er een spannende gebeurtenis aan zit te komen? Zorg er in dat geval in ieder geval voor, dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Dit is belangrijk om een snelle achteruitgang van je weerstand tegen te gaan. 

Tips om minder nerveus te zijn

Gelukkig neemt een nerveus gevoel over het algemeen vrijwel direct af, nadat een spannende gebeurtenis voorbij is. Mocht de nervositeit langer aanhouden of mocht deze gebeurtenis nog even op zich laten wachten, dan kunnen onderstaande tips helpen. De tips zorgen dat je dichter in de buurt van je innerlijke rust komt. Iets wat noodzakelijk is om een nerveus gevoel los te kunnen laten. Welke van deze tips gebruik jij al om een nerveus gevoel te verminderen?

Tip 1: ga iedere lunchpauze een blokje om

Gebruik de lunchpauze niet alleen om te eten, maar combineer dit met een korte wandeling. Tijdens het wandelen of het beoefenen van een andere sport hebben je hersenen geen tijd om je aan het piekeren te zetten. Zo heeft je lichaam de tijd om te herstellen van een nerveus of opgejaagd gevoel. Het helpt je om bijvoorbeeld een verminderde nachtrust tegen te gaan, waardoor je ondanks een nerveus gevoel met voldoende energie aan de nieuwe dag kunt beginnen.

Tip 2: start met yoga of meditatie

Op momenten dat het buiten te koud of regenachtig is om te gaan wandelen, kun je starten met yoga of meditatie. In de afgelopen jaren zijn yoga en meditatie sterk in opkomst. Het hangt samen met het feit dat onze levens steeds drukker worden en we lang niet altijd voldoende ruimte inlassen om tot rust te komen. Op de bank hangen met een telefoon in de hand is geen vorm van volledige ontspanning. We hebben het gevoel altijd op de hoogte te moeten zijn van hetgeen er om ons heen gebeurt. De telefoon gebruiken om de tijdlijn op sociale media bij te houden, het nieuws te lezen en mailtjes weg te werken.

Voor het uitvoeren van yoga- en meditatie oefeningen heb je maar weinig nodig. Een setje badlakens is voldoende! Op internet vind je diverse video’s waarin de oefeningen worden toegelicht.

Tip 3: plan een dagje weg met het gezin

Een derde mogelijkheid om je innerlijke rust terug te vinden, is het plannen van een dagje weg met het gezin. Even weg uit de omgeving die een nerveus gevoel veroorzaakt. Dit kan ook je thuis zijn, daar je de mogelijkheid hebt om te piekeren. Tijdens een dagje weg is die ruimte er veel minder, omdat je bezig bent met hetgeen je om je heen ziet gebeuren. Gezellig en effectief bij het verminderen van je nerveuze gevoel!

Tip 4: schrijf je nerveuze gevoel uit

Het helpt om over je nerveuze gevoel te schrijven. Je schrijft het als het ware letterlijk uit je hoofd! Probeer bij het uitschrijven van de bron van dit gevoel direct te relativeren. Geeft de gevonden oorzaak je het recht om zo gespannen en nerveus te zijn? Hangt er echt zoveel af van een sollicitatiegesprek of presentatie? Door te relativeren kun je de oorzaak van je gevoel makkelijker accepteren.

Veelgestelde vragen over nerveus zijn

Hoe kom je van een nerveus gevoel af? Wat kun je doen om te voorkomen dat je snel nerveus wordt? Het zijn voorbeelden van vragen die regelmatig gesteld worden. Hieronder hebben we alvast antwoord gegeven op de meest gestelde vragen. Mogelijk staat hier het antwoord op je eigen vraag nog niet bij. In dat geval kun je deze vraag in de reacties onder het artikel aan ons stellen. We beantwoorden deze zo snel mogelijk voor je!

Hoe word ik minder nerveus?

Je wordt minder nerveus door je te focussen op je innerlijke rust. Zorg voor voldoende ontspanning, zodat je lichaam de tijd heeft om te herstellen van de voortdurende spanning in je lichaam.

Wat kan ik doen om minder nerveus te zijn?

Een nerveus gevoel verminderen begint bij het zoeken naar je innerlijke rust. Start met yoga, wandel iedere dag rond de lunch een half uurtje, enzovoorts. Zorg er daarbij voor dat je de nervositeit accepteert. 

Zijn er tips minder nerveus te zijn?

Minder nerveus zijn begint bij voldoende ontspanning en een stukje acceptatie. Achterhaal de bron van een nerveus gevoel en relativeer deze. Het vormt de basis van het accepteren hiervan.

Hoe kom ik van een nerveus gevoel af?

Een nerveus gevoel verdwijnt over het algemeen direct na een gebeurtenis, welke het gevoel veroorzaakt. Gebeurt dit niet? Zorg in dat geval dat je voldoende beweegt om los te komen van dit gevoel.

Wat is nerveus zijn?

Nerveus zijn betekent in de basis niets meer, dan dat je een bepaalde spanning ervaart voor een gebeurtenis die je te wachten staat. Vaak komt die spanning voort uit een vorm van angst.

Wil je een wetenschappelijk studie lezen hoe ons nervositeit system werkt lees dan deze eens..

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *