Niet kunnen slapen door stress

Niet kunnen slapen door stress is een veelvoorkomend probleem. Zowel jongeren, als volwassenen kunnen met dit probleem te maken krijgen. Belangrijk hierbij is om de oorzaak te achterhalen. Wordt de stress veroorzaakt door drukte op het werk? Is een spannende presentatie op de studie de oorzaak van slecht slapen door stress? Wanneer er sprake is van een tijdelijke vorm van stressgevoelens, kan het gebruik van rustgevende medicijnen tegen stress de oplossing vormen. Bij chronische stress, iets wat steeds vaker voorkomt, helpen deze medicijnen onvoldoende. Het pakt immers niet de oorzaak achter de chronische stress aan.

Op deze pagina lees je meer over niet kunnen slapen door stress en hetgeen je kunt doen om deze stressgevoelens te verminderen.

Inhoudsopgave

Slecht slapen door stress

Slechts slapen door stress is vaak het gevolg van een gebeurtenis die nog komen gaat. Zoals reeds genoemd kan het een spannende presentatie zijn, een harde deadline voor een project op het werk, enzovoorts. Dergelijke stressvolle gebeurtenissen leiden ertoe dat je aan het piekeren slaat. Met name wanneer je in de avond op bed ligt, hebben je hersenen alle tijd om na te denken over zo’n gebeurtenis. Het verklaart het slecht slapen bij stress. Niet alleen val je door het piekeren maar moeizaam in slaap. Ook slaap je veel minder diep, waardoor je bij onverwachte geluiden wakker kunt schrikken. Het maakt dat je minder energiek opstaat.

Chronische stress herkennen en aanpakken

Niet kunnen slapen door stress wordt niet alleen veroorzaakt door een tijdelijke stressor; een gebeurtenis die op korte termijn voorbij is. Er kan ook sprake zijn van chronische stress. Deze vorm van stress wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een negatief zelfbeeld. Je bent voortdurend bezig met hetgeen anderen over je denken, je bent niet tevreden over de prestaties op het werk, enzovoorts. Wanneer je merkt dat je langere tijd niet kunt slapen door stress, is het verstandig om een huisarts of psycholoog te bezoeken. Deze onderzoeken samen met jou wat de oorzaak is van chronische stressgevoelens.

Rustgevende medicijnen zonder recept

Een rustgevend middel zonder recept kan helpen wanneer er sprake is van tijdelijke stressgevoelens. Er zijn verschillende rustgevende medicijnen zonder recept verkrijgbaar. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn onder meer midazolam en temazepam. Houd er rekening mee, dat dit bijzonder krachtige rustgevende middelen zijn. Het is om deze reden raadzaam de medicijnen niet vaker dan eens per drie dagen te gebruiken bij slapeloosheid. Daarbij mag het medicijn niet langer dan twee weken achtereen gebruikt worden. Het hangt samen met het feit, dat beide middelen een verslavende werking hebben. Het is ook om deze reden, dat het gebruik van deze rustgevende medicijnen zonder recept minder of helemaal niet geschikt zijn voor personen met chronische stress.

Rustgevende middelen bij de drogist

Naast krachtige rustgevende medicijnen als temazepam en midazolam zijn er diverse minder krachtige medicijnen verkrijgbaar bij de drogist. Sommige middelen worden zelfs in de supermarkt verkocht. Het zijn middelen die gebaseerd zijn op kruidenextracten. Voor veel mensen zal valeriaan het bekendste voorbeeld zijn van deze middelen. Valeriaan wordt als kruidenextract verkocht in de vorm van pillen. Je kunt ze overal en zonder recept kopen. Ze zijn minder krachtig dan de eerder genoemde middelen, maar daardoor ook minder snel schadelijk. Je kunt ze langer blijven gebruiken, mocht dat noodzakelijk zijn. Ook melisse en kamille werken goed bij het verminderen van stressgevoelens.

Tip: een kop warme melk met anijs of bijvoorbeeld een kop thee met munt en citroenmelisse werken over het algemeen ook rustgevend!

Beter slapen met rustgevende activiteiten

Je hoeft niet per definitie voor rustgevende middelen zonder recept te kiezen, wanneer je beter wilt slapen met stress. Wist je dat ook een rondje wandelen of hardlopen in de avond goed werkt tegen stress? Dit is vanzelfsprekend het leukst, wanneer je dit samen met anderen doet. Tijdens dergelijke activiteiten heb je de mogelijkheid om je zinnen even te verzetten, waardoor je hersenen de tijd krijgen zich te herstellen. Ze laten je niet langer piekeren over de stressvolle gebeurtenissen. Daarbij maakt sporten voor het slapen je hoofd leeg. Hierdoor zal je sneller in slaap vallen en daarnaast dieper slapen.

Ook het lezen van een boek voordat je gaat slapen of het luisteren naar muziek kan helpen om het piekeren te stoppen en zo sneller in slaap te vallen bij hevige stressgevoelens.

Veelgestelde vragen over slapeloosheid door stress

Regelmatig stellen bezoekers van deze website vragen over niet kunnen slapen door stress. Welke medicijnen kun je in dit geval het beste gebruiken? Zijn er ook andere manieren om de stressgevoelens te verminderen? Enzovoorts. Hieronder vind je de antwoorden op de vragen die het meest over dit onderwerp gesteld worden. Mocht je zelf nog een vraag hebben, dan kun je deze achterlaten in de reacties onderaan de pagina.

Waarom kun je niet slapen door stress?

Stress leidt ertoe dat je druk bent in het hoofd; je ligt tot laat op de avond te piekeren als je de hersenen hier de tijd voor geeft. Je zal zodoende minder lang en vaak ook minder diep slapen.

Hoe kun je wel slapen met stress?

Er zijn verschillende manieren om te slapen met stress. Kies voor rustgevende medicijnen zonder recept, of ga bijvoorbeeld een uurtje wandelen voor het slapen. Je hebt zo de kans om je hoofd leeg te maken.

Wat is het beste middel om te slapen met stress?

Het beste middel om te slapen met stress is temazepam of midazolam. Beide middelen zijn bijzonder krachtig. Gebruik om deze reden altijd een kleine dosis en lees de bijsluiter vooraf goed door.

Wat voor invloed heeft stress op slapen?

Door stress blijf je lang piekeren. Daarbij ben je alerter, wanneer je stress ervaart. Het maakt dat je minder snel in slaap valt en daarnaast ook minder diep slaapt. Je stapt met een vermoeid gevoel uit bed.

Wat kun je doen aan stress zodat je wel kan slapen?

Verminder stress om te kunnen slapen door rustgevende middelen zonder recept te gebruiken, of door bijvoorbeeld een boek te lezen voor het slapen gaan. Het laat je hersenen stoppen met piekeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *