Niet lekker in je vel zitten

Hoe vaak vraag jij anderen, of ze lekker in hun vel zitten? Het is een vraag waarop het antwoord soms lastig te definiëren is. Wanneer zit iemand lekker in z’n vel? Op welke moment zit iemand dat niet? In dit artikel gaan we in op niet lekker in je vel zitten en hetgeen je kunt doen om uit de negatieve flow te komen. Niet lekker in je vel zitten wordt vaak geassocieerd met een negatief zelfbeeld, met denken vanuit een negatief perspectief, enzovoorts. Zaken die tijdig verholpen moeten worden, om een verergering van klachten te voorkomen. Je kunt hierbij denken aan een burn-out, of nog erger; een depressie.

Voordat we kijken naar mogelijkheden om beter in je vel te zitten, zoeken we naar de definitie van dit fenomeen. Ook gaan we in op symptomen en de oorzaken van niet lekker in je vel zitten.

Inhoudsopgave

Wat is “niet lekker in je vel zitten”?

We spreken van “Niet lekker in je vel zitten” als je last hebt van gevoelens, stemmingen en emoties die je als vervelend ervaart. Vaak weet je niet exact wat de oorzaak hiervan is. Niet lekker in je vel zitten is iets wat vaak meerdere weken aan kan houden. Het kan echter ook voorkomen, dat je hier slechts een of enkele dagen hinder van ondervindt. Mogelijk ben je met het verkeerde been uit bed gestapt en heb je daardoor weinig zin aan de nieuwe dag. Een volgende dag is de negatieve flow omgezet naar een positieve!

Niet lekker in je vel zitten symptomen

Typische niet lekker in je vel zitten symptomen zijn voortdurend klagen, geen zin hebben in activiteiten en jezelf terugtrekken. Ook het niet weten wat je moet dragen is een voorbeeld van een symptoom, welke past bij niet lekker in je vel zitten. Je bent niet tevreden over hetgeen je hebt, waardoor niets in je kledingkast leuk of mooi is. In sommige gevallen heb je niet direct door dat je vanuit een negatief perspectief denkt en praat. Pas wanneer anderen je hierop wijzen merk je dat je niet lekker in je vel zit.

Oorzaken van niet lekker in je vel zitten

De symptomen die horen bij niet lekker in je vel zitten kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan vervelende situaties in de privésfeer, waarbij je te maken hebt gehad met het overlijden van een dierbare. Het maakt dat je het positieve even niet meer ziet en denkt vanuit het negatieve. Ook stress, vaak sterk samenhangend met angst, is een voorbeeld van een oorzaak van niet lekker in je vel zitten. Een derde voorbeeld van de oorzaak van niet lekker in je vel zitten zijn relatieproblemen. Denk aan een mogelijke scheiding, een ruzie met je partner, enzovoorts.

Het op negatieve wijze denken en praten is in zo’n geval een reflex van onze hersenen, die proberen te vluchten voor hetgeen we bang zijn. Dit kan een presentatie voor een groot publiek zijn, een sollicitatiegesprek, enzovoorts. Ook sociale situaties kunnen voor een bepaalde angst zorgen. In de meeste gevallen is deze angst slechts tijdelijk en zal de negatieve flow snel doorbroken worden nadat de angst verdwenen is. Soms houdt de angst of stress aan. In dat geval is het belangrijk deze angst aan te pakken, voordat je kijkt aan de mogelijkheden om beter in je vel te zitten. 

Zou je de oorzaak van een blijvend gevoel van angst of stress niet aanpakken, dan hebben de tips om beter in je vel te zitten vaak nauwelijks effect. De negatieve flow keert al snel weer terug.

10 tips om beter in je vel te zitten

Er zijn verschillende manieren, om beter in je vel te zitten. Onderstaand hebben we alvast tien tips voor je op een rijtje gezet. Zoals reeds beschreven werd, is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat de oorzaak is van het niet lekker in je vel zitten. Pas wanneer je deze oorzaak gevonden en aangepakt hebt, kun je vanuit het negatieve naar het positieve terugkeren. De tips op deze pagina helpen je die stap te zetten!

Tip 1: ga een uurtje sporten buiten de deur

Een van de manieren om beter in je fel te komen, is een uurtje sporten. Doe dit bij voorkeur samen met iemand anders. Zo heb je de mogelijkheid om je gevoelens te delen, waardoor je sneller terugkeert naar een positieve flow.

Tip 2: spreek af om over een week te gaan lunchen

Het helpt, wanneer je uit kunt kijken naar iets leuks! Spreek bijvoorbeeld met een vriend of vriendin af, dat je komende week gaat lunchen of dineren. In plaats van lunchen of dineren kun je vanzelfsprekend ook voor een andere leuke activiteit kiezen.

Tip 3: schrijf op wat je bezighoudt

Niet alleen helpt het om negatieve gedachten met anderen te delen. Ook kan het helpen om deze gedachten voor jezelf op papier te zetten. Werk ze uit in een dagboek en probeer ze vervolgens voor jezelf te relativeren. Is het echt zo negatief?

Tip 4: neem een warme douche aan het eind van de dag

Neem een lekkere warme douche om even volledig te ontspannen. Het mag best iets langer duren dan normaal! Douchen maakt je fris en geeft je nieuwe energie voor de rest van de week. Ideaal, wanneer het vandaag allemaal even niet wilde lukken op het werk of je studie.

Tip 5: maak een wandeling door de natuur

Verzet je zinnen door te gaan wandelen in de natuur. De natuur heeft je ontzettend veel te bieden en helpt je negatieve gedachten om te zetten naar iets positiefs! Maak een wandeling in je omgeving, doe dit samen met je familie en geniet van hetgeen je om je heen ziet.

Tip 6: lees je favoriete boek

Is het buiten erg koud of nat? In dat geval kun je genieten van een mooi boek! Een uurtje lezen werkt heel ontspannend, waardoor je al snel uit een negatieve flow raakt. Wat is jouw favoriete boek? Ook een tijdschrift kan helpen om je negatieve gedachten even los te laten.

Tip 7: kijk je favoriete film of serie op bed

Mocht je weinig hebben met het lezen van een boek of tijdschrift, dan kun je er ook voor kiezen om je favoriete film of serie nog eens te kijken. Kruip lekker onder een warm dekentje op de bank, of ga op bed liggen je favoriete film te bekijken.

Tip 8: luister een uurtje naar je favoriete muziek

Een derde mogelijkheid om thuis te ontspannen, is luisteren naar je favoriete muziek. Zet de playlist aan, pak er een kop thee bij en plof neer op je bank.

Tip 9: leg je mobiele telefoon even weg

Je mobiele telefoon of tablet kan voor veel onrust in je hoofd zorgen. Het is daarom verstandig deze af en toe even te laten voor wat het is. Leg de telefoon weg en concentreer je op de zaken die er echt toedoen.

Tip 10: ga een nachtje weg met je partner

Soms helpt het om even helemaal weg te zijn. Boek een nachtje weg in je omgeving, of reis wat verder om een mooi natuurgebied te kunnen bezoeken. Laat je telefoon en laptop thuis achter.

Veelgestelde vragen over niet lekker in je vel zitten

Er worden regelmatig vragen gesteld over niet lekker in je vel zitten. Wanneer is hier sprake van en wat kan de oorzaak zijn van deze negatieve flow? Onderstaand hebben we het antwoord uitgewerkt op de vragen die het meest gesteld worden rondom dit onderwerp. Heb je zelf een vraag, die nog niet beantwoord is in dit artikel? Je kunt de vraag achterlaten in de reacties onderaan deze pagina. We beantwoorden de vraag zo snel mogelijk voor je!

Wat kun je doen tegen niet lekker in je vel zitten?

Niet lekker in je vel zitten kan nare consequenties hebben. Probeer de oorzaak te achterhalen, te relativeren en vervolgens om te zetten naar iets positiefs. Het helpt je de positieve flow op te pakken.

Wat zijn de oorzaken van niet lekker in je vel zitten?

Niet lekker in je vel zitten kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een negatief zelfbeeld, ontstaan vanuit een bepaalde angst of door stressgevoelens. Door ze aan te pakken, kom je beter in je vel te zitten.

Zijn er tips zodat je weer lekker in je vel zit?

Op deze pagina vind je tien handige tips, die helpen om beter in je vel te zitten. Vaak begint het bij het opsporen van de oorzaak van een negatief zelfbeeld.

Wat betekent niet lekker in je vel zitten?

Niet lekker in je vel zitten betekent vaak dat je negatief naar jezelf kijkt en zaken om je heen vanuit een negatief denkbeeld beschouwt. Het kan het gevolg zijn van een bepaalde angst of van stress.

Hoeveel mensen zitten er niet lekker in hun vel?

Er zijn ontzettend veel mensen die niet lekker in hun vel zitten. Gelukkig is dit bij de meeste mensen slechts tijdelijk van aard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *