Onrustig gevoel

Heb je regelmatig last van een onrustig gevoel? Het kan je hinderen in het dagelijks leven! Zo kan een onrustig gevoel in je hoofd en lichaam ertoe leiden dat je minder diep slaapt, waardoor je vermoeid aan een nieuwe dag begint. Mogelijk lig je tot laat op de avond te piekeren, wat ertoe leidt dat je de slaap maar moeilijk vat. Een rusteloos gevoel maakt dat je minder geconcentreerd bent en daardoor mogelijk minder goed presteert. Iets wat weer kan leiden tot een zeurende baas, problemen op school, enzovoorts. Geen fijn idee! Gelukkig zijn er verschillende manieren om het onrustige gevoel aan te pakken.

Zelfvertrouwen

Wordt minder onrustig  

Krijg meer en blijvend zelfvertrouwen

In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden die je hebt om een onrustig gevoel aan te pakken. Als je onrustig bent dan is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat het onrustige gevoel veroorzaakt heeft. Nadat je de bron achterhaald hebt, kun je naar een passende oplossing zoeken om deze terug te dringen. 

Inhoudsopgave

Ontstaan van een onrustig gevoel

Een onrustig gevoel in je lichaam kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk ben je gespannen voor een belangrijke activiteit, zoals een presentatie op school of een beoordelingsgesprek op het werk. In je hoofd ben je voortdurend, soms onbewust, bezig met deze activiteiten. Iets wat ertoe leidt, dat je maar moeilijk in een rusttoestand komt. Het is zelfs zo, dat je het meest intensief over deze activiteiten nadenkt op het moment dat je wilt gaan rusten. Eenmaal op bed heb je immers geen afleiding meer van een televisie, van je werk of bijvoorbeeld van je spelende kinderen. Het maakt dat het onrustige gevoel in je hoofd vaak gepaard gaat met een verminderde nachtrust.

Het piekeren maakt dat je de slaap moeilijk vat en daardoor vermoeid aan een volgende dag begint. Wanneer dit slechts één of twee dagen aanhoudt hoeft het onrustige gevoel geen probleem te zijn. Het kan er immers toe leiden, dat je beter geconcentreerd en scherp aan de activiteiten begint. Ongezond wordt het, wanneer het rusteloze in je lichaam een lange tijd aanhoudt.

Niet te plaatsen onrustig gevoel

Soms heb je te maken met een niet te plaatsen onrustig gevoel. Het gaat hierbij om een onrustig gevoel, die niet direct voortkomt uit een spannende activiteit die voor de komende tijd gepland staat. Een niet te plaatsen onrustig gevoel is vaak lastig op te lossen. Het zorgen voor een oplossing begint immers bij het achterhalen van de bron van het zenuwachtige gevoel. Gebruik de tips later in dit artikel om het niet te plaatsen onrustige gevoel in je lichaam een plaats te geven en daarmee te accepteren. Ook acceptatie helpt je om terug te keren naar je innerlijke rust.

Onrustig gevoel symptomen

Er zijn verschillende symptomen te herkennen, die kunnen duiden op een onrustig gevoel in je lichaam en hoofd. Denk bijvoorbeeld aan het niet langdurig stil kunnen zitten. Je moet vaker naar het toilet dan normaal, je wisselt voortdurend van positie en zit bijvoorbeeld steeds aan je gezicht te frunniken. Het zijn typische voorbeelden van zichtbare symptomen die horen bij jezelf onrustig voelen of nerveus zijn.

Naast deze zichtbare symptomen, zijn er ook de symptomen die je alleen van binnen merkt. Denk bijvoorbeeld aan het tot laat piekeren als je in bed kruipt, het in het midden van de nacht wakker schrikken zonder dat hier aanleiding toe is, slappe of trillende benen hebben enzovoorts. Wanneer je deze symptomen niet direct herkent, kan dit leiden tot een vermoeid gevoel. Je slaapt immers minder lang en minder diep.

Een derde symptoom van een onrustig gevoel is lusteloosheid. Als gevolg van het vermoeide en onrustige gevoel zal je veel minder eten, dan je normaliter doet. Zorg dat je, zeker wanneer je minder eet, voldoende vitamines binnenkrijgt. Een verslechterd slaapritme leidt er immers ook toe dat je weerstand afneemt.

Op zoek gaan naar je innerlijke rust

De basis van het herstel vanuit een onrustig gevoel is het zoeken naar je innerlijke rust. Door terug te keren naar deze innerlijke rust krijgt je lichaam de tijd om te herstellen. Zie het als een intensieve hardlooptraining. Na de training heeft je lichaam een periode van rust nodig om te kunnen herstellen en uiteindelijk sterker te worden. Zou je direct na de training aan een volgende training beginnen, dan raakt je lichaam uiteindelijk overbelast. Een onrustig gevoel, bijvoorbeeld voortkomend uit een spannende gebeurtenis, kun je hiermee vergelijken.

Zou het onrustige gevoel van een gebeurtenis X worden gevolgd door een onrustig gevoel voor een gebeurtenis Y en Z, dan is de kans groot dat je een periode minder goed in je vel zit of zelfs ziek wordt door een sterk verzwakte weerstand. Het toont aan hoe belangrijk het is om tussen deze gebeurtenissen door voldoende ruimte in te lassen voor ontspanning. Ontspanning is de rust tussen twee hardlooptrainingen in.

Depressieve gevoelens door langdurig onrustig gevoel

Een onrustig gevoel kan in het ergste geval leiden tot depressieve gevoelens. Een niet te plaatsen onrustig gevoel komt vaak voort uit een bepaalde angst. Denk aan de angst om te falen tijdens een presentatie of sollicitatiegesprek. Of denk aan de angst dat een bruiloft of verjaardag niet leuk genoeg is! Een voortdurend gevoel van angst zorgt dat je steeds vermoeider raakt. Je zal hierdoor minder goed presteren dan je normaal doet, waardoor je zelfbeeld negatiever kan worden. Een negatief zelfbeeld vormt vaak het begin van de ontwikkeling van depressieve gevoelens.

Tips tegen een onrustig gevoel

Ervaar jij een onrustig gevoel en wil je dit zo snel mogelijk los proberen te laten? Onderstaande tips kunnen je een zetje in de goede richting geven. Ze helpen je om het onrustige gevoel te accepteren of dit zo goed mogelijk los te laten. Een gezonde levensstijl, waarin je veel beweegt, kan een goede eerste stap zijn in het voorkomen van het onrustige gevoel. Door te bewegen zorg je dat je hersenen het te druk krijgen om nog langer te piekeren over hetgeen het onrustige gevoel in je lichaam veroorzaakt. Op deze manier heeft je lichaam de tijd om te herstellen en vind je de ontspanning terug.

Tip 1: luister naar je favoriete playlist op Spotify

Een wandeling door de natuur is een van de mogelijkheden om de ontspanning in je lijf terug te vinden. Is het buiten minder prettig weer om te wandelen? In dat geval kan het luisteren naar je favoriete playlist op Spotify het overwegen waard zijn. Probeer je hierbij zo goed mogelijk te focussen op hetgeen gezongen wordt. Op deze manier verleg je de aandacht van hetgeen spanning veroorzaakt naar iets wat je leuk vindt.

Tip 2: zoek naar yoga oefeningen op internet

Op internet vind je tegenwoordig talloze websites met video’s waarin yoga oefeningen gedemonstreerd worden. Vergelijkbaar met yoga is meditatie. Beide vormen van ontspanning hebben de laatste jaren sterk aan populariteit gewonnen. Mede door hun positieve invloed op het verminderen van het onrustige gevoel in je lijf. Net als bij het luisteren naar muziek en het wandelen in de natuur, dragen ook yoga en meditatie bij aan het terugkeren naar je innerlijke rust. Laat hetgeen de angst of spanning veroorzaakt los.

Tip 3: accepteer de bron van een onrustig gevoel

Het verhelpen van het onrustige gevoel gaat vaak samen met een stukje acceptatie. Probeer de bron van het onrustige gevoel te achterhalen. Is het je gelukt? In dat geval kun je deze bron proberen te relativeren. Is hetgeen je te wachten staat echt zo erg? Hangt hier zoveel van af, dat je hier het onrustige gevoel voor moet ervaren? Het relativeren helpt je de bron van de spanning of het onrustige gevoel vervolgens te accepteren.

Veelgestelde vragen over een onrustig gevoel

Regelmatig ontvangen wij vragen van mensen over een onrustig gevoel. Zij hebben zelf last van dit gevoel en zoeken naar mogelijkheden om terug te keren naar hun innerlijke rust. Wat kun je zelf doen? Wanneer moet je hulp zoeken? Enzovoorts. Onderstaand hebben we het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden voor je op een rijtje gezet. Mocht het antwoord op een vraag die jij hebt hier nog niet bij staan, dan kun je deze in de reacties onder het artikel aan ons stellen. We proberen deze zo snel mogelijk voor je te beantwoorden. 

Wat kan ik doen aan een onrustig gevoel?

Bij een onrustig gevoel is het belangrijk om op zoek te gaan naar je innerlijke rust. Zoek naar de bron van het onrustige gevoel en pak deze aan. Probeer de bron te relativeren.

Hoe kom ik van een onrustig gevoel af?

Je innerlijke rust vind je terug door te ontspannen. Maak een wandeling door de natuur, zoek online naar yoga- of meditatie oefeningen, enzovoorts. Zo kom je van je onrustige gevoel af.

Waar komt mijn onrustige gevoel vandaan?

Een onrustig gevoel kan verschillende oorzaken hebben. Vaak hangt het samen met een geplande, spannende gebeurtenis. Een onrustig gevoel is echter niet altijd te plaatsen, wat het soms lastig maakt dit te verhelpen.

Wat helpt tegen een onrustig gevoel?

Een onrustig gevoel verhelpen begint bij het loslaten van hetgeen waarover je piekert. Dit doe je door te ontspannen en op zoek te gaan naar je innerlijke rust. Yoga en meditatie kunnen hierbij helpen.

Waarom heb ik een onrustig gevoel?

Het feit dat je een onrustig gevoel in je lichaam ervaart hangt mogelijk samen met een spannende gebeurtenis in de komende periode. Piekeren over zo’n gebeurtenis veroorzaakt een dat gevoel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *