Onzekerheid

onzekerheid

Heb jij af en toe het gevoel onzeker te zijn? Dit is niets om je voor te schamen! Onzekerheid is heel normaal en komt vaak voort uit een bepaalde angst. Wat zullen anderen zeggen over de pukkel op mijn neus? Welke gevolgen heeft het, wanneer ik mijn tentamen niet goed maak? Hoe kom ik over tijdens een sollicitatiegesprek bij mijn nieuwe werkgever? Enzovoorts. Het voordeel van onzekerheid is dat dit vaak maar tijdelijk van aard is. Nadat je een prestatie geleverd hebt of de pukkel weer verdwenen is, zal het gevoel onzeker te zijn ook afnemen. Is er sprake van een blijvende onzekerheid? In dat geval is het slim de onzekerheid aan te pakken!

Probeer voor jezelf te bepalen waar deze onzekerheid vandaan komt. Wanneer je de kern van het onzekere gevoel gevonden hebt, kun je deze proberen te accepteren. Acceptatie is vaak een belangrijk onderdeel van het oplossen van onzekerheid, stress en een negatief zelfbeeld in het algemeen. Na het moment van acceptatie kun je bouwen aan een positief zelfbeeld, dat leidt tot meer zelfvertrouwen en vaak tot minder stress. In dit artikel gaan we dieper in op hetgeen jij kunt doen om een onzeker gevoel af te laten nemen en geven we tips tegen onzekerheid.. 

Inhoudsopgave

Hoe komt het dat ik mij onzeker voel?

Zoals reeds werd aangehaald, komt een onzeker gevoel vaak voort uit een bepaalde angst. Onzeker zijn betekent dat je jezelf druk maakt om hetgeen anderen over je denken. Dit kan te maken hebben met je uiterlijk, met de prestaties die je levert, met de manier waarop je met anderen omgaat, enzovoorts. Vaak is de angst die je ervaart helemaal niet terecht! Een pukkel kan bijvoorbeeld iedereen krijgen. Evenals dat lang niet iedereen direct een voldoende haalt voor een toets of een tentamen. Daar komt bij dat vrijwel iedereen af en toe onzeker is. Niemand is immers perfect!

Een verschil zit in het feit, dat het onzekere gevoel voor de een makkelijker te accepteren is dan voor iemand anders. Acceptatie speelt een belangrijke rol in het overwinnen van mijn onzekere gevoel. Zou je de bron van je onzekerheid niet (kunnen) accepteren, dan blijven de negatieve gedachten in je hoofd rondzingen. De kans dat je aan deze gedachten vasthoudt is over het algemeen groter, dan dat je ze verdrijft met positieve gedachten. Dit is het gevolg van het feit, dat negatieve gedachten vaak de weg met de minste weerstand vormen. Mensen zijn veel sneller geneigd om iets af te kraken, dan om een compliment te geven!

Pak je onzekerheid tijdig aan

Mocht je langere tijd in negatieve gedachten over jezelf of anderen blijven hangen, dan kan dit schadelijk zijn voor je gezondheid. Het kan leiden tot stress en piekeren, waardoor je steeds minder goed slaapt. Iets wat je een futloos en vermoeid gevoel geeft! Uiteindelijk kan een blijvende onzekerheid een burn-out of depressie veroorzaken. Mocht het niet lukken om je onzekerheid zelf te overwinnen, dan kun je hier een professional voor inschakelen. Denk aan een life coach, die samen met jou op zoek gaat naar dingen die je gelukkig maakt. Des te gelukkiger je in het leven staat, des te makkelijker is het ook om positieve gedachten aan te hangen.

Naast een life coach kan ook een psycholoog hulp bieden. In het bijzonder wanneer je negatieve zelfbeeld en onzekerheid voortkomt uit gebeurtenissen van vroeger. Denk aan pesterijen, misbruik en hevige ruzies in de thuissituatie. Een psycholoog helpt je de onzekerheid te overwinnen. 

Hoe kan ik de onzekerheid overwinnen?

Onzekerheid overwinnen is niet eenvoudig. Niet als je deze uitdaging in je eentje aangaat, maar ook niet met hulp van een psycholoog! De stappen om tot een zelfverzekerd gevoel te komen zijn zwaar en kosten veel tijd. Daarbij zal je onderweg regelmatig met een tegenslag te maken krijgen. Denk nog eens terug aan het voorbeeld van de pukkel, waar je onzeker over kunt zijn. De kans is groot dat deze pukkel na het verdwijnen hiervan nog eens terugkeert. Juist die momenten zou je aan moeten grijpen om jezelf te leren accepteren. Wanneer dit je lukt, zal onzekerheid overwinnen steeds makkelijker worden. 

Stap 1: bron van je onzekerheid opzoeken

De eerste stap in onzekerheid overwinnen is het opzoeken van hetgeen waarover jij onzeker bent. Ga eens voor de spiegel staan en challenge jezelf! Schrijf op welke gedachten in je opkomen of spreek ze hardop uit. Dit lucht vaak op en zorgt dat het makkelijker wordt om deze onzekerheden los te laten. Zou je de gedachten in je hoofd houden, dan blijf je hier vaak nog een lange tijd aan denken.

Durf ook naar de onzekerheid achter een onzekerheid te zoeken. Mogelijk komt je onzekerheid over je uiterlijk voort uit een pesterij van vroeger, waar je nu nog steeds bang voor bent. Het kan best lastig zijn om een dergelijke onzekerheid te accepteren, maar het helpt je uiteindelijk om aan meer zelfvertrouwen te komen. 

Stap 2: je onzekerheid relativeren

Het accepteren van een onzeker gevoel wordt makkelijker, wanneer je deze probeert te relativeren. Relativeren betekent hierbij dat je voor jezelf probeert te bepalen of het gevoel van onzekerheid terecht is. Maakt een pukkel je echt minder mooi? Zo ja, heeft de pukkel ook nog invloed op je uiterlijk als deze straks weg is? Mocht dat het geval zijn, maakt het litteken je in dat geval niet uniek? Enzovoorts. Door uit het negatieve het positieve te halen, zal het makkelijker worden om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Een ander voorbeeld is een sollicitatiegesprek. Is het echt zo erg, als je niet wordt aangenomen? Zo ja, is er wellicht een baan die nog veel beter bij je past? Zo nee, wellicht vind je dezelfde baan bij een leukere werkgever die je nu nog niet kent? Enzovoorts. 

Stap 3: werken aan een positief zelfbeeld

Na het accepteren van je onzekerheid kun je werken aan een positief zelfbeeld. Dit doe je door nog eens voor de spiegel te gaan staan en daarbij je positieve lichamelijke eigenschappen en karaktertrekken op te schrijven. Het blaadje met deze elementen komt later goed van pas, als je even in een dip zit! 

Tips tegen onzekerheid

Zoals meermaals in dit artikel benoemd is, kan omgaan met onzekerheid best lastig zijn. Het is vaak niet eenvoudig om voor jezelf te bepalen wat de onzekerheid veroorzaakt, evenals dat het een flinke stap is om dit te accepteren. Onderstaand vind je verschillende tips, die je helpen bij het stappenplan uit dit artikel. Wist je bijvoorbeeld dat onzekerheid er niet toe hoeft te leiden, dat je ook onzeker overkomt op anderen? Loop rechtop, met je schouders naar achteren en je kruin omhoog.

Tip 1: werk aan je eigen lichaam

Een van de manieren om je onzekerheid te overwinnen, is door regelmatig te sporten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die gedurende minimaal tien weken tweemaal per week sporten positiever in het leven staan. Een positief gevoel maakt dat je sneller zelfverzekerd bent! Op deze manier zal je minder twijfelen aan jezelf. Daarbij kan sporten ertoe leiden dat je afvalt, grotere spieren krijgt, enzovoorts. Uiterlijke kenmerken die de onzekerheid over je lichaam weg kunnen nemen. 

Tip 2: verwen jezelf en eet gezond

Naast sporten is ook een gevarieerd voedingspatroon belangrijk. Door gezond te eten heeft je lichaam voldoende energie om je weerstand op peil te houden. Hierdoor slaap je beter en zal je er fitter uit komen te zien! Een fittere uitstraling zorgt er vervolgens voor, dat je sneller tevreden zal zijn met je eigen lichaam. Iets wat je onzekerheid positief beïnvloedt! Hierbij mag je jezelf best een beetje verwennen. Neem eens een wat luxer diner, of kies voor een heerlijk broodje gezond bij de lunch. 

Tip 3: zoek hulp bij je onzekerheid

Sporten en gezond eten zijn twee manieren om onzekerheden over je eigen lichaam en uitstraling aan te pakken. Je kunt echter meer doen dan dat! Blijf jezelf niet in de weg zitten. Eerder werd al ingegaan op de hulp die een life coach je kan bieden. Ook kan het interessant zijn om een cursus te volgen, waarin je bijvoorbeeld leert te presenteren of waarin men ingaat op sollicitatiegesprekken. Ben je onzeker over oneffenheden in je huid? Ga dan eens langs een schoonheidsspecialiste, of bezoek een dermatoloog. 

Zelfvertrouwen

Cursus meer zelfvertrouwen

Klik hier voor de cursus voor meer zelfvertrouwen.

Meer en blijvend zelfvertrouwen

Veelgestelde vragen over onzekerheid

Er worden regelmatig vragen gesteld over onzekerheid overwinnen en onzeker zijn. Wat kun je doen, wanneer je onzeker bent? Hoe kom je zelfverzekerd over op anderen? Enzovoorts. Onderstaand vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over onzekerheid. Staat het antwoord op de vraag die jij hebt hier nog niet bij? In dat geval kun je de vraag in de reacties onder dit artikel achterlaten. We doen ons best om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden! 

Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Je onzekerheid loslaten is lastig! Het begint bij het accepteren van je onzekerheid, om vervolgens te werken aan een zelfverzekerd gevoel.

Kan ik mijn onzekerheid overwinnen?

Onzekerheid overwinnen begint bij het zoeken naar hetgeen je zo onzeker maakt. Accepteer dit, door het zo goed mogelijk te relativeren.

Hoe kan ik met mijn onzekerheid omgaan?

Met onzekerheid omgaan betekent niet dat je onzeker over hoeft te komen. Gebruik onze tips om zelfverzekerd over te komen en je onzekerheid te leren accepteren.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *