Overspannen

overspannen

Gebeurtenissen en verplichtingen in ons dagelijks leven kunnen voor een gevoel van stress of spanning zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een deadline op het werk die gehaald moet worden, relatieproblemen of ziekte bij een familielid. Het is niet altijd even gemakkelijk om met deze spanning om te gaan. Mogelijk lig je een lange tijd te piekeren in de avond, waardoor je de slaap maar moeizaam vat. Het kan ertoe leiden dat je al snel uitgeput raakt en de eerste symptomen van overspannen zijn ervaart.

Op deze pagina lees je meer over overspannen zijn. Wat is het ? Hoe kun je het verschil tussen overspannen en een burn-out uitleggen? Op welke manier kun je een overspannen gevoel de baas worden?  

Inhoudsopgave

Wat is overspannen?

Je raakt overspannen op het moment dat je niet meer om kunt gaan met de spanning, die gebeurtenissen en verplichtingen veroorzaken. Er zijn verschillende symptomen waar je overspannenheid aan kunt herkennen. Denk bijvoorbeeld aan een ernstige vermoeidheid, bijvoorbeeld doordat je erg licht of helemaal niet meer slaapt. Ook die slaapproblemen zijn een goed voorbeeld van de symptomen die horen bij overspannen zijn. Andere klachten zijn onder meer piekeren, concentratieproblemen, geheugenproblemen en prikkelbaarheid.

Vaak komen deze symptomen voort uit het feit, dat je het gevoel hebt de grip op een situatie te verliezen. Het verliezen van grip gaat vaak gepaard met piekeren, omdat je voortdurend zoekt naar mogelijkheden om de grip op de situatie terug te krijgen. Piekeren veroorzaakt stress, wat er vervolgens toe leidt dat je minder goed zal slapen. Hier beginnen de reeds opgesomde symptomen. Uiteindelijk zal het steeds lastiger worden om je dagelijkse activiteiten vol te houden en op een correcte wijze uit te voeren.

Ben ik overspannen?

Het is vaak erg lastig om vast te stellen of je overspannen bent. Een hectische periode zal immers altijd gepaard gaan met stress en spanning. Stress is helemaal niet ongezond en kan er zelfs toe leiden, dat je beter gaat presteren. Op het moment dat de spanning langdurig aanhoudt, wordt stress wel ongezond. Bij het herkennen van de eerste symptomen van overspannen zijn, zoals vermoeidheid en prikkelbaarheid, is het verstandig om langs de huisarts te gaan. De huisarts kan je adviezen geven over de manier waarop je het gevoel van overspannenheid los kunt laten.

Naast de mogelijkheid om direct een huisarts te bezoeken, kun je zelf ook een aantal stappen zetten. Vaak verloopt het herstel in drie stappen, namelijk: accepteren, vaststellen van de oorzaken en het oplossen hiervan. Door jezelf een aantal dagen rust te geven, zal het gevoel van overspannenheid afnemen. Gebeurt dit niet of nauwelijks? Bezoek in dat geval alsnog een huisarts voor advies. 

Wat te doen bij overspannen?

overspannen

Reeds werd in het kort beschreven, welke stappen je zelf kunt zetten wanneer je het gevoel hebt overspannen te zijn. Een overspannen gevoel accepteren is hierbij de eerste en vaak ook lastigste stap. Probeer te accepteren dat een bepaalde gebeurtenis of verplichting spanning met zich meebrengt. Het relativeren van deze gebeurtenis kan hierbij helpen. Denk bijvoorbeeld aan een spannende presentatie of meerdere deadlines die je op korte termijn moet halen. Probeer jezelf af te vragen wat het gevolg is, als je deze deadlines niet haalt? Kom je direct op straat te staan of moet je stoppen met je studie?

Relativeren betekent zeker niet, dat je de deadlines volledig los moet laten. Door vast te stellen dat het eventueel missen van een deadline geen grote gevolgen hoeft te hebben, zal de rust in je hoofd terugkeren. Het gevoel van overspannen zijn neemt hiermee af, waardoor je concentratie toe zal nemen en je de taken met een verbeterde concentratie uitvoert. Uiteindelijk haal je de deadlines mogelijk alsnog! Naast het relativeren van de verplichtingen en gebeurtenissen, is het belangrijk om hier afstand van te doen. Dit doe je door bijvoorbeeld een uurtje te wandelen of een rondje te joggen. Je hersenen hebben tijdens het sporten nauwelijks tijd om na te denken over de zorgen die je ervaart, omdat deze bezig zijn de bewegingen van je lichaam te coördineren.

Bezoek een huisarts voor advies over spanning en stress

Blijft het gevoel overspannen te zijn overheersen? In dat geval loont het om een huisarts te bezoeken. De huisarts kan je meer vertellen over de mogelijke behandelingen van overspannenheid. Ook kan deze vaststellen of de spanning inderdaad heeft geleid tot overspannenheid, of dat de klachten die je ervaart een andere oorzaak hebben. Vaak wordt dit vastgesteld op basis van een vragenlijst die de huisarts met je doorneemt.

Naast een bezoek aan de huisarts kan ook een bezoek aan een psycholoog wenselijk zijn. Waar de huisarts vaststelt of er sprake is van overspannenheid, zal de psycholoog met je op zoek gaan naar de oorzaak hiervan. Welke gebeurtenissen of verplichtingen veroorzaken de spanning? Nadat de oorzaak gevonden is, zoek je samen met de psycholoog naar mogelijke oplossingen. Ook hierbij speelt acceptatie een belangrijke rol. Accepteer dat sommige gebeurtenissen spanning veroorzaken en leer hiermee om te gaan. 

Verschil overspannen en burn-out

Het komt regelmatig voor dat de termen overspannen en burn-out door elkaar worden gebruikt. Dit is onjuist! Een burn-out is namelijk niet hetzelfde als het gevoel overspannen te zijn. Een overspannen gevoel is omkeerbaar, op het moment dat het je lukt om de spanning te accepteren en te werken aan een oplossing voor hetgeen deze spanning veroorzaakt. Op het moment dat het niet lukt om het overspannen gevoel om te keren, kan dit uitgroeien tot een burn-out. Een burn-out is niet direct omkeerbaar! Het betekent dat je voor het herstel van een burn-out veel langer de tijd zal moeten nemen. Vaak wordt aangeraden om enige tijd afstand te doen van je werk.

Ook het herstel van een burn-out verloopt anders dan bij een overspannen gevoel. Bij een overspannen gevoel kan een week vakantie voldoende zijn om weer volledig aan het werk te gaan. Daar waar je bij een burn-out doorgaans heel geleidelijk terugkeert in het werkveld.  

Overspannen behandeling

Eerder in dit artikel werd al ingegaan op de manier waarop een overspannen gevoel behandeld kan worden. De drie eerder genoemde stappen spelen hierbij een belangrijke rol: accepteren, vaststellen van de oorzaken en het oplossen hiervan. Accepteren doe je door te relativeren en regelmatig afstand te nemen van hetgeen de spanning veroorzaakt. Het is vaak nooit helemaal mogelijk om een gevoel van spanning uit te schakelen. Dat is ook niet noodzakelijk, want een kortdurende spanning zorgt er vaak voor dat je beter zal presteren.

Bij een overspannen behandeling is het daarbij belangrijk om te blijven praten. Wanneer je partner of familielid er last van heeft, is het raadzaam om regelmatig te informeren naar zijn mentale toestand. Is iemand fit? Voelt de overspannen collega, partner of bijvoorbeeld oom zich goed? Mocht je zelf overspannen zijn, dan kan het opzoeken van lotgenoten helpen. Door je verhaal te delen, blijf je hier minder lang mee in je hoofd zitten. Dit maakt het makkelijker zaken te accepteren. Anderen kunnen je immers helpen te relativeren!

Overspannen zijn is niet iets om je voor te schamen. Door je kwetsbaar op te stellen en tijdig hulp te zoeken, zal je hier relatief snel van herstellen. Dat geldt niet wanneer je emoties opkropt en hiermee blijft zitten. Het is bovenal belangrijk om te voorkomen dat een overspannen gevoel uitgroeit tot een burn-out. Bij een burn-out ben je veel langer uit de roulatie en kost het uiteindelijk aanzienlijk meer moeite om hiervan te herstellen. 

Online cursus voor overspannen behandeling

Kijk ook eens op internet naar de mogelijkheden voor een overspanning behandeling. Het kan bijvoorbeeld lonen om yoga oefeningen uit te voeren, om te mediteren, enzovoorts. Er zijn diverse online cursussen, waarin dergelijke oefeningen worden toegelicht en je meer tips krijgt om te herstellen van een overspannen gevoel. 

Richard

Leer vandaag nog hoe je kan leven zonder stress

Nooit meer zorgen of stress

Veelgestelde vragen over overspannen

Regelmatig worden er vragen gesteld over overspannen zijn. Onderstaand vind je het antwoord op de vragen die ons het meest gesteld worden. Staat het antwoord op de vraag waarmee je zelf zit hier nog niet bij? Stel je vraag in dat geval in de reacties onder dit artikel. We proberen de vraag vervolgens zo snel mogelijk voor je te beantwoorden.

Wanneer ben je overspannen?

Je bent overspannen als je het gevoel hebt de grip op situaties te verliezen. Het zorgt voor vermoeidheid, prikkelbaarheid en geeft je een futloos gevoel. Dit gevoel kan uitgroeien tot een burn-out.

Wat is overspannen?

Overspannen betekent dat de spanning afkomstig van gebeurtenissen of bijvoorbeeld verplichtingen niet goed verwerkt kan worden. Het ophopen van deze spanning zorgt voor een overspannen gevoel.

Wat te doen bij overspannen?

Bij een overspannen gevoel is het belangrijk om rust te nemen en afstand te doen van hetgeen de spanning veroorzaakt. Probeer de spanning vervolgens te accepteren. Zoek naar oplossingen voor de bron van spanning. 

Ben ik overspannen?

Of je overspannen bent is vaak lastig te zeggen. Bezoek een huisarts bij een aanhoudend gevoel van spanning. De huisarts bepaalt aan de hand van een vragenlijst of je het bent.

Overspannen hoe lang?

Het gevoel zal relatief snel wegtrekken, wanneer je jezelf rust gunt en de spanning accepteert. Groeit het uit tot een burn-out dan blijft het gevoel lang door sudderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *