Symptomen van overspannen zijn

overspannen symptomen

Wat zijn typische symptomen van overspannen zijn ? Het is een vraag die regelmatig gesteld wordt, maar waarop geen eenduidig antwoord te geven is. Iedereen zal een overspannen gevoel op een andere wijze ervaren. Bij de een betekent overspannen zijn bijvoorbeeld dat hij of zij zeer prikkelbaar is. Daar waar anderen nauwelijks energie hebben om uit bed te komen. In dit artikel zetten we de belangrijkste overspannen symptomen voor je op een rijtje. Ervaar je een of meerdere van deze symptomen? In dat geval is het verstandig om even rust te nemen. De symptomen die horen bij overspannen zijn kunnen na verloop van tijd steeds erger worden en uiteindelijk uitgroeien tot een burn-out. Iets wat je wilt voorkomen, omdat het herstel van een burn-out zeer lang duurt. Daar waar de klachten bij een overspannen gevoel nog omkeerbaar zijn.  

Inhoudsopgave

Wat zijn symptomen van overspannen zijn?

De verschijnselen die horen bij een overspannen gevoel komen doorgaans voort uit het gevoel, de grip op gebeurtenissen of verplichtingen te verliezen. Het herstel van overspannen zijn begint dan ook bij het terugpakken van de grip. Doordat de grip op gebeurtenissen of verplichtingen verloren gaat, kun je gaan piekeren. Dit zal voornamelijk in de avond zijn, wanneer je de tijd hebt om na te denken over hetgeen de spanning veroorzaakt. Doordat er nauwelijks afleiding is, zal het lastig zijn om in slaap te komen. Iets wat resulteert in vermoeidheid. Een vermoeid gevoel zorgt ervoor dat je prikkelbaar bent en daarbij minder geconcentreerd zal zijn bij het uitvoeren van taken.

Ook het niet kunnen tegen drukte of bijvoorbeeld lawaai is een goed voorbeeld van een klacht die voortkomt uit een overspannen gevoel. Datzelfde geldt voor het gevoel voortdurend te moeten huilen. Het huilen hoeft niet direct te maken te hebben met hetgeen de spanning in je lichaam veroorzaakt.

Naast het ontbreken van concentratie bij het uitvoeren van taken, kan ook het gevoel zaken niet te onthouden het gevolg zijn van overspannenheid. Wanneer je hiermee geconfronteerd wordt, kunnen de overspannen symptomen versterkt worden. Het toont immers aan, dat je daadwerkelijk de grip op de situatie verliest. 

Stappen bij overspannen symptomen

overspannen symptomen

Wanneer je klachten als gevolg van een overspannen gevoel ervaart, is het belangrijk deze in een vroeg stadium aan te pakken. Een belangrijk verschil tussen overspannenheid en een burn-out is het feit, dat een overspannen gevoel omkeerbaar is. Daar waar je bij een burn-out al snel enkele maanden uit de roulatie zal zijn. Een burn-out komt vaak voort uit een overspannen gevoel, wat aantoont hoe belangrijk het is om klachten op te merken en aan te pakken. Voor het vaststellen van een overspannen gevoel kun je een bezoek aan de huisarts brengen. De huisarts zal op basis van een vragenlijst bepalen of je inderdaad overspannen bent.

Mocht dit het geval zijn, dan kun je in eerste instantie samen met de huisarts zoeken naar oplossingen. Bij een serieuze vorm van overspannen zijn is ook een doorverwijzing naar de psycholoog te overwegen. Een psycholoog gaat samen met je op zoek naar de oorzaak van de spanning die je ervaart. Ook kan de psycholoog meedenken over oplossingen om deze spanning te accepteren. Het accepteren van verplichtingen en gebeurtenissen is vaak de belangrijkste stap in een behandeling bij overspannen symptomen. Het is tevens de lastigste stap voor veel mensen! 

Verschil tussen overspannen klachten en normale stress

Spanning komt in verschillende vormen en gradaties voor. Stress hoeft niet altijd te betekenen, dat je overspannen bent. Daarbij worden stress en spanning vaak geassocieerd met iets negatiefs. Daar waar stress ook best gezond kan zijn, mits dit van een tijdelijke aard is. Door de stress die je ervaart voor een belangrijke gebeurtenis of rond een verplichting, zal je uiteindelijk beter presteren. Denk aan de spanning die je kunt ervaren voor een presentatie of een tentamen. Houdt de stress aan, nadat deze gebeurtenis of verplichting voorbij is? In dat geval is het zaak om verder te kijken. Wat veroorzaakt de stress? Een aanhoudende spanning kan het begin vormen van een overspannen gevoel.

Van een normale vorm van stress zal je hooguit een of twee nachten minder goed slapen. Wanneer je overspannen bent, blijf je een slecht slaapritme hebben. Niet alleen kom je lastig in slaap, ook blijf je vaak tot diep in de nacht piekeren. Herken je de symptomen van overspannen zijn? Zorg dat je tijdig begint met een behandeling hiervan. 

Behandeling van overspannen klachten

Het behandelen van de klachten van overspannen zijn bestaat vaak uit drie verschillende fases. In de eerste fase probeer je het gevoel gespannen te zijn te accepteren. Hierbij helpt het om dit gevoel te relativeren. Het relativeren wordt voorafgegaan aan het achterhalen van de bron van deze spanning. Wat heeft het gevoel veroorzaakt? Hoe lang zal de spanning nog aanhouden op basis van de gevonden oorzaak? Door voor jezelf te bepalen wat de gevolgen kunnen zijn van bijvoorbeeld het falen bij een tentamen, help je jezelf bij het accepteren van de spanning. Vaak blijken de mogelijke gevolgen van hetgeen je bang voor bent mee te vallen. Daar waar je in je hoofd negatief blijft denken zonder te relativeren. Door negatief te denken wordt het gevoel van spanning voortdurend versterkt. 

Oplossen van de bronnen van spanning

Het is belangrijk om na het relativeren van de bronnen die het overspannen gevoel veroorzaken op te lossen. Bij een ruzie met een goede vriend of vriendin doe je dit door het uit te spreken. Ben je gespannen voor een belangrijk tentamen? Zorg er in dat geval voor dat je tijdig begint met studeren en waar nodig hulp inschakelt van mensen om je heen. Door de bron van de spanning aan te pakken krijg je grip op de situatie. Zoals je eerder las, kan het verlies van grip de belangrijkste oorzaak van een overspannen gevoel zijn. 

Meditatie om spanning los te laten

Vind je het lastig om de spanning los te laten en te accepteren? Het kan helpen om te starten met yoga oefeningen en meditatie. Op internet vind je verschillende video‚Äôs waarin de diverse oefeningen worden beschreven. Vaak wordt de geschreven uitleg gecombineerd met een korte video, waarin de oefening getoond wordt. Naast mediteren is ook bewegen een slimme manier om spanning los te laten. Loop bijvoorbeeld dagelijks een uurtje, of ga een half uur joggen met een sportmaatje. 

Online cursus over spanning loslaten

Ook interessant: het volgen van een online cursus over het loslaten van spanning. Er zijn meerdere van deze cursussen te vinden. Ze geven je praktische tips, die je vaak direct toe kunt passen op de spanning die je zelf ervaart. Na het volgen van de cursus heb je niet alleen handvatten om de bestaande spanning los te laten, maar ook om hier in de toekomst minder gevoelig voor te zijn. 

Richard

Leer vandaag nog hoe je kan leven zonder stress

Nooit meer zorgen of stress

Praat met anderen over overspannen symptomen

Houd de symptomen van een overspannen gevoel nooit voor jezelf, maar deel deze met anderen. Door over de bron van het overspannen gevoel te spreken, blijf je deze niet langer opkroppen. Daarbij kunnen anderen je helpen deze angsten of spanning los te laten en deze te relativeren. Een alternatief voor het praten met mensen over het overspannen zijn is het opschrijven van de spanning die je ervaart. Door dingen op te schrijven hoeven je hersenen hier niet langer over na te denken. Iets wat helpt om de spanning los te laten.

Vind je het lastig om deze gevoelens met anderen te delen? Overweeg in dat geval eens een behandeling bij een psycholoog. Met een psycholoog kun je vertrouwelijk over angsten en spanning spreken. Het helpt je een burn-out te voorkomen. 

Veelgestelde vragen over overspannen symptomen

Regelmatig worden er vragen gesteld over overspannen symptomen. Hoe herken je de symptomen van overspannen zijn bijvoorbeeld? Het onderscheid tussen normale stress en overspannen zijn is soms lastig te bepalen. Hieronder lees je het antwoord op de vaak aan ons gestelde vragen over overspannen zijn. Staat het antwoord op je eigen vraag hier nog niet bij? Stel deze in dat geval in de reacties onder het artikel. We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Welke klachten bij overspannen?

Klachten bij overspannen zijn komen in verschillende soorten voor. Denk aan een vermoeid gevoel, het gevoel zeer prikkelbaar te zijn, het gevoel voortdurend te moeten huilen, enzovoorts.

Wat zijn de symptomen van overspannen?

De symptomen van overspannen zijn komen in verschillende gradaties voor. Vaak begint het bij vermoeidheid, gevolgd door een gevoel van prikkelbaarheid, snel te moeten huilen en veel te piekeren.

Hoe herken ik de kenmerken van overspannen zijn?

Wanneer je langdurig een gevoel van spanning ervaart, is het verstandig een stapje terug te doen. Het is een van de eerste kenmerken van overspannen zijn. Vaak wordt het gevolgd door prikkelbaarheid en snel moeten huilen.

Kunnen lichamelijke klachten te maken hebben met overspannen zijn?

Ja, je kunt lichamelijke klachten ervaren van overspannen zijn. Vaak zijn deze klachten het gevolg van vermoeidheid. Denk bij lichamelijke klachten bijvoorbeeld aan spierpijn, hoofdpijn, enzovoorts.

Hoe weet ik of ik overspannen ben?

Het is vaak lastig te bepalen of je overspannen bent. Bezoek een huisarts om deze diagnose te laten stellen. Een huisarts doet dit vaak aan de hand van een vragenlijst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *