Piekeren

piekeren

Stoppen met piekeren geeft je een gevoel van rust in je hoofd! Vaak blijkt dit echter makkelijker gezegd, dan gedaan. Wat is piekeren eigenlijk? Wat zijn de gevolgen ? Op welke manieren kun je dit stoppen? In dit artikel proberen we een antwoord te geven op dergelijke vragen. In de basis geeft piekeren je een onrustig gevoel, kan het leiden tot een hevig gevoel van stress en maakt het je op langere termijn ongelukkig. Niemand vindt het immers prettig om voortdurend stress te ervaren. Juist deze gevolgen van veel piekeren zijn voldoende reden om er alles aan te doen, om piekeren te stoppen!

Piekeren hangt samen met het vinden van je innerlijke rust. Door zaken los te laten zal je kalm blijven in stressvolle situaties, voel je jezelf gelukkiger en verschijn je met een glimlach aan de eettafel voor het ontbijt. 

Inhoudsopgave

Wat is piekeren?

Iedereen piekert af en toe, het is heel normaal! Zo kun je piekeren over een conflict op de werkvloer, of bijvoorbeeld over een ruzie met een goede vriend of vriendin. Ook over gebeurtenissen die nog moeten volgen kun je piekeren. Denk bijvoorbeeld aan een tentamen die voor volgende week op de agenda staat, of een beoordelingsgesprek met je leidinggevende. Onder piekeren verstaan we, als de gemoedstoestand van een persoon die langdurig vastzit in een pessimistisch denkpatroon.. Vaak gaat het gepaard met het bedenken van scenario’s, die voort kunnen komen uit een bepaalde situatie. Denk bijvoorbeeld aan een vraag als: “wat als ik mijn tentamen niet haal?”, of “wat als mijn leidinggevende ontevreden is over mijn prestaties?”.

Verschil tussen piekeren en nadenken

Mogelijk lijkt er nauwelijks een verschil te zitten tussen piekeren en nadenken. Toch is deze er wel degelijk! Nadenken is erop gericht om tot een oplossing te komen voor een specifieke situatie. Daar waar bij piekeren helemaal niet wordt nagedacht over een oplossing. Mede door het feit, dat je in een voortdurende negatieve spiraal blijft denken. Het voordeel ervan is dat dit in de meeste gevallen stopt, op het moment dat een probleem opgelost is of een spannende gebeurtenis is afgelopen.

Overigens start het piekeren doorgaans wel met de intentie om tot oplossingen te komen. De reeds genoemde vragen kunnen immers helpen om voor jezelf op een rijtje te zetten welke gevolgen een bepaalde situatie kan hebben. Het inventariseren van die gevolgen kan een eerste stap zijn naar een oplossing. Nadeel is echter dat de inventarisatie bij het piekeren niet automatisch stopt! Uiteindelijk zal het leiden tot een gevoel van stress, angst en somberheid. Ook niet kunnen slapen door piekeren is een veelvoorkomend probleem. 

Kun je stoppen met piekeren?

piekeren

Het piekeren stoppen kan erg lastig zijn! Zoals reeds beschreven werd, blijven de negatieve gedachten elkaar opvolgen tijdens het piekeren. Soms is ermee stoppen nog lastiger, omdat het voortkomt uit een ander probleem. Denk bijvoorbeeld aan een angststoornis, die niet voor niets in sommige gevallen “piekerstoornis” genoemd wordt. De continue stroom van negatieve gedachten maakt dat het gevoel van angst steeds sterker zal worden. Het loslaten van dit gevoel is hierbij erg lastig. Daarbij kan piekeren behoren tot de symptomen van een depressie. Zowel bij een angststoornis, als bij een depressie is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Een psycholoog kan je helpen om van een dergelijke stoornis of depressie af te komen.

Gelukkig stopt het piekeren in de meeste gevallen automatisch. Na het behalen van een tentamen zal je hier niet langer over nadenken. Evenals dat het volgende beoordelingsgesprek ook nog even zal duren! Voor jou de kans om je innerlijke rust terug te vinden en je lichaam de kans te geven om te herstellen van hetgeen het piekeren veroorzaakt heeft. 

Piekeren loslaten rond spannende situaties

Hoewel je verschillende stappen kunt zetten om ermee te stoppen, is het afleren vaak niet mogelijk. Evenals dat nooit meer piekeren over het algemeen een utopie is. Het is een natuurlijke reactie van onze hersenen op een spannende situatie. Op het moment dat je weet hoe je moet handelen , kun je de symptomen hiervan natuurlijk wel verminderen. Wandel bijvoorbeeld een rondje of voer een aantal meditatie oefeningen uit op het moment dat het weer begint. Zo heb je de kans om je hoofd leeg te maken, waarmee ook het piekeren (tijdelijk) af zal nemen. Met name voordat je gaat slapen is het belangrijk om je hoofd leeg te maken. Doe je dit niet, dan zal je nog lang blijven nadenken over de zaken die spelen of de gebeurtenissen die komen gaan. Dit valt te verklaren door het feit, dat je op bed geen afleiding meer hebt. Een goede nachtrust is daarbij essentieel om je weerstand op peil te houden en een volgende dag fris en vol energie te beginnen. Een slechte nachtrust kan het gevoel versterken.

Tips tegen piekeren

Stoppen met piekeren en negatief denken kan op verschillende manieren. Maak gebruik van onderstaande tips om hier zelf stappen in te kunnen zetten. Eerder werd al benoemd, dat het maken van een wandeling kan helpen om je innerlijke rust terug te vinden. Ook het uitvoeren van meditatie oefeningen, bijvoorbeeld wanneer het buiten regent. Welke stappen zet jij normaliter, op het moment dat je merkt dat het begint ? 

Tip 1: probeer op papier te zetten waarover je nadenkt

Een van de manieren om te stoppen met piekeren, is het opschrijven van je gedachten. Welke negatieve gedachten spelen er momenteel in je hoofd? Probeer tijdens het opschrijven van deze negatieve gedachten hardop na te denken. Het kan je helpen om te relativeren. Zijn de gedachten die je nu op papier zet wel terecht? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn van de zaken waarover je nadenkt? Hoe los die je gevolgen vervolgens op? Vaak blijkt dat de negatieve gedachten helemaal niet terecht blijken te zijn, of dat de gevolgen hiervan minimaal beperkt zullen blijven. Door gedachten op papier te zetten zorg je er daarbij voor, dat je hersenen rust krijgen. Je hersenen hebben immers niet langer het idee deze zaken te moeten onthouden.

Tip 2: denk ook na over de positieve scenario’s

Piekeren doen mensen over negatieve scenario’s. Wat als mijn tentamen toch niet zo goed gaat? Verlies ik mijn baan bij een slecht beoordelingsgesprek? Enzovoorts. Probeer ook eens aandacht te besteden aan de positieve scenario’s. Krijg ik een hoger salaris als mijn beoordelingsgesprek positief verloopt? Door bewust aandacht te besteden aan de positieve scenario’s rond een spannende gebeurtenis, hebben je hersenen niet langer de tijd om de negatieve gedachten op te halen. 

Tip 3: probeer controle te krijgen over een situatie

Stoppen met piekeren wordt makkelijker, wanneer je de controle hebt over een situatie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je alle oefententamens nog eens maakt, of de volledige stof voor je tentamen nog eens doorneemt. Voer ook alvast een beoordelingsgesprek met een kennis of familielid! Het helpt je om met een gevoel van controle aan een spannende situatie te beginnen, waarmee het piekeren zal stoppen.

Leren om niet te piekeren

Leren om niet te piekeren is lastig, omdat het een hele natuurlijke reactie is van het menselijk lichaam. Zoals eerder werd aangehaald, kun je wel proberen het te stoppen in een vroeg stadium. Zo blijven de gevolgen van ervan, zoals een gevoel van stress en ontevredenheid, beperkt. Leren om het niet te doen is voor iedereen anders! Probeer de eerder aangehaalde tips eens, om te kijken wat voor jou het beste werkt. Is dit het maken van een wandeling, of bijvoorbeeld het opschrijven van je gedachten?

Onderstaande cursus heeft heel veel mensen al afgeholpen. Klik snel op de link en probeer de cursus.

Richard

Leer vandaag nog hoe je je kan stoppen met piekeren

Leer leven zonder zorgen

Veelgestelde vragen over piekeren

Regelmatig worden er vragen over gesteld en de symptomen die dit met zich meebrengt. Onderstaand vind je op de meest gestelde vragen een kort en bondig antwoord. Staat het antwoord op je eigen vraag hier nog niet bij? Stel je vraag in dat geval in de reacties, zodat we hierop kunnen reageren.

Hoe kun je stoppen met piekeren?

Stoppen met piekeren kan best lastig zijn. Maak een wandeling om je hoofd leeg te maken, of schrijf je negatieve gedachten op papier.

Wat is piekeren?

Piekeren is het voortdurend ervaren van negatieve gedachten rond een spannende situatie of gebeurtenis. Het lukt je niet om deze gedachten los te laten. 

Waarom pieker ik?

Piekeren kan verschillende oorzaken hebben. Vaak komt piekeren voort uit een gevoel van angst. Niet voor niets noemt men een angststoornis ook wel piekerstoornis in sommige gevallen.

Waar pieker je over?

Je kunt in principe overal over piekeren. Vaak piekeren mensen over een conflict, een spannende gebeurtenis, hun lichaam, enzovoorts.

Wanneer pieker je teveel?

Op het moment dat je slecht slaapt of gedurende meerdere dagen een ongelukkig gevoel ervaart, kun je stellen dat je teveel piekert. Gebruik onze tips om het piekeren te stoppen.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *