Quercetine

Hoewel de naam quercetine je mogelijk niet direct wat zegt, is de kans bijzonder groot dat je deze stof zeker wekelijks binnenkrijgt. Quercetine is een antioxidant, die in een groot aantal voedingsmiddelen voorkomt. Voorbeelden hiervan zijn onder meer een appel en een rode ui. Naast quercetine bevatten deze voedingsmiddelen nog tal van andere antioxidanten, die er samen voor zorgen dat de appel zijn kenmerkende smaak en kleur krijgt. Op deze pagina lees je meer over quercetine. Wat is het nut van het nemen van quercetine capsules? Zitten er ook bijwerkingen aan deze supplementen? Enzovoorts. De populariteit van het gebruik van antioxidanten capsules is de afgelopen jaren toegenomen. Niet alleen supplementen van quercetine worden regelmatig geslikt, het geldt ook voor antioxidanten als resveratrol en pterostilbeen.

Inhoudsopgave

Wat is quercetine?

Zoals reeds genoemd werd, is quercetine een antioxidant welke voorkomt in een groot aantal groenten, fruitsoorten en kruiden. Quercetine behoort tot de flavonoïden, die in vrijwel iedere groente- en fruitsoort voorkomen. De flavonoïden zorgen er tezamen voor, dat een fruit- of groentesoort z’n kenmerkende kleur krijgt. Binnen de groep met flavonoïden kunnen verschillende subcategorieën van elkaar onderscheiden worden. Denk hierbij aan flavonen, flavononen en anthocyanen. Ter illustratie, de flavonen en flavononen komen voor in citrusfruit, selderij en bijvoorbeeld paprika. De anthocyanen kom je tegen in rode druiven, kersen en bijvoorbeeld bessen.

Het is belangrijk om een zo breed mogelijk scala aan flavonoïden binnen te krijgen, om je gezondheid te versterken. Ieder van deze flavonoïden draagt op z’n eigen manier bij aan het onderhouden van het immuunsysteem. Dit betekent dat het verstandig is om groenten en fruit van verschillende kleuren te eten.

Voedingsmiddelen met quercetine

Niet alleen de eerder genoemde appel en rode ui zijn voorbeelden van voedingsmiddelen die quercetine bevatten. Er zijn nog meer voedingsmiddelen die ertoe leiden, dat je deze stof op een natuurlijke wijze binnenkrijgt. Denk bijvoorbeeld ook aan verschillende soorten thee, aan diverse bessen en een aantal koolsoorten. Bloemkool, boerenkool en witte kool zijn er voorbeelden van. Andere voorbeelden van voedingsmiddelen die je kunt nuttigen om de concentratie quercetine in je lichaam te verhogen zijn noten en zaden. Kortom, je kunt wel stellen dat je een ruime keuze hebt wanneer je quercetine binnen wilt krijgen!

Beste manier om quercetine binnen te krijgen

Niet ieder van de genoemde voedingsmiddelen bevat een even grote concentratie quercetine. Ter illustratie, in 100 gram kappertjes zit zo’n 234 mg aan quercetine. Daar waar die concentratie bij bijvoorbeeld appels veel kleiner is: 19 mg. Kruiden als dille en koriander bevatten respectievelijk 55 en 53 mg quercetine per 100 gram. Reden genoeg om kruidig te eten in de avond! Overigens zijn kruiden als dille en koriander niet alleen goed voor het verhogen van de concentratie quercetine in ons lichaam. Ze hebben ook diverse andere positieve bijwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat met name dille het stollen van het bloed tegengaat.

Hoe werkt quercetine?

Antioxidanten, waar quercetine een voorbeeld van is, zijn stofjes die ertoe leiden dat schadelijke cellen worden uitgeschakeld in ons lichaam. Naast quercetine bevat ons lichaam nog veel meer antioxidanten die bijdragen aan dit proces. Niet alleen worden cellen beschermd, ook weefsels blijven sterker wanneer er voldoende antioxidanten in je lichaam zitten. De kans dat je weerstand of immuunsysteem wordt aangetast neemt hierdoor af, waardoor je minder snel ziek zal worden. Het heeft een ontstekingsremmende werking.

Quercetine gaat verloren bij bewerking voedingsmiddelen

Eerder las je dat sommige groenten en kruiden veel meer quercetine bevatten dan bijvoorbeeld een appel. Toch klopt dat niet altijd! Bij het verwerken van voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld het koken van een koolsoort, gaat een deel van de concentratie quercetine verloren. Daarbij is quercetine een stof die relatief moeilijk door het lichaam wordt onttrokken uit de voeding. Ook daar zal dus een deel van de hoeveelheid quercetine verloren gaan. Met quercetine supplementen of capsules kun je de concentratie van deze stof in het lichaam alsnog verbeteren.

Bloedverdunnend effect van quercetine

Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat quercetine een bloedverdunnend effect kan hebben. Dat geldt in het bijzonder voor de quercetine supplementen en capsules, waarmee de concentratie quercetine in het lichaam direct fors verhoogd wordt. Het verdunnen van het bloed kan gevaarlijk zijn, zeker in combinatie met bijvoorbeeld alcohol. Des te dunner het bloed is, des te langer duurt het voordat wondjes helen. Mensen die antistollingsmedicijnen slikken wordt afgeraden dit te combineren met quercetine capsules. Mocht je deze capsules toch willen gebruiken om je immuunsysteem te onderhouden, dan wordt sterk aangeraden dit vooraf te overleggen met de huisarts. Datzelfde wordt aangeraden aan mensen die last hebben van maagzweren of problemen ervaren met hun schildklier. Het gebruik van quercetine capsules kan hier een negatief effect op hebben.

Quercetine capsules kopen

Je kunt quercetine capsules tegenwoordig online kopen. Er zijn diverse webwinkels die deze capsules aanbieden in verschillende concentraties. Je kunt quercetine vaak ook bij een drogist krijgen. Voor het kopen en gebruiken van quercetine hoef je geen recept van de huisarts te hebben. Belangrijk is wel om te vermelden dat het gebruik van deze stof nooit zonder risico is. Dat geldt in de basis voor alle capsules die je tegenwoordig kunt kopen. Lees voor het gebruik ervan de bijsluiter door, om te voorkomen dat je hevige bijwerkingen ervaart.

Het gebruik van quercetine capsules kan effect hebben op de werking van andere medicijnen die je gebruikt. Overleg voor het gebruik van de quercetine supplementen met de huisarts, of het slim is om de capsules aan te schaffen.

Dosering van quercetine capsules

Aangeraden wordt om met een relatief kleine concentratie quercetine te beginnen, wanneer je capsules wilt gaan gebruiken. Neem daarnaast niet meer dan één of twee capsules per dag. Vaak is de exacte dosering afhankelijk van je lichaamsgewicht. Naarmate je een beter beeld hebt van de wijze waarop je lichaam reageert op een verhoging van de concentratie quercetine, kun je de dosering aanpassen. Laat je hier waar nodig over adviseren door je huisarts.

Mogelijke bijwerkingen van quercetine

Bijwerkingen die voorkomen bij mensen die quercetine capsules zijn gebruiken zijn onder meer hoofdpijn en maagklachten. Denk hierbij aan kramp in de buik of diarree. Door met een beperkte concentratie quercetine te beginnen, voorkom je dat deze bijwerkingen al snel in hevige vorm opspelen. Met name mensen die gevoelig zijn voor quercetine zullen de bijwerkingen opmerken.

Houd er rekening mee dat een hoge concentratie quercetine of een langdurig gebruik hiervan kan leiden tot nierproblemen. Om deze reden wordt sterk aangeraden om de quercetine capsules met tussenpozen te gebruiken.

Afvallen met behulp van quercetine

In het verleden is meermaals gekeken naar het effect van quercetine op muizen en ratten, wat gebruikelijk is voordat quercetine als capsule wordt aangeboden aan mensen. Uit deze onderzoeken bleek dat de dieren veel meer vetten verbranden, wanneer zij vooraf een grote concentratie quercetine hebben binnengekregen. Dit zou betekenen dat het gebruik van quercetine capsules mensen kan helpen bij het afvallen. Belangrijk hierbij is wel dat quercetine supplementen slechts een hulpmiddel zijn. In de basis zullen de capsules er niet toe leiden dat je gewicht verliest. Combineer het gebruik van de capsules met meer beweging, door bijvoorbeeld wat vaker te fietsen of iedere avond een wandeling te maken van tenminste een half uur. Kijk ook nog eens kritisch naar je voedingspatroon en probeer voor meer groenten en fruit te zorgen. Kies hierbij bij voorkeur voor groentesoorten die relatief veel quercetine bevatten. Zo krijg je de stof ook op natuurlijke wijze binnen.

Overigens is nooit wetenschappelijk bewezen dat quercetine capsules ook daadwerkelijk bijdragen aan het proces van afvallen bij mensen. Bij de een zal het effect van de capsules daarnaast groter zijn dan bij anderen. 

Veelgestelde vragen over quercetine

Is het gebruik van quercetine capsules verstandig? Wat zijn de bijwerkingen van deze stof, als ik capsules slik? Het zijn voorbeelden van vragen die bezoekers regelmatig stellen over quercetine. Hieronder vind je de antwoorden op de vragen die het meest voorkomen. Staat het antwoord op een vraag die jij hebt hier nog niet bij? Laat je vraag in dat geval achter in de reacties onderaan de pagina.

Wat is quercetine?

Quercetine is een antioxidant, welke behoort tot de flavonoïden. Deze stoffen geven groenten en fruit hun kleur. Bij mensen werkt de stof ontstekingsremmend, waarmee het onze weerstand intact houdt.

Waar is quercetine goed voor?

De stof quercetine draagt bij aan het beschermen van de cellen en weefsels in ons lichaam. Daarmee onderhoudt het ons immuunsysteem, wat ertoe leidt dat we minder snel ziek worden.

Hoeveel quercetine is goed voor je?

Standaard krijg je quercetine op een natuurlijke wijze binnen door verschillende groenten, fruitsoorten en kruiden te eten. Je kunt quercetine capsules slikken om deze hoeveelheid aan te vullen. Start met een lage dosering.

Voor wat dient quercetine?

Het voornaamste doel van quercetine is het beschermen van groenten en fruit, daarbij geeft het planten en vruchten hun kleur. Bij mensen zorgt quercetine voor het behoud van een goed immuunsysteem.

Wat zijn de ervaringen met quercetine?

Het gebruik van quercetine capsules wordt door steeds meer mensen overwogen. Houd er rekening mee, dat langdurig gebruik slecht kan zijn voor de nieren. Aangeraden wordt quercetine met tussenpozen te gebruiken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *