Hoe val je snel in slaap

Het kan soms best lastig zijn om in slaap te vallen! Denk bijvoorbeeld aan een reis naar een vakantiebestemming in een andere tijdzone. Als je aankomt bij daglicht kan het ook na een lange reis lastig zijn om de slaap te vatten. Daar waar je lichaam de nachtrust nodig heeft om te kunnen blijven presteren. We noemen dit ook wel een jetlag. Naast een reis naar een andere tijdzone kan ook piekeren slapeloosheid veroorzaken. Op deze pagina vind je handige tips, die helpen om snel in slaap te vallen. Het geeft je antwoord op de vraag: hoe val je snel in slaap? 

Inhoudsopgave

Tips om snel in slaap te vallen

Onderstaande tips helpen je om snel in slaap te vallen. Mocht je vaker last hebben van slapeloosheid, dan is het belangrijk om uit te zoeken wat deze slapeloosheid veroorzaakt. Heb je bijvoorbeeld regelmatig last van hevige stress- of angstgevoelens? Lig je tot laat in de avond op bed te piekeren? Ook een slecht matras kan een gevoel van slapeloosheid veroorzaken. Vergelijk je eigen bed bijvoorbeeld eens met een opblaasbaar luchtbed die je mogelijk op vakantie gebruikt.

#1: zorg voor voldoende ontspanning gedurende de week

Een van de makkelijkste manier om sneller in slaap te vallen, is het inplannen van vormen van ontspanning gedurende de week. Ga bijvoorbeeld eens een ronde wandelen tijdens de lunch, of spreek met vrienden af om in de avond te joggen. Het helpt je de zinnen te verzetten en geeft je hersenen de tijd te herstellen. Ze hebben tijdens het wandelen en sporten en geen aandacht voor je angst- en stressgevoelens.

#2: luister naar je favoriete muziek voor je gaat slapen

Naast de mogelijkheid om te gaan wandelen of sporten, kan ook het luisteren naar je favoriete muziek helpen om sneller in slaap te vallen. Luister bij voorkeur naar enigszins rustgevende muziek. Harde muziek zorgt voor de productie van adrenaline, wat het juist lastiger zal maken om in slaap te vallen. Ook het luisteren naar het getik van regen op de ramen van je woning kan helpen. Er zijn op YouTube en Spotify verschillende muzieknummers te vinden, waarin deze geluiden gesimuleerd worden.

#3: start met yoga en meditatie

Wanneer het buiten erg slecht weer is, zal je geen behoefte hebben om te gaan wandelen of joggen. In dit geval kunnen meditatie en yoga de uitkomst voor je zijn. Er zijn steeds meer mensen die starten met deze vorm van ontspanning. Op internet vind je handige video’s, waarin wordt uitgelegd hoe je de oefeningen uit kunt voeren. Vaak heb je niet meer nodig dan een paar stevig badlakens. In plaats van de oefeningen zelf uit te voeren, zou je jezelf ook aan kunnen sluiten bij een club in de buurt.

#4: zorg voor een koele slaapkamer

In de zomer kost het vaak meer tijd om in slaap te vallen dan in de winter. Dit heeft verschillende redenen. Zo komt onder meer de productie van melatonine later op gang in de zomerperiode. Het heeft te maken met de lengte van de dagen. In de zomer is het veel langer licht dan in de winter. Ook een warme slaapkamer maakt het vaak lastiger om in slaap te geraken. Zorg daarom voor een ventilator of bijvoorbeeld een airco in je slaapkamer. Zo is deze ruimte koel als je wilt gaan slapen!

#5: vermijd blauw licht van een telefoon of tablet

We zijn tegenwoordig geneigd om tot laat op de avond actief te zijn op onze mobiele telefoon en tablet. Nog snel het laatste nieuws bekijken, chatten met vrienden, enzovoorts. Het draagt bepaald niet bij aan het snel in slaap vallen. Vermijd blauw licht, door je telefoon en tablet wat eerder opzij te leggen. Verstandiger is het om nog een boek te lezen voordat je gaat slapen!

#6: overweeg het gebruik van valeriaan

Valeriaan, met name valeriaanwortel, helpt je om te ontspannen. Het stopt het piekeren en laat je spieren ontspannen. Op deze manier voorkom je dat je tot laat wakker ligt. Valeriaan is een natuurlijk product, waardoor je dit slaapmiddel bij een drogisterij of in een webwinkel kunt bestellen. Naast valeriaan zijn ook gember en bijvoorbeeld kamille natuurlijke producten die je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen.

Veelgestelde vragen over snel in slaap vallen

Mogelijk heb je nog een aantal vragen over snel in slaap vallen. Hoe val je snel in slaap zonder slaappillen te moeten gebruiken? Wat zijn de oorzaken van een slaapprobleem? Enzovoorts. Onderstaand vind je de antwoorden op vragen die het meest gesteld worden over snel in slaap vallen. Staat het antwoord op vragen die je zelf hebt hier nog niet bij? Je kunt de vragen in dat geval achterlaten in de reacties onder het artikel.

Hoe val je snel in slaap?

Snel in slaap vallen begint bij het stoppen met piekeren. Ontspanning, bijvoorbeeld in de vorm van sporten, muziek luisteren en meditatie, is hierin een belangrijke factor. Het helpt stress en angst te verminderen.

Waarom val ik niet snel in slaap?

Je valt niet snel in slaap, omdat je mogelijk tot laat ligt te piekeren, last hebt van een slecht matras of bijvoorbeeld in een warme slaapkamer verblijft. De tips op deze pagina helpen je sneller in slaap te vallen.

Hoe val je snel in slaap als je niet moe bent?

Als je niet moe bent kun je een uurtje gaan sporten om sneller in slaap te vallen. Ook kun je melatonine nemen, om een suf gevoel te ervaren. Het maakt dat je makkelijker in slaap valt in de avond.

Hoe snel val je in slaap?

Het verschilt per persoon hoe snel iemand in slaap valt. De een valt na een paar minuten in slaap, de andere kan nog zeker een half uur blijven draaien. Door voldoende te ontspannen val je sneller in slaap.

Wat kan ik doen om sneller in slaap te vallen?

Gebruik de tips op deze pagina om sneller in slaap te vallen. Ga een uurtje sporten, luister naar je favoriete muziek en zorg voor een koele slaapkamer. Het helpt je een slaapprobleem tegen te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *