Natuurlijk slaapmiddel

Het belang van een goede nachtrust is groot. Onvoldoende slaap maakt dat je overdag moeite hebt je te concentreren, dat het steeds lastiger is om activiteiten vol te houden, dat je weerstand verslechtert en dat je een lusteloos en duf gevoel ervaart. Vaak wordt gedacht dat slapeloosheid slechts voorkomt bij ouderen. In de praktijk blijkt dat ook veel jongeren, jongvolwassenen en bijvoorbeeld dertigers hiermee te maken hebben. Het gevoel van slapeloosheid is bij hen vaak het gevolg van stress- en angstgevoelens. Het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel kan helpen om eerder in slaap te vallen.

Deze pagina vertelt je meer over het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel. Wat zijn voorbeelden van slaapmiddelen die je zou kunnen overwegen? Loop je bij het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel het risico om hier verslaafd aan te raken? Zijn er alternatieven voor het gebruik van slaapmiddelen? Een natuurlijk slaapmiddel kun je zonder recept van de huisarts bij een drogisterij kopen. Zwaardere slaapmiddelen zijn enkel verkrijgbaar op basis van een doktersrecept. Je kunt hierbij denken aan middelen als temazepam en oxazepam.

Inhoudsopgave

Wat zijn de beste natuurlijke slaapmiddelen?

Natuurlijke slaapmiddelen zijn er in verschillende soorten. In de basis wordt onderscheid gemaakt tussen een natuurlijk en chemisch slaapmiddel. Deze chemische slaappillen zijn vaak alleen verkrijgbaar op basis van een doktersrecept. Daar waar een natuurlijk slaapmiddel bij de drogisterij gekocht kan worden. Verschil tussen beide medicijnen zit in het feit, dat een natuurlijk slaapmiddel gebaseerd is op het extract van kruidenplanten.

De beste natuurlijke slaappillen zijn gebaseerd op extracten van kruiden als valeriaan, passiebloem en citroenmelisse. Met name valeriaan wordt veel gebruikt door mensen die lastig in slaap vallen niet voor een chemisch slaapmiddel willen gaan. Dit kruid heeft een rustgevende werking, waardoor je sneller een duf gevoel zal ervaren. Je stopt met piekeren en je spieren ontspannen zich.

Natuurlijke stoffen om te kunnen ontspannen

Naast valeriaan zijn er diverse andere kruiden die je helpen om te ontspannen. Denk bijvoorbeeld ook aan kamille, pepermunt en gember. Je kunt kamille, pepermunt en gember toevoegen aan een glas heet water. Drink je dit een uurtje voor je naar bed gaat, dan val je over het algemeen sneller in slaap. Vergelijkbaar is het gebruik van anijs in een kopje warme melk. Ook dit werkt ontspannend en zorgt dat je sneller slaapt.

Het gebruik van thee waaraan cafeïne is toegevoegd wordt sterk afgeraden voor het slapen gaan. Vaak wordt gedacht dat er slechts in koffie en bijvoorbeeld energiedranken cafeïne zit. Ook aan de meeste theesoorten wordt deze stof toegevoegd. Reden genoeg om de thee zo natuurlijk mogelijk te houden, door dit te bereiden op basis van gember, kamille of pepermunt.

CBD olie is sterk in opkomst

Een derde voorbeeld van een natuurlijk slaapmiddel is CBD olie. Het gebruik van CBD olie is de laatste jaren sterk in opkomst. Deze olie wordt ontwikkeld op basis van de extracten van een cannabisplant. Vanzelfsprekend zal je niet “high” worden bij het gebruik van deze olie. De olie is plantaardig en kun je overal verkrijgen. Je hoeft er dus niet voor naar de coffeeshop. Het voordeel van het gebruik van CBD olie is het feit, dat dit kalmerend en rustgevend werkt. Je hebt hierdoor minder last van piekeren en valt sneller in slaap. Daarbij houdt de slaap langer aan, wanneer je CBD olie neemt.

Is de werking van een natuurlijk slaapmiddel wetenschappelijk bewezen?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat valeriaan een positief effect kan hebben op het menselijk lichaam. Het gaat hierbij in het bijzonder om de wortel van valeriaan. Andere delen van de plant hebben geen of slechts een heel beperkt effect. Het maakt dat pillen op basis van valeriaan, zoals je deze bij een drogisterij kunt kopen, over het algemeen voornamelijk gebaseerd zijn op de wortel van de plant. Zo is het effect van de pillen het grootst. Houd er bij het gebruik van valeriaan als natuurlijk slaapmiddel rekening mee, dat het effect van deze stof per persoon kan verschillen. Daarbij kan het lichaam gewend raken aan de werkzame stoffen in deze pillen, wanneer je ze te vaak zou gebruiken. Het maakt dat je de dosering mogelijk relatief snel moet verhogen.

Melatonine helpt een duf gevoel op te wekken

Een andere stof die helpt om sneller in slaap te vallen is melatonine. Normaliter is de pijnappelklier in het centrum boven ons brein verantwoordelijk voor het aanmaken van dit hormoon. Naarmate de concentratie melatonine toeneemt, zal je een steeds duffer gevoel ervaren. De pijnappelklier begint met het produceren van melatonine als het buiten donker wordt. Het verklaart waarom je in de winter sneller vermoeid raakt dan in de zomer. De dagen zijn zomers immers veel langer.

Door het hormoon kunstmatig toe te voegen aan je lichaam, zal je sneller in slaap vallen. Je kunt bij verschillende webwinkels en in de drogisterij slaappillen bestellen, die volledig gebaseerd zijn op melatonine. De werking van deze stof is bewezen. Net als bij valeriaan geldt ook bij het gebruik van pillen met melatonine dat het effect hiervan per persoon zal verschillen.

Effect van gember bewezen in onderzoeken

Een derde natuurlijk slaapmiddel, gember, heeft eveneens een bewezen positief effect op ons lichaam. De stoffen die vrijkomen bij het kauwen op gember of bijvoorbeeld het toevoegen van gember aan je thee, zorgen er onder meer voor dat ontstekingen in het lichaam geremd worden. Tevens heeft gember een positief effect op onze gemoedstoestand. Het werkt kalmerend, waardoor stress- en angstgevoelens af zullen nemen. Dit is een vereiste om beter te kunnen slapen en sneller in slaap te vallen. Angst en stress maken dat we tot laat op de avond liggen te piekeren.

15 natuurlijke slaapmiddelen

In dit artikel werden reeds verschillende natuurlijke slaapmiddelen genoemd. Onderstaand zetten we de 15 beste natuurlijke slaapmiddelen nog eens op een rij. Houd er rekening mee dat de effecten per natuurlijk slaapmiddel per persoon kunnen verschillen. Waar voor de een melatonine een zeer positief effect heeft, hebben anderen baat bij een slaapmiddel als valeriaan.

Tip: mocht je ook bij het gebruik van deze natuurlijke slaapmiddelen moeite hebben om in slaap te komen, dan is het verstandig om advies in te winnen bij een huisarts. De huisarts kan je waar nodig een krachtiger, chemisch slaapmiddel voorschrijven. Deze middelen zijn niet zonder doktersrecept verkrijgbaar.

#1: Valeriaan

Valeriaan wordt gezien als het meest effectieve natuurlijke slaapmiddel. Het heeft de fijne eigenschap dat het angst- en stressgevoelens wegneemt. Je blijft hierdoor minder lang piekeren en valt sneller in slaap.

#2: Melatonine

Melatonine is een hormoon dat op natuurlijke wijze door ons lichaam wordt aangemaakt. Je kunt de concentratie melatonine verhogen door hier pillen voor te slikken met deze stof. Wist je dat ook in frambozen melatonine zit?

#3: CBD olie

CBD olie wordt ontwikkeld op basis van het extract van een hennepplant. Het doet wellicht vermoeden alsof je “high” kunt worden van dit natuurlijk slaapmiddel, maar dat is niet het geval. Wel werkt CBD olie ontspannend, waardoor je sneller een duf gevoel zal ervaren.

#4: Yoga

Voer een aantal yoga-oefeningen uit alvorens je gaat slapen. Op internet zijn talloze video’s te vinden met voorbeelden van dergelijke oefeningen. Het helpt je tot rust te komen en stress of angst los te laten.

#5: Meditatie

Een alternatief voor yoga is meditatie. Ook hiervan vind je online diverse oefeningen. Daarbij zou je een cursus op het gebied van meditatie uit kunnen voeren om sneller in slaap te komen.

#6: Wandelen in de natuur

Wandelen in de natuur is een heel natuurlijk slaapmiddel. Tijdens een uurtje wandelen laat je angst- en stressgevoelens makkelijker los. Je hersenen hebben de tijd om zich te herstellen. Het is hierdoor makkelijker om in de avond in slaap te vallen.

#7: Kokend water met gember

Net als valeriaan en bijvoorbeeld CBD olie heeft ook gember een ontspannende werking. Voeg een paar schijfjes verse gember toe aan een glas met kokend water. Je kunt hier eventueel ook een schijfje sinaasappel aan toevoegen om de smaak iets zoeter te maken.

#8: Magnesium

Wist je dat er ontzettend veel mensen zijn met een tekort aan magnesium? Door pillen met magnesium als belangrijkste bestanddeel te slikken, verhelp je dit tekort. Magnesium draagt bij aan het zo inactief mogelijk houden van onze hersenen tijdens het slapen. Zo voel je jezelf meer uitgerust in de ochtend.

#9: Meet je slaap

Maak gebruik van een horloge welke je slaapcyclus in de gaten houdt. Het horloge, bijvoorbeeld een Apple Watch of Fitbit Versa, vertelt je meer over je REM-slaap en diepe slaap.

#10: Pillen met 5-htp

Vergelijkbaar met melatonine is het gebruik van 5-htp. Deze stof draagt bij aan de productie van melatonine in je hersenen.

#11: GABA supplement

Waar 5-htp te vergelijken valt met melatonine, geldt dat een GABA supplement vergeleken kan worden met magnesium. Het middel helpt je hersenen hun rust te nemen tijdens je slaap.

#12: Schrijf gevoelens op

Voordat je gaat slapen is het verstandig om de angst- of stressgevoelens die je ervaart van je weg te schrijven. Het helpt je daarbij om deze gevoelens te relativeren.

#13: Oordoppen

Wanneer je relatief licht slaapt, is het prettig om oordoppen te gebruiken in de nacht. Zo word je minder snel wakker van de geluiden om je heen.

#14: Slaapmasker en verduisterende gordijnen

Vergelijkbaar met het gebruik van oordoppen, is het gebruik van een slaapmasker en verduisterende gordijnen. Het maakt dat je minder last hebt van de lichtinval van buiten.

#15: Warme melk met anijs

Tot slot is ook een kop warme melk met anijs een voorbeeld van een natuurlijk slaapmiddel. Het helpt je te ontspannen in de avond, waardoor je sneller in slaap zal vallen.

Nadelen chemische slaapmiddelen

De belangrijkste reden om voor natuurlijke slaapmiddelen in plaats van chemische slaapmiddelen te kiezen, is het feit dat de kans op een verslaving veel kleiner is. Chemische slaappillen hebben de nare eigenschap dat je hier geestelijk steeds afhankelijker van kunt worden. Het is niet voor niets, dat deze middelen enkel verkrijgbaar zijn op basis van een recept van de huisarts.

De gevolgen van zo’n verslaving zijn groot. Zou je namelijk stoppen met de chemische slaappillen, dan loop je het risico dat er zich een nieuw slaapprobleem voordoet. Je ligt langer te piekeren door de ontwenningsverschijnselen die deze chemische slaapmiddelen met zich mee kunnen brengen.

Verslechterde REM-slaap door chemische slaapmiddelen

Een ander nadeel van chemische slaapmiddelen is het feit dat de REM-slaap verslechtert. De REM-slaap vormt een belangrijk onderdeel van de slaapcyclus. Het is de periode waarin je hersenen de tijd krijgen uit te rusten. Zonder een diepe REM-slaap rust je lichaam fysiek uit, maar blijft deze geestelijk vermoeid. Het maakt dat je mogelijk moeite hebt je te concentreren, dat je snel geprikkeld of geïrriteerd raakt, enzovoorts. Bij natuurlijke slaapmiddelen is de kans op een verslechterde REM-slaap in de slaapcyclus veel kleiner.

Werking werkzame stoffen neemt snel af

Een derde nadeel van het gebruik van chemische slaapmiddelen, is het feit dat de werking van werkzame stoffen in deze middelen relatief snel afneemt. Het maakt dat de dosering van chemische slaapmiddelen al na enkele weken verhoogd moet worden. Bij natuurlijke slaapmiddelen is het effect van deze werkzame stoffen doorgaans constanter. Al zal het ook hier per persoon verschillen hoe het lichaam reageert op het gebruik van de slaapmiddelen. 

Veelgestelde vragen over natuurlijk slaapmiddel

Regelmatig stelt men vragen over het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel. Is een natuurlijk slaapmiddel verslavend? Wat zijn voorbeelden van natuurlijke slaapmiddelen die helpen om te ontspannen en angstgevoelens los te laten? Onderstaand vind je het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden over natuurlijke slaapmiddelen. Heb je zelf een vraag over dit onderwerp? Je kunt de vraag in de reacties onderaan het artikel achterlaten.

Welke natuurlijke slaapmiddelen werken?

Natuurlijke slaapmiddelen zijn er in verschillende soorten. Onder meer van valeriaan, gemberwortel en bijvoorbeeld melatonine staat vast dat deze bijdragen aan een verbeterde nachtrust.

Wat is het beste natuurlijke slaapmiddel?

Valeriaan wordt over het algemeen gezien als het beste natuurlijke slaapmiddel. Met name de valeriaanwortel heeft een positief effect op je nachtrust. Het helpt je te ontspannen en angstgevoelens los te laten.

Heb ik een doktersrecept nodig voor een natuurlijk slaapmiddel?

Voor het gebruik van een natuurlijk slaapmiddel heb je geen doktersrecept nodig. Je kunt een natuurlijk slaapmiddel bij de drogisterij en in diverse webwinkels bestellen. Dit geldt niet voor chemische slaapmiddelen.

Is een natuurlijk slaapmiddel verslavend?

Een natuurlijk slaapmiddel is in de basis niet verslavend. Je kunt er bij een intensief gebruik wel verslaafd aan raken, doordat je het gevoel hebt hier sterk van afhankelijk te zijn. Chemische slaapmiddelen zijn verslavender.

Is de werking van natuurlijke slaapmiddelen wetenschappelijk bewezen?

Van sommige natuurlijke slaapmiddelen is wetenschappelijk bewezen dat ze angst- en stressgevoelens verminderen. Een verminderd gevoel van angst of stress maakt dat je beter en sneller slaapt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *