Niet kunnen slapen

Niet kunnen slapen is een probleem wat bij een grote groep mensen speelt. Niet alleen ouderen hebben te maken met slecht slapen, ook bij jongeren en jongvolwassenen speelt dit. Vaak is niet kunnen slapen het gevolg van bijvoorbeeld angst- en stressgevoelens. Het leidt ertoe dat je tot laat op de avond ligt te piekeren en daardoor maar lastig in slaap valt. Ook slaap je vaak minder diep, waardoor lichte geluiden of bijvoorbeeld lichtinval van buiten ertoe kunnen leiden dat je gedurende de nacht een aantal keer wakker schrikt. Wat kun je doen, wanneer je niet kunt slapen?

Op deze pagina proberen we antwoord te geven op die vraag. Ook lees je meer over de wijze waarop je een slaapprobleem op kunt lossen.

Inhoudsopgave

Wat is goed slapen?

Goed slapen betekent dat je de volledige slaapcyclus ongestoord meerdere keren doorloopt. In de basis bestaat deze slaapcyclus uit vijf fasen, namelijk: de inslaapfase, de lichte slaap, de overgangsfase naar een diepe slaap, de diepe slaap en de REM-slaap. Met name die laatste fase is cruciaal, daar je hersenen hier de tijd hebben om te ontspannen. Het betekent dat je na de REM-slaap zowel fysiek als mentaal goed uitgerust bent. Iedere fase heeft een doorlooptijd van circa een uur tot anderhalf uur. Zou je gedurende een van deze fasen wakker schrikken, dan betekent dit dat sommige fasen mogelijk niet volledig doorlopen worden. Je gaat bijvoorbeeld van een lichte slaap direct naar de REM-slaap, of de REM-slaap is minder diep. Het maakt dat je in de ochtend een suf en vermoeid gevoel zal ervaren.

Over het algemeen betekent goed slapen, dat je in ieder geval zes tot acht uur achtereen slaapt. Het verschilt per persoon en vaak ook per geslacht, hoeveel slaap iemand nodig heeft om overdag goed te kunnen presteren. Vaak neemt de slaapduur af naarmate men ouder wordt.

Hoe ontstaat een slaapprobleem

Niet kunnen slapen is vaak het gevolg van angst- en stressgevoelens. Deze gevoelens leiden ertoe dat men tot laat op de avond ligt te piekeren. Piekeren maakt het lastig om in slaap te komen, daar je voortdurend aan het nadenken bent. De hersenactiviteit is hierdoor groot. Niet alleen maakt piekeren het lastig om in slaap te komen. Ook kan dit ertoe leiden dat je veel minder diep slaapt. Je hersenen zijn ook tijdens het slapen nog erg actief. Er zijn verschillende slaapmiddelen die je kunnen helpen de hersenactiviteit te verminderen. Zo voorkom je, dat je de REM-slaap in de reeds beschreven slaapcyclus niet diep genoeg is. Het zou ertoe leiden dat je een volgende dag erg vermoeid opstaat.

Een slaapprobleem kan ook het gevolg zijn van een slecht bed. Vergelijk je eigen bed thuis bijvoorbeeld eens met een bed in je caravan of tent op de camping. De kans is groot dat je op zo’n luchtbed of los matras veel minder goed slaapt. Gerelateerd aan de vakantie is een slaapprobleem als gevolg van een jetlag. Een jetlag ontstaat als je naar een vakantiebestemming reist binnen een andere tijdzone. Des te groter het verschil, des te zwaarder is ook de jetlag.

Wat kan mijn slaapprobleem oplossen?

Er zijn verschillende slaapmiddelen die een slaapprobleem oplossen. Kies in eerste instantie altijd voor natuurlijke slaapmiddelen. De kans op een verslaving of andere bijwerkingen is bij zo’n natuurlijk slaapmiddel veel minder groot dan bij een chemisch slaapmiddel. Deze chemische slaapmiddelen kunnen alleen gebruikt worden wanneer je over een recept van de huisarts beschikt.

Een voorbeeld van een natuurlijk slaapmiddel is valeriaan. Dit middel helpt je te ontspannen en stress- en angstgevoelens te verminderen. Je zal hierdoor sneller in slaap vallen. Ook magnesium kan helpen om je slaapcyclus te verbeteren. Magnesium leidt er namelijk toe, dat je hersenen gedurende de nacht minder actief zullen zijn. Je slaapt hierdoor dieper en start met een uitgerust gevoel aan de nieuwe dag.

Zorg voor voldoende ontspanning op drukke dagen

Naast het gebruik van natuurlijke slaapmiddelen tegen een slaapprobleem, kun je ook andere stappen zetten om beter te slapen. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende ontspanning op drukke dagen. Tijdens de lunch zou je een half uur kunnen wandelen in de buitenlucht. Het helpt je de zorgen van de ochtend los te laten en met een goed en energiek gevoel aan de middag te beginnen. Ook een uurtje joggen in de avond helpt je stress en angst los te laten. Iets wat ertoe zal leiden dat je minder lang ligt te piekeren op bed. Tevens hebben je hersenen de tijd om tijdens het sporten tot rust te komen. 

Veelgestelde vragen over niet kunnen slapen

Mogelijk heb je nog vragen over niet kunnen slapen en slaapproblemen in het algemeen. Onderstaand vind je het antwoord op vragen die het meest gesteld worden over dit onderwerp. Staat het antwoord op de vraag die je zelf hebt hier nog niet bij? Laat je vraag in dat geval achter in de reacties onderaan de pagina.

Wat te doen bij niet kunnen slapen?

Niet kunnen slapen betekent dat je steeds vermoeider aan een nieuwe dag zal beginnen. Je kunt natuurlijke slaapmiddelen gebruiken om je slaapcyclus te verbeteren en zo uitgerust te starten in de ochtend.

Hoe kan het dat ik niet kan slapen?

Een slaapprobleem is vaak het gevolg van angst- en stressgevoelens. Deze gevoelens maken dat je tot laat op de avond ligt te piekeren. Het piekeren maakt het lastig om in slaap te komen.

Hoeveel mensen hebben last van niet kunnen slapen?

Er zijn veel mensen die last hebben van niet kunnen slapen. Een exact aantal is hierbij niet te geven. Vergelijk het met het feit dat er duizenden mensen zijn met angst- en stressgevoelens. Dit hangt met elkaar samen.

Waarom kan ik niet slapen?

Niet kunnen slapen kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is een slaapprobleem het gevolg van angst- en stressgevoelens. Er kan echter ook sprake zijn van een slecht bed of bijvoorbeeld een jetlag.

Wat is het beste middel tegen niet kunnen slapen?

Valeriaan en magnesium zijn twee voorbeelden van natuurlijke slaapmiddelen tegen een slaapprobleem. Ze helpen je te ontspannen en daardoor makkelijker in slaap te komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *