Slaappillen

Een goede nachtrust is een vereiste om gedurende de dag goed te kunnen presteren. Te weinig slaap maakt dat je snel vermoeid raakt, dat het lastig is om je te concentreren op de uit te voeren taken, dat simpele opdrachten veel meer tijd en energie lijken te vergen, enzovoorts. Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid. Stress kan ertoe leiden dat je tot laat op de avond ligt te piekeren. Ook kan slapeloosheid het gevolg zijn van prikkels van een mobiele telefoon of tablet. In dat laatste geval is de oplossing voor slapeloosheid simpel: leg je telefoon wat eerder weg. Bij slapeloosheid door stress is de oplossing veel lastiger te vinden. Zijn slaappillen een middel die je in zo’n geval kunnen helpen?

Slaappillen worden in sommige situaties voorgeschreven door een huisarts. In plaats van slaappillen die door de huisarts worden voorgeschreven, zou je ook voor natuurlijke slaappillen kunnen kiezen. Deze zijn te koop bij de drogisterij, daar deze slaappillen volledig op basis van natuurlijke ingrediënten ontwikkeld zijn. Op deze pagina lees je meer over de verschillende soorten slaappillen, de bijwerkingen hiervan en mogelijke alternatieven die je helpen om van een slapeloos gevoel af te komen.

Inhoudsopgave

Soorten slaappillen

In de basis maakt men onderscheid tussen twee soorten slaappillen, namelijk: slaappillen die dienen als medicatie en natuurlijke slaappillen. De eerste categorie met slaappillen kunnen enkel verkregen worden nadat een arts die heeft voorgeschreven. Mede door het feit, dat er aan een dergelijke medicatie altijd bijwerkingen kunnen zitten. Bij natuurlijke slaappillen is de kans op bijwerkingen kleiner. Deze slaappillen zijn volledig gebaseerd op natuurlijke ingrediënten, zoals kruidenextracten.

Houd er rekening mee dat het gebruik van slaappillen niet zonder risico is. Wanneer je voor een van de slaappillen die in dit artikel beschreven zijn kiest, is het erg belangrijk om de bijsluiter door te nemen. Dit geldt zowel voor de slaappillen die een huisarts voor kan schrijven, als ook voor slaappillen die je online of bij een drogisterij kunt bestellen. Neem nooit slaappillen die enkel verkregen kunnen worden op basis van een recept van de huisarts over van mensen om je heen. Het kan grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengen.

Temazepam

Temazepam is een slaappil, welke de kenmerkende naam “inslapertje” draagt. Het geeft direct aan, welke werking dit type slaappil heeft. De pil maakt dat je angstgevoelens afnemen, dat je spieren ontspannen en dat je langzaamaan een suf gevoel begint te ervaren. In de meeste gevallen begint dat suffe gevoel zo’n 15 tot 30 minuten na het innemen van temazepam op te komen. Vervolgens houdt het effect van deze slaappil gedurende vier à zes uur aan. Ideaal, om snel in slaap te komen! Dit type slaappil is alleen verkrijgbaar wanneer je een recept van de huisarts hebt.

Oxazepam

Wanneer je langdurig last hebt van slapeloosheid, kan oxazepam een geschikte soort slaappil zijn. In de basis lijkt de werking van oxazepam sterk op die van temazepam. Ook dit middel zorgt dat je lichaam zich ontspant en dat het piekeren stopt. Mede doordat de slaappil je suf maakt. Een belangrijk verschil tussen beide slaappillen is het feit, dat oxazepam krachtiger is. Het effect van dit middel kan tot tien uur voortduren. Nadeel van oxazepam ten opzichte van temazepam is dat het middel pas na ongeveer een uur werkt. Het is hierdoor niet geschikt als middel die je laat op de avond nog kunt nemen. Het is niet mogelijk om dit type slaappil bij de drogisterij te kopen. Je hebt hier een recept van de huisarts voor nodig.

Valeriaan

Valeriaan is een plant, welke stress- en angstgevoelens kan doen laten verminderen. Dit middel koop je bij iedere drogisterij. Valeriaan wordt niet alleen aangeraden aan mensen die lastig in slaap komen. Het kan ook helpen, wanneer je vlak voor een belangrijke presentatie of bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek erg gespannen raakt. Deze kruidenplant, waarvan het extract verwerkt is tot een pil, helpt je de rust te bewaren. Het kan ertoe leiden dat je uiteindelijk beter zal presteren. Het effect van valeriaan kan per persoon verschillen.

Melatonine

Herken je het gevoel dat je op korte dagen in het jaar eerder vermoeid bent, dan wanneer de dagen lang en zonnig zijn in de zomer? Dat is niet gek, want het is onderdeel van een natuurlijk proces. Op het moment dat het donker begint te worden, start de pijnappelklier boven ons brein met werken. Deze klier maakt het melatonine aan, wat een hormoon is die ons een slaperig gevoel geeft. In de meeste gevallen begint de productie van melatonine tussen acht en negen uur in de avond. Het verschilt per persoon hoeveel melatonine er wordt aangemaakt. Heb je nog geen vermoeid gevoel? In dat geval kun je de hoeveelheid melatonine in je lichaam aanvullen. Er zijn pillen verkrijgbaar, die dit hormoon bevatten. Je koopt deze pillen online of bij een drogisterij. Een recept van de huisarts is niet nodig.

Antidepressiva

Een vijfde voorbeeld van een medicijn dat helpt om slaapproblemen tegen te gaan zijn antidepressiva. Antidepressiva worden aangeraden wanneer iemand de diagnose depressief heeft gekregen. Ze zorgen er niet alleen voor dat je beter slaapt, maar vaak ook dat je positiever naar de wereld om je heen kijkt. Het voordeel van antidepressiva is het feit, dat dit middel veel minder verslavend is dan sommige andere slaappillen zijn. Het maakt de antidepressiva een geschikt medicijn voor mensen die lijden aan een chronische slapeloosheid.

Het is overigens niet gek dat antidepressiva ook gebruikt worden als slaappillen. Een depressie en een gevoel van slapeloosheid hangen vaak sterk met elkaar samen. Dit valt te verklaren door het feit, dat je bij een depressie vaak tot laat ligt te piekeren. Je bent onzeker over jezelf, over je prestaties, wat leidt tot constante, voortdurende negatieve gedachten. Het is vaak erg lastig om vanuit zo’n negatieve gedachte weer positief te leren denken.

Natuurlijke slaappillen

Reeds werd een voorbeeld gegeven van een natuurlijke slaappil, namelijk: valeriaan. Je kunt dit middel bij iedere drogisterij kopen. Ook melatonine is bij de drogisterij en in diverse webwinkels verkrijgbaar. Het kunstmatig verhogen van een bepaald hormoon in je lichaam is echter niet natuurlijk. Valeriaan is gebaseerd op een kruidenextract en kan zodoende wel als natuurlijke slaappil beschouwd worden. Let op, valeriaan en melatonine zijn geen echte slaappillen. Het zijn middelen die je helpen te ontspannen, waarmee ze hetzelfde effect kunnen hebben als een slaappil. Vandaar dat ze vaak gezien worden als slaappil!

Andere soorten natuurlijke slaappillen

Niet alleen valeriaan is een middel dat helpt om te ontspannen. Ook diverse andere kruiden kunnen je een ontspannen gevoel geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wolfspoot, glidkruid en citroenmelisse. Informeer eens bij een drogisterij in de buurt, welke pillen dergelijke natuurlijke ingrediënten bevatten. Wist je dat ook pepermunt kan helpen om te ontspannen? Let op, hiermee wordt niet een wit pepermuntje bedoeld. Het gaat om de pepermuntplant! Aan de losse snoepjes zijn diverse ingrediënten toegevoegd, waaronder suikers, die je juist minder slaperig kunnen maken.

Nadelen en bijwerkingen van slaappillen

Zitten er enkel voordelen aan het gebruik van slaappillen tegen slapeloosheid? Absoluut niet, deze middelen kennen verschillende nadelen. Zo wijst onderzoek uit dat je op een andere manier slaapt, wanneer je in slaap gevallen bent als gevolg van het gebruik van een slaappil. Een reguliere slaapcyclus bestaat uit verschillende fasen, waarin met name de REM-slaap erg belangrijk is. Tijdens dit deel van de slaapcyclus krijgen je hersenen de tijd om uit te rusten. Uit de verschillende onderzoeken blijkt dat die REM-slaap veel minder intens is bij het gebruik van slaappillen. Dit betekent dat je geestelijk vermoeider opstaat aan het begin van een nieuwe dag, nadat je de avond ervoor slaapmedicatie gebruikt hebt.

Verslaving ligt op de loer bij slaapmedicatie

Niet alleen vermindert de REM-slaap, wanneer je kiest voor het gebruik van slaappillen om in slaap te komen. Ook ligt een verslaving op de loer bij slaapmedicatie. Het leidt ertoe dat je geestelijk steeds meer afhankelijk kunt zijn van het gebruik van deze slaappillen. Zou je de slaappil na verloop van tijd niet meer nemen, dan kan dit je een angstig gevoel geven. Iets wat ertoe leidt, dat de slaapstoornis van voor het gebruik van de slaapmedicatie al snel terug zal zijn. Het geeft je het gevoel dat je niet meer zonder deze medicijnen kunt.

Werking van slaappillen neemt geleidelijk aan af

Een derde bijwerking van het gebruik van slaapmedicatie is het feit dat de werking van deze slaappillen na verloop van tijd afneemt. Dit gaat relatief snel, in vergelijking met verschillende andere soorten medicatie. Het maakt dat je na verloop van tijd een steeds zwaardere slaappil nodig hebt om goed in slaap te komen. Een alternatief is het verhogen van de dosering, met een vergroot risico op een verslaving aan de slaapmedicatie. Dit is het gevolg van het feit dat je lichaam gewend raakt aan de werkzame stof, die zich in de verschillende slaappillen bevindt. Het is om deze reden, dat huisartsen over het algemeen aanraden om een slaappil niet langer dan vier weken achter elkaar te gebruiken.

Diverse andere bijwerkingen van slaappillen

Een verslechterde REM-slaap, het risico op een verslaving en een afnemende werking van slaappillen zijn de drie belangrijkste nadelen van dit middel. Er zijn echter nog tal van andere bijwerkingen die op kunnen spelen, wanneer je slaappillen begint te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan sufheid overdag, een vermoeid gevoel wanneer je opstaat, een gebrek aan concentratie, een verminderde zin in geslachtsgemeenschap, een toename in gewicht en slappe spieren. De exacte bijwerkingen van het gebruik van slaappillen verschillen logischerwijs per persoon. Raadpleeg altijd een huisarts, wanneer de bijwerkingen gedurende een langere periode aanhouden.

Gevolgen van stoppen met slaappillen

Besluit je te stoppen met het gebruik van slaappillen? In dat geval kunnen zich diverse ontwenningsverschijnselen voordoen. Deze ontwenningsverschijnselen kunnen het gevolg zijn van een beginnende of reeds bestaande verslaving. Vergelijk het met stoppen met roken, wat eveneens ontwenningsverschijnselen met zich mee kan brengen. Voorbeelden van ontwenningsverschijnselen die optreden wanneer je stopt met het gebruik van slaappillen zijn onder meer:

  • Angstaanvallen
  • Diarree
  • Vermoeid gevoel
  • Hoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Hartkloppingen
  • Trillingen door je lijf
  • Harde gespannen spieren
  • Gevoel snel geprikkeld te zijn
  • Overgevoeligheid voor licht of harde geluiden
  • Misselijkheid en sterk verminderde eetlust

Mocht je een van deze ontwenningsverschijnselen ervaren, dan is het verstandig om een huisarts te raadplegen. Deze kan advies geven over de wijze waarop de ontwenningsverschijnselen verminderd kunnen worden. Tevens kan deze helpen, wanneer het gevoel van slapeloosheid aanhoudt na het stoppen met het slikken van slaapmedicatie.

Alternatieven voor slaappillen

Voordat je besluit het gebruik van slaappillen serieus te overwegen, loont het om naar alternatieven te zoeken. De beste manier om van een slaapstoornis af te komen, is het zoeken naar de oorzaak hiervan. Een slaapstoornis ontwikkelt zich vaak als gevolg van bijvoorbeeld angstgevoelens, een negatief zelfbeeld en stress. Factoren die over het algemeen sterk met elkaar samenhangen. Je kunt stress ervaren voor een belangrijke presentatie of een sollicitatiegesprek. Piekeren is hier vaak het gevolg van, waarbij je voortdurend nadenkt over hetgeen fout kan gaan. Het leidt tot angst! De makkelijkste manier om te ontsnappen aan angst is door negatief te denken, wat kan leiden tot een negatief zelfbeeld.

Zorg voor voldoende ontspanning

Het gevoel van stress kun je verminderen door meer te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een rondje wandelen aan het eind van de dag of tijdens de lunchpauze, sport samen met vrienden en bespreek wat je gedurende de dag hebt meegemaakt, enzovoorts. Ook het luisteren naar je favoriete muziek kan heel ontspannend werken. Door te ontspannen hebben je hersenen de tijd om uit te rusten. Het piekeren stopt, waardoor je lichaam oplaadt! Dat klinkt gek, opladen tijdens het sporten. Toch werkt het goed! Tegelijkertijd raakt je lichaam fysiek uitgeput. Iets wat ertoe leidt dat je over het algemeen sneller in slaap valt.

Start met yoga of meditatie

Naast een ronde wandelen of hardlopen kunnen ook yoga en meditatie helpen om geestelijk tot rust te komen. Handig, wanneer het weer buiten vies is! Op internet vind je talloze websites met video’s, waarin de diverse oefeningen op het gebied van yoga en meditatie worden toegelicht. Aan een stapeltje handdoeken heb je over het algemeen voldoende om de verschillende oefeningen uit te kunnen voeren. Je zou er ook voor kunnen kiezen om je aan te sluiten bij een vereniging in de buurt. Samen ontspannen is immers nog leuker, dan in je eentje!

Verander je voedingspatroon

Wist je dat er verschillende etenswaren zijn die melatonine bevatten? Zo hoef je geen slaappillen te slikken, maar kun je toch werken aan het voorkomen van een slaapprobleem. Onder meer noten bevatten melatonine. Dat geldt in het bijzonder voor walnoten en amandelen. Je kunt ze in gerechten verwerken, of in de avond een los handje noten nemen. Overigens bevatten de noten niet alleen melatonine. Ze zijn ook rijk aan gezonde vetten. Melatonine maakt dat je eerder een duf gevoel ervaart, waardoor je in de avond makkelijker in slaap zal vallen.

Naast noten kan ook cottage cheese een goede toevoeging zijn aan je voedingspatroon. De cottage cheese bevat namelijk serotonine. Dit is een hormoon die bekend staat als een hormoon die je een gelukkig gevoel geeft. Het verbetert je stemming, zorgt dat je meer zin in geslachtsgemeenschap hebt en verbetert daarbij je slaap. Dit geldt in het bijzonder, wanneer je de cottage cheese combineert met een fruit als frambozen. In frambozen zit net als in noten melatonine.

Vermijd cafeïne in de avonduren

Het drinken van een kopje koffie of thee kan je slaap verslechteren. Zowel koffie als thee bevat cafeïne. Daar waar vaak gedacht wordt dat er enkel in koffie cafeïne zit. Wel zou je voor thee met gember kunnen kiezen. Naast gember zijn ook kamille en pepermunt smaken die je helpen om sneller in slaap te vallen.

Veelgestelde vragen over slaappillen

Regelmatig stelt men vragen over het gebruik van slaappillen. Is het veilig om slaappillen te gebruiken? Moet ik voor slaappillen altijd langs een huisarts, of kan ik deze ook bij een drogisterij kopen? Onderstaand vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over de verschillende soorten slaappillen en hun bijwerkingen. Heb je zelf een vraag, waarop het antwoord niet in dit overzicht staat? Laat je vraag in dat geval achter in de reacties onder dit artikel.

Hoe werken slaappillen?

Slaappillen zorgen dat je spieren zich ontspannen en dat je stopt met piekeren. Tevens geven ze je een suf gevoel. Je valt hierdoor makkelijker in slaap. De exacte werking van een slaappil verschilt per type slaappil.

Wat zijn goede slaappillen?

Temazepam en oxazepam zijn de meest krachtige slaappillen. Je kunt deze slaappillen alleen verkrijgen op recept van een huisarts. Alternatieven zijn valeriaan en melatonine. Deze middelen koop je bij een drogisterij.

Welke slaappillen zijn er?

Er zijn verschillende soorten slaappillen. Temazepam en oxazepam zijn de meest bekende soort slaappillen. Ook antidepressiva worden regelmatig voorgeschreven. Zelf zou je melatonine en valeriaan kunnen kopen.

Wat gebeurt er als je teveel slaappillen slikt?

Wanneer je teveel slaappillen slikt zou dit kunnen leiden tot een verslaving. Tevens loop je het risico dat de werking van slaappillen snel afneemt. Hierdoor ben je genoodzaakt de dosering al snel te verhogen.

Hoe slecht zijn slaappillen?

Slaappillen kennen een groot aantal bijwerkingen. Denk aan een verslaving, een snel afnemend effect en een verslechterde REM-slaap. Verstandiger is het daarom om naar alternatieven te zoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *