Stress

Omgaan met stress

stress symptomen

Van stress wordt vaak gedacht dat het ongezond is. Dit is niet waar, stress kent ook een gezonde vorm. Het gaat hierbij om een tijdelijk gevoel van stress. Het leidt ertoe dat je jezelf beter kunt concentreren, dat je goed presteert op de momenten dat dit van je verwacht wordt, enzovoorts. Je kent deze gezonde vorm van stress wellicht van het gevoel dat je ervaart voor een presentatie, voor een tentamen, enzovoorts. Stress heeft echter ook een negatieve variant. We noemen dit ook wel chronische stress. Bij chronische stress is het belangrijk om tijdig naar een oplossing te zoeken, om te voorkomen dat deze vorm van Spanning je hindert in het dagelijks leven.

Inhoudsopgave

Wat is stress?

Stress is een gevoel van spanning, die je ervaart op het moment dat andere mensen wat van je verwachten. Het is een natuurlijke reactie op externe prikkels. Zo’n externe prikkel wordt ook wel een stressor genoemd. De gevoelens die je vervolgens ervaart zijn onderdeel van de stressreactie. Vaak gaat stress samen met een bepaalde angst. Denk bijvoorbeeld aan de spanning die voortkomt uit een presentatie die je op je studie of het werk moet geven. Aan dit gevoel van stress ligt de angst om te falen ten grondslag. Het maakt dat er bij iedere vorm van stress een sterke relatie is tussen deze stressgevoelens en een gevoel van angst. Faalangst is overigens niet de enige angst die stres kan veroorzaken.

Stress is echter meer dan het gevoel gespannen te zijn. Je kunt ook lichamelijke ongemakken ervaren als gevolg van stress. Denk bijvoorbeeld aan hevig transpireren, een lusteloos en vermoeid gevoel, een gebrek aan concentratie, enzovoorts. In de meeste gevallen zijn deze symptomen slechts tijdelijk van aard. Op het moment dat de stressor verdwenen is, het moment waarop je de presentatie gegeven hebt, zal de spanning verdwijnen. Het is tijdelijk van aard. Anders wordt het, wanneer de stress blijvend is. In dit geval is het belangrijk om tijdig naar hulp te zoeken. Chronische stress kan verschillende nare gevolgen hebben.

Mogelijkheden om stress te verminderen

Wanneer je last hebt van stress, is het belangrijk om te ontspannen. Ga bijvoorbeeld een uurtje sporten of maak een mooie wandeling. Op deze manier hebben je hersenen even geen tijd meer om na te denken over hetgeen de stress veroorzaakt. Ook het luisteren naar je favoriete muziek kan enorm helpen. Mochten dergelijke opties onvoldoende helpen, dan zou je voor een natuurlijk medicijn kunnen kiezen. Een voorbeeld van zo’n medicijn is valeriaan. Je kunt dit bij iedere drogisterij kopen. Lees voor het gebruik hiervan altijd eerst de bijsluiter door. Ook hebben we een speciale pagina met tips voor het verminderen van stress

Meest extreme gevolgen van stress

Een extreem gevolg van stress is chronische stress. Dit leidt er onder meer toe dat je tot laat op de avond ligt te piekeren. Je slaapt hierdoor veel minder goed, waardoor je vermoeid aan een nieuwe dag begint. Zelfs wanneer je zeven of acht uur slaapt, kan je een vermoeid gevoel ervaren. Dit valt te verklaren door het feit, dat je REM-slaap mogelijk minder intens is. Tijdens de REM-slaap, een belangrijk onderdeel van de slaapcyclus, krijgen je hersenen de kans om zich te herstellen na een inspanning. Wanneer de REM-slaap niet intens genoeg is, zal je fysiek uitgerust zijn maar mentaal niet.

Het gevoel steeds verder uitgeput te raken als gevolg van chronische stress maakt dat je negatief naar de dingen om je heen zal gaan kijken. Een negatief zelfbeeld is hiervan een belangrijk voorbeeld. Wanneer het niet tijdig lukt om zo’n negatief zelfbeeld om te keren naar een positief zelfbeeld, ligt een depressie op de loer. Je hebt het gevoel dat anderen negatief naar je kijken, door de angsten die je jezelf hierbij aanpraat. Het maakt dat je minder vaak buiten komt, dat je niet meer deelneemt aan sociale activiteiten, enzovoorts. Een depressie kan grote gevolgen hebben en is vaak lastig te verhelpen.

Hulp bij een chronische vorm van stress

Bij chronische stress is het verstandig om externe hulp in te schakelen. Een rondje wandelen is bij chronische stress vaak niet voldoende. Externe hulp wordt geboden door bijvoorbeeld een psycholoog. Deze kan samen met jou zoeken naar de oorzaak van de stressgevoelens. Is er bijvoorbeeld iemand in je omgeving overleden? Ben je in het verleden gepest? Enzovoorts. De psycholoog helpt je een negatieve manier van denken om te zetten naar een positieve kijk op de wereld. Daarbij begeleidt deze je bij het relativeren van hetgeen voor jou de gevoelens van stress veroorzaakt.

Veelgestelde vragen over stress

Er worden regelmatig vragen gesteld over de verschillende vormen van stress. Moet ik mij zorgen maken als ik meerdere dagen een gevoel van stress ervaar? Wat zijn de mogelijke gevolgen van stress? Enzovoorts. We hebben het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden over dit onderwerp alvast voor je op een rijtje gezet. Zie je het antwoord op een vraag die je zelf hebt hier nog niet bij staan? Plaats je vraag in dat geval in de reacties onderaan het artikel.

Wat is stress?

Stress is een gevoel van spanning, die je vaak ervaart op de momenten dat men wat van je verwacht. Er zijn verschillende vormen van stress; een tijdelijke, gezonde stress en een schadelijke, chronische stress.

Wat te doen tegen stress?

Ontspannen helpt tegen stress. Het helpt je even niet te denken over hetgeen de stress veroorzaakt. Dit geeft je hersenen de kans te herstellen, waarmee het gevoel van stress afneemt.

Hoe om te gaan met stress?

Wanneer je last hebt van stress is het verstandig om de oorzaak hiervan voortdurend voor jezelf te relativeren. Is het terecht dat je stress ervaart? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Het helpt stress te verminderen.

Wat veroorzaakt stress?

In de basis wordt stress veroorzaakt door de gedachte dat anderen iets van je verwachten. Denk bijvoorbeeld aan een tentamen, waarbij verwacht wordt dat je een voldoende haalt. Die spanning noemen we stress.

Hoe ontspannen bij stress?

Je kunt ontspannen bij stress door een uurtje te gaan sporten of wandelen, door naar je favoriete muziek te luisteren of door bijvoorbeeld een boek te lezen. Ontspannen vermindert het gevoel van stress.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *