Afvallen door stress

Voor de een is het een langgekoesterde wens, voor de ander een negatief bijgevolg van stress: kilo’s verliezen door af te vallen. Afvallen kan heel gezond zijn, wanneer dit bijvoorbeeld het gevolg is van wat meer sporten, minder ongezonde voeding, minder alcohol, enzovoorts. Tegelijkertijd kent afvallen verschillende gevaarlijke varianten. Denk bijvoorbeeld aan obsessief afvallen, waarbij iemand niet of nauwelijks eet. Ook afvallen als gevolg van anorexia is bijzonder gevaarlijk. Afvallen door stress hoeft niet per definitie dergelijke vormen aan te nemen. Toch is het verstandig om dit te voorkomen!

Is afvallen door stress gevaarlijk? Het antwoord is hierop niet direct te geven. Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van het antwoord op deze vraag. Denk aan je huidige gewicht, de mate waarin je afvalt, de duur van de stressgevoelens, enzovoorts. Wel staat vast, dat stress gevaarlijk kan zijn. Het kan leiden tot een burn-out, een negatief zelfbeeld en in het ergste geval een depressie. Op deze pagina lees je meer over afvallen door stress. Wat veroorzaakt dit en hoe voorkom of verminder je het afvallen?

Inhoudsopgave

Oorzaken van afvallen door stress

Om achter de oorzaken van afvallen door stress te komen, is het allereerst belangrijk om naar de stress zelf te kijken. Stress is vaak een reflex van ons lichaam op gevoelens van angst. Denk bijvoorbeeld eens terug aan je laatste sollicitatiegesprek. De kans is groot, dat je de avond voor zo’n gesprek uitgebreid hebt liggen piekeren over hetgeen er fout zou kunnen gaan tijdens het gesprek. Dat piekeren is een vorm van stress. In de meeste gevallen is stress tijdelijk van aard. Na het sollicitatiegesprek nemen de stressgevoelens af, zelfs als je niet bent aangenomen.

Er zijn echter ook situaties waarin de stressgevoelens blijvend zijn. In dat geval ligt afvallen door de stress op de loer. De continue gevoelens van stress maken dat de adrenaline voortdurend door je lichaam giert. Je lichaam verhoogt hierbij de stofwisseling, waardoor je veel meer energie verbruikt dan je normaal doet. In feite schakelt je lichaam nooit terug naar de stand-by modus. Iets wat het wel zou moeten doen!

Beperkte eetlust door stressgevoelens

Naast het feit dat je lichaam veel meer energie verbruikt bij continue stressgevoelens, doet zich een ander probleem voor. Als gevolg van de gevoelens van stress zal je slechts een beperkte eetlust hebben. Kijk nog eens terug naar vroeger, toen er tentamens op het programma stonden. De avonden voor deze tentamens zal je maar weinig trek gehad hebben door de spanning die het met zich meebracht.

Nog een stap verder gaat het, wanneer je beperkte eetlust omslaat naar misselijkheid. De misselijkheid speelt in de meeste gevallen op rond het moment waarop de stressgevoelens het hevigste zijn. Denk bijvoorbeeld aan de minuten voor een tentamen, de minuten voor het sollicitatiegesprek, enzovoorts. Het gevoel van misselijkheid is het gevolg van je hersenen, die je braakcentrum activeren bij het aanmaken van de stresshormonen. Naast misselijkheid, kan ook diarree opspelen. Dit is eveneens het gevolg van het werk van de stresshormonen.

Je bent drukker wanneer je stress ervaart

Niet alleen aan de binnenzijde van je lichaam wordt hard gewerkt, wanneer je stressgevoelens ervaart. Ook ben je zelf mogelijk drukker dan je normaliter bent! Het maakt dat je lichaam meer energie nodig heeft om je de gewenste handelingen uit te kunnen laten voeren. Wanneer je de energieniveaus in je lichaam niet (voldoende) aanvult, zal je al snel afvallen door stress.

Afvallen door stress ongezond

Het moge duidelijk zijn: afvallen door stress is ongezond. Mede door de oorzaken die aan het afvallen ten grondslag liggen. Je lichaam krijgt onvoldoende bouwstoffen binnen wanneer je niet meer eet, of wanneer je voortdurend misselijk bent. Gelukkig heeft stress in de meeste gevallen een tijdelijke aard. Dit betekent dat je wellicht korte tijd iets afvalt, maar dit daarna direct weer zal compenseren. Doordat je lichaam een aantal dagen minder energie binnen heeft gekregen, zal deze na het spannende moment direct om het aanvullen van de energiereserves vragen. Je eet die dagen meer dan je normaal wellicht zou doen.

Hoeveel kun je afvallen door stress, zonder dat dit gevaarlijk wordt? Die vraag is lastig te beantwoorden. In de basis wordt afvallen door stress ongezond, als deze stressgevoelens meerdere dagen aanhouden. Op dat moment doe je er verstandig aan om hulp in te schakelen. Ook kun je op verschillende manieren zelf voorkomen dat je afvalt door stress.

Aankomen door stress

Niet alleen afvallen door stress is een probleem dat regelmatig voorkomt. Ook aankomen door stress is niet ongebruikelijk. Aankomen door stress is vaak het gevolg van overmatig snacken in een periode waarin je deze gevoelens van stress ervaart. Naast overmatig snacken krijgen mensen vaak te veel suikers binnen in deze periode. Denk aan frisdrank wat tot laat op de avond gedronken wordt, om energiek te blijven. Zo’n boost van suikers is vaak maar zeer tijdelijk van aard en daardoor niet nuttig. Integendeel, het zorgt dat je lichaam uiteindelijk uitgeput raakt en je daarbij aan gewicht aankomt.

Daarbij werken de suikers verslavend en zal je nieuwe suikers binnen willen blijven krijgen om het tijdelijke energieke gevoel vast te kunnen houden. Verstandiger is het om te kiezen voor een goede nachtrust, wat eveneens bijdraagt aan een energiek gevoel.

Hoe gewichtsverlies door stress te voorkomen?

Onderstaand lees je meer over de manieren waarop je gewichtsverlies door stress kunt voorkomen. Dit klinkt vaak makkelijker, dan dat het in de praktijk is. Immers, als je misselijk bent lust je nou eenmaal weinig eten! Probeer er in dergelijke situaties voor te zorgen, dat je in ieder geval de belangrijkste bouwstoffen en vitamines binnenkrijgt.

#1: zorg voor gezonde en gevarieerde maaltijden

Wanneer je maar weinig eet als gevolg van de stressgevoelens, is het belangrijk om gezonde producten te eten. Kies daarbij voor lichte gerechten, zoals een salade met wat pasta. Mocht je echt misselijk zijn, dan kun je ook alleen de salade eten. Zorg dat de salade gevuld is met verschillende soorten groente. Kies daarbij zoveel mogelijk voor vezelrijk eten. Neem bijvoorbeeld altijd een bruine boterham, in plaats van een witte.

#2: zorg voor voldoende beweging

Om je lichaam fit en in een goede conditie te houden, is het belangrijk om voldoende te bewegen. Ga bijvoorbeeld aan het eind van de dag een rondje joggen. Doe dit bij voorkeur met iemand anders. Door te praten en te sporten heb je de mogelijkheid om je zinnen te verzetten. Je gevoelens van stress nemen hierdoor af en je lichaam krijgt de tijd om te herstellen.

#3: zorg voor vaste momenten van ontspanning

Niet alleen sporten helpt je om je stressgevoelens te verminderen. Ook andere vormen van ontspanning dragen hieraan bij. Luister bijvoorbeeld een uurtje naar je favoriete muziek, voordat je gaat slapen. Ook het lezen van een boek kan helpen! Leg je telefoon wat eerder op de avond weg. Het kan voor onnodig veel stress zorgen.

#4: voldoende nachtrust is cruciaal

Niet alleen eet je minder wanneer je hevig gespannen bent. Ook bij een beperkte nachtrust zal je normaliter minder goed eten. Zorg er daarom voor dat je voldoende slaapt. De combinatie van een uurtje sporten, luisteren naar muziek en je telefoon wegleggen vormt een goede basis voor deze nachtrust.

#5: vermijd het gebruik van alcohol en drugs

Om de kans op afvallen door stress verder te verkleinen, is het verstandig om alcohol en drugs te laten staan in een spannende periode. Ze verslechteren je nachtrust en zorgen er daarbij voor, dat de productie van stresshormonen gestimuleerd wordt. 

Mocht het je niet lukken om afvallen door stress te stoppen, dan is het raadzaam om een huisarts te bezoeken. Deze kan je adviseren over de te nemen stappen.

Veelgestelde vragen over afvallen door stress

Regelmatig ontvangen wij vragen over afvallen door stress. Is afvallen door stress gevaarlijk? Op welke manier kan ik voorkomen dat ik afval door de stressgevoelens die ik ervaar? Enzovoorts. Onderstaand hebben we het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden alvast voor je uitgewerkt. Heb je zelf een vraag waarop het antwoord niet op deze pagina staat? Stel je vraag in dat geval in de reacties onder het artikel.

Hoeveel kun je afvallen door stress?

Je kunt blijven afvallen door stress. Dit is echter niet gezond! Wanneer je gedurende meerdere weken sterk afvalt, is het belangrijk om hulp in te schakelen of zelf naar een oplossing te zoeken.

Waarom afvallen door stress?

Stress zorgt voor een verminderde eetlust, een verminderde nachtrust en een sterk verhoogd energieverbruik in je lichaam. De combinatie van factoren maakt dat je afvalt door stress.

Hoe afvallen door stress voorkomen?

Afvallen door stress voorkomen is niet eenvoudig. Probeer zo gezond en vezelrijk mogelijk te eten, zorg voor voldoende ontspanning en combineer dit met genoeg nachtrust.

Aankomen of afvallen door stress?

Naast afvallen door stress kan ook aankomen het gevolg zijn van stressgevoelens. Aankomen is bijvoorbeeld het gevolg van het regelmatig snacken in een spannende periode, of het nuttigen van veel suikers.

Afvallen door stress, kan dat?

Afvallen door stress komt regelmatig voor. Het is echter niet gezond, wanneer dit langere tijd aanhoudt. Je lichaam krijgt niet de bouwstoffen binnen, die het wel nodig heeft om gezond te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *