Omgaan met stress

stress

Iedereen ervaart af en toe stress. Denk aan een drukke periode op het werk, een tentamen die gehaald moet worden of een belangrijke wedstrijd met je sportclub. Af en toe een gevoel van stress ervaren is helemaal niet erg! Het kan zelfs positief werken, wanneer je stress voelt. Minder prettig is het, wanneer het gevoel van stress gedurende een langere tijd aanhoudt. Leren omgaan met stress helpt je in dergelijke situaties op de juiste manier te handelen. Doe je dit niet, dan loop je het risico om tegen een burn-out aan te lopen. Steeds meer mensen kwamen in de laatste jaren thuis te zitten met zo’n burn-out. Hoe moet je omgaan met stress? Welke activiteiten helpen je om een burn-out te kunnen voorkomen?

In dit artikel proberen we een antwoord te formuleren op dergelijke vragen. Omgaan met stress is niet eenvoudig, maar met enige oefening wel goed te doen. Kijk eens naar de tips die op deze pagina gegeven worden, om zelf beter te worden in leren omgaan met stress. 

Inhoudsopgave

Een beetje stress kan nuttig zijn

Stress is een reactie van ons lichaam, welke geactiveerd wordt op het moment dat we onder druk staan. Die druk kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een sollicitatiegesprek, een groot aantal taken die nog moet worden afgerond, de naderende deadline van een schoolopdracht, enzovoorts. Op basis hiervan kan dus gesteld worden, dat stress een hele natuurlijke reactie is. Iedereen staat immers op z’n tijd onder druk!

Een korte periode van stress is niet schadelijk voor onze gezondheid. Integendeel! Een beetje stress houdt ons scherp en zorgt dat we beter geconcentreerd zijn. We focussen ons op de taak die we moeten uitvoeren en besteden minder aandacht aan hetgeen er om ons heen gebeurt. Dit leidt ertoe dat taken nauwkeuriger worden uitgevoerd. 

Stress moet een tijdelijke aard hebben

stress

Het is echter belangrijk, dat stress een tijdelijke aard blijft hebben. Voldoende ontspanning tussendoor kan hierbij helpen. Maak bijvoorbeeld een wandeling, of ga een uurtje fietsen. De herstelcapaciteit van ons lichaam neemt af, op het moment dat we langdurig een gevoel van stress ervaren. Het leidt ertoe dat we minder goed slapen, waarmee onze weerstand afneemt en we minder energie hebben. Een verlaagd energiepeil zorgt voor een verminderd reactievermogen, een verminderde concentratie, enzovoorts. In zo’n situatie is stress dus niet meer nuttig en zou je moeten leren omgaan met stress.

Uiteindelijk zal zo’n situatie ertoe leiden, dat mensen in een burn-out terechtkomen of overspannen raken. Een vermoeid en futloos gevoel leidt ertoe dat we niet langer in staat zijn om taken uit te voeren. Hierdoor worden de achterstanden steeds groter en verliezen we uiteindelijk het overzicht. 

Tips over omgaan met stress

Er zijn verschillende manieren om omgaan met stress te leren. Volg bijvoorbeeld een cursus omgaan met stress, of zoek naar oefeningen en activiteiten die jou kunnen helpen om te ontspannen in drukke periodes. Eerder werd al aangehaald dat juist voldoende ontspanning cruciaal is in een periode waarin het erg druk is, of wanneer er veel druk op je staat. Door te ontspannen heeft je lichaam de tijd om te herstellen van deze fase. Onderstaand vind je een aantal handige tips, die je kunnen helpen om deze ontspanning te vinden en zo te leren omgaan met stress. 

Tip 1: meditatie en yoga helpen je te ontspannen

Meditatie en yoga behoren tot de trends uit de afgelopen jaren! Wie denkt dat deze oefeningen voornamelijk door personen met een alternatieve levensstijl worden uitgevoerd heeft het mis. Ook zakenlieden en bijvoorbeeld studenten kiezen steeds vaker voor het beoefenen van meditatie en yoga. Groot voordeel hiervan: je kunt de oefeningen vanuit huis uitvoeren en hebt hier maar weinig voor nodig. Op internet vind je talloze video’s, waarin de diverse oefeningen worden toegelicht. Aan een klein matje of bijvoorbeeld een stevige handdoek heb je voldoende om deze uit te kunnen voeren. Het doel van meditatie en yoga is het zoeken naar je innerlijke rust. Neem de tijd voor deze oefeningen en probeer je af te sluiten voor je omgeving. Houd je mobiele telefoon bijvoorbeeld eens buiten de kamer en laat je niet storen door andere gezinsleden of huisgenoten. 

Tip 2: maak regelmatig een wandeling

Ga je liever naar buiten om te ontspannen? Ook een wandeling of een uurtje joggen kan helpen om je innerlijke rust terug te vinden. Tijdens zo’n wandeling leg je de focus op hetgeen er buiten je lichaam gebeurt. Denk niet aan de taken die je nog moet doen, maar leg de focus op een voorbijgaande fietser, een vogel die zich verstopt in de struiken, enzovoorts. Zo voorkom je dat je blijft piekeren en heeft je lichaam de kans om even bij te komen van de druk die het ervaart. Je kunt de wandeling aan het eind van de dag maken, om je hoofd leeg te krijgen. Zo slaap je beter! Ook tijdens de lunch kan een wandeling prettig zijn. Het helpt je om met een energiek gevoel aan het middagprogramma te beginnen, waardoor je dagelijks meer gedaan krijgt. 

Tip 3: behoud het overzicht in stressvolle situaties

Het kan best lastig zijn om in stressvolle situaties het hoofd boven water te houden. Hoe zorg je dat alle taken gedaan zijn, voor de deadline hiervan verstrijkt? Het behouden van overzicht is hierin erg belangrijk. Maak lijstjes met taken die nog gedaan moeten worden en zorg dat je deze prioriteert. Op deze manier kun je dagelijks een deel van de lijstjes afwerken. Streep door wat je gedaan hebt! Niet alleen behoud je zo het overzicht, ook geeft het een voldaan gevoel. Iets wat motiverend kan werken voor de taken die nog gedaan moeten worden. 

Tip 4: zorg voor voldoende nachtrust

Mogelijk lijkt het verleidelijk om tot laat in de avond door te gaan met de taken die je af wilt ronden. Dit is echter af te raden! Zorg voor minimaal zeven of acht uur nachtrust, zodat je een volgende dag voldoende energie hebt om aan de nieuwe taken te beginnen. Zou je tot laat doorgaan, dan ben je een volgende dag minder productief. Dit leidt ertoe dat er achterstanden ontstaan, die voor nog meer stress zorgen. Iets wat je juist wilt voorkomen! In plaats van tot laat in de avond door te gaan, doe je er verstandiger aan om een uurtje eerder te beginnen. 

Wil je stress verminderen?

Stress verminderen kan middels de reeds beschreven tips. Dit zal echter niet altijd voldoende zijn om bijvoorbeeld een burn-out tegen te gaan. Een verklaring hiervoor is het feit dat de stress mogelijk niet voortkomt uit de druk die je ervaart, maar bijvoorbeeld uit angst. Stress wordt vaak geassocieerd met angst! Denk aan stress die je ervaart door een sociale situatie waar je sterk tegen op kijkt. Wanneer dit slechts bij één situatie het geval is, zal stress niet direct schadelijk voor je zijn. Lastiger wordt dit echter, wanneer je voor iedere sociale situatie gespannen bent. In zo’n situatie kan hulp bij het leren omgaan met stress wenselijk zijn. Dergelijke hulp wordt geboden door een psycholoog.

Naast angst kan ook onzekerheid een voedingsbodem zijn voor stress. Overigens hangen angst en onzekerheid met elkaar samen! Mogelijk ben je bang om buiten de groep te vallen, bang dat anderen negatief over jou denken, enzovoorts. In een dergelijke situatie is het belangrijk om je zelfvertrouwen terug te krijgen. Dit doe je bijvoorbeeld door een cursus leren omgaan met stress te volgen, of door bijvoorbeeld een life coach in te schakelen. Ga op zoek naar je positieve kanten en leer om de mening van anderen makkelijker van je af te laten glijden. Vaak begint leren omgaan met stress met het accepteren van hetgeen dat het gevoel van stress veroorzaakt. 

Richard

Leer vandaag nog hoe je kan leven zonder stress

Nooit meer zorgen of stress

Veelgestelde vragen over omgaan met stress

Regelmatig worden er vragen gesteld over leren omgaan met stress. Een antwoord geven op de vraag “hoe omgaan met stress?” is echter lastig. Datzelfde geldt voor vergelijkbare vragen. Iedereen reageert immers anders op stressgevoelens! Onderstaand vind je het antwoord op de meest gestelde vragen rond omgaan met stress. Staat je eigen vraag hier nog niet tussen? Stel de vraag in dat geval in de reacties, zodat we deze voor je kunnen beantwoorden.

Hoe omgaan met stress?

Omgaan met stress begint bij het accepteren van de spannende situatie die komen gaat. Vanuit daar kun je op zoek gaan naar ontspanning om de stressgevoelens te verminderen.

Waarom kan de een beter tegen stress dan de ander?

De een is gevoeliger voor stress dan de ander. Het maakt dat ook leren omgaan met stress voor de een heel makkelijk is, terwijl het anderen meer tijd en energie kost.

Met hoeveel stress moet je om kunnen gaan?

Het verschilt per persoon, hoeveel stress je aan kunt. Slaap je niet meer door de stressgevoelens? In dat geval is het belangrijk om hulp te zoeken of onze tips te gebruiken.

Waar kan ik leren hoe ik met stress om moet gaan?

Volg een cursus omgaan met stress, om te leren hoe je deze gevoelens accepteert of onderdrukt. Ook vind je op deze pagina een aantal handige tips voor leren omgaan met stress.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *