Stress symptomen

stress

Op het moment dat je stress symptomen ervaart, hoeft dit niet direct slecht te zijn. Zo kunnen gevoelens van stress ertoe leiden dat je gedurende een korte periode beter presteert. Stress zorgt bijvoorbeeld voor een verhoogde concentratie, omdat je de volledige focus legt op hetgeen waarmee je bezig bent. Dit kan een tentamen zijn, maar bijvoorbeeld ook een belangrijke presentatie of een sollicitatiegesprek. Mocht je langdurig hinder ondervinden van stress symptomen, dan is het verstandig om hulp in te schakelen of zelf te zoeken naar mogelijkheden om deze stress klachten te verminderen.

In dit artikel lees je meer over de verschillende symptomen van stress. Door klachten voortkomend uit stress tijdig te herkennen, kun je ernstige gevolgen van stress voorkomen. Denk hierbij aan een depressie, een angststoornis of nog erger: een hartaanval. Welke symptomen van stress weet jij te onderscheiden? 

Inhoudsopgave

Verschillende symptomen van stress

Stress klachten komen in diverse vormen voor. Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde hartslag, wat vaak gepaard gaat met een versnelde ademhaling. Een verhoogde hartslag hoeft niet schadelijk te zijn, wanneer dit gedurende een korte periode aanhoudt. Denk aan het moment voordat je een presentatie geeft, of het moment waarbij je zit te wachten tot je wordt opgehaald voor een sollicitatiegesprek. Vervelender wordt het, wanneer je gedurende een langere tijd last hebt van een hoge hartslag en een snelle ademhaling. Tel eens rustig tot tien, om je ademhaling op deze manier onder controle te krijgen.

Ook het aanspannen van spieren, met name in je nek of schouders, kan een voorbeeld zijn van een symptoom behorende bij stress. Naast de spieren in je nek en schouders, worden ook spieren in je kaken, onderrug en bijvoorbeeld voorhoofd vaak aangespannen wanneer er sprake is van stress. Het aanspannen van spieren leidt tot spierpijn. Ook hevig transpireren kan hier een gevolg van zijn. Het transpireren kan ook voortkomen uit de versnelde ademhaling en hogere hartslag. 

Onderscheid tussen gezonde en ongezonde stress

Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen gezonde en ongezonde stress. De symptomen van stress zoals deze reeds beschreven hebben, kunnen betrekking hebben op beide vormen van stress. Dit maakt het in eerste instantie vaak lastig om te bepalen, of je hulp nodig hebt bij het verminderen van stress klachten. Door te kijken naar de periode die stress klachten aanhouden, kun je bepalen of er sprake is van gezonde of ongezonde stress.

Des te langer stress symptomen aanhouden, des te meer tijd heeft het lichaam nodig om hiervan te kunnen herstellen. Tijdens de stress klachten krijgt het lichaam geen tijd voor dit herstel, wat je onder meer zal merken aan een vermoeid en futloos gevoel. Ook je weerstand zal verslechteren, wanneer er sprake is van langdurig aanhoudende stress symptomen. 

Gevolgen van stress voor je gezondheid

Zoals eerder aangehaald werd, hoeft het ervaren van stress symptomen niet per definitie negatief te zijn. Gevoelens van stress kunnen je tijdelijk vleugels geven! Je concentratie verbetert, waardoor je mogelijk ook beter zal presteren op een spannend moment. De gevolgen van stress zijn in zo’n geval positief! Het nadeel van stress symptomen is dat ze ook een schadelijk effect kunnen hebben op je gezondheid. Dit geldt voor stress klachten die langdurig aanhouden. Waar leg je de grens tussen gezonde en ongezonde stress? Wanneer moet je ingrijpen bij lichamelijke klachten door stress? 

Gespannenheid en uitgeblust gevoel

Gezonde stress wordt vaak gekoppeld aan gespannenheid. Zo voel je jezelf bijvoorbeeld gespannen voor de presentatie die je moet geven, of het tentamen dat je moet maken. Nadat je een prestatie geleverd hebt, zal het gevoel van gespannenheid afnemen. Houden de stress symptomen aan? In dat geval kunnen deze stress klachten leiden tot een uitgeblust gevoel. Dat uitgebluste gevoel is het gevolg van het feit, dat je lichaam door de aanhoudende stress klachten geen tijd heeft om te herstellen. Je zal minder goed slapen en verliest al snel aan energie.

In het ergste geval groeit zo’n uitgeblust gevoel uit tot een depressie of nog erger, een burn-out. De laatste jaren krijgen steeds meer mensen te maken met een burn-out. Het toont aan hoe belangrijk het is om tijdig in te grijpen, wanneer je het gevoel hebt stress klachten niet onder controle te kunnen krijgen. Naast de eerste beschreven stress symptomen, kan ook langdurig piekeren een signaal zijn dat er sprake is van een ongezonde vorm van stress. Normaliter stopt het piekeren, net als andere stress klachten, op het moment dat je een prestatie geleverd hebt. 

Hoe om leren gaan met stress?

Niet alleen het herkennen van ongezonde stress symptomen is lastig. Ook blijkt het vaak niet eenvoudig te zijn, om te bepalen wat de juiste vervolgstappen zijn. Kies je bijvoorbeeld voor het volgen van een training, die je helpt bij het verminderen van de stress symptomen? Sluit je jezelf wellicht aan bij een vereniging, die zich bezighoudt met yoga en meditatie? Het zijn slechts voorbeelden van mogelijkheden die je hebt om stress klachten te verminderen. Het helpt je een burn-out, depressie en hartaanval door stress te voorkomen! Onderstaand vind je enkele handige tips, die je helpen om te leren omgaan met stress klachten. 

Tip 1: behoud het overzicht in een drukke periode

Wanneer je stress symptomen ervaart, is het allereerst belangrijk om het overzicht terug te vinden. Welke activiteiten staan er gepland? Welke taken moeten nog worden uitgevoerd? Enzovoorts. Door voor overzicht te zorgen, hoef je minder op te slaan in je hoofd. Het maakt dat je de focus kunt verleggen naar het uitvoeren van de taken. Het afronden van taken zorgt er vervolgens voor, dat je een voldaan gevoel ervaart aan het eind van de dag. Iets wat helend werkt en de stress symptomen zal doen laten afnemen. 

Tip 2: probeer te relativeren in een spannende situatie

Zie je op tegen een spannende situatie, zoals een tentamen of een sollicitatiegesprek? Probeer in dergelijke situaties te relativeren. Wat gebeurt er in het meest ongunstige geval? Loop je het risico de baan mis te lopen? Moet je het tentamen wellicht herkansen bij een onvoldoende? Enzovoorts. Nadat je deze scenario’s in beeld hebt gebracht, ga je voor jezelf na wat logische vervolgstappen zijn. Denk aan het zoeken naar een andere vacature, of bijvoorbeeld nog net iets harder leren. Door op deze manier te relativeren, zie je dat er helemaal niet zoveel afhangt van de spannende situatie!

Tip 3: zorg voor voldoende ontspanning

Om stress klachten te kunnen verminderen, is het belangrijk om voldoende ontspanning op te nemen in je planning. Maak bijvoorbeeld tijdens iedere lunchpauze een korte wandeling. Door te wandelen, kun je even ergens anders aan denken. Het geeft je hersenen en daarmee ook je lichaam de tijd om te herstellen van de stress klachten die je in de ochtend had. Naast wandelen zijn er talloze andere mogelijkheden om te ontspannen. Lees bijvoorbeeld een boek, ga een half uurtje joggen, pak de fiets, enzovoorts. 

Tip 4: eet gezond en vermijd suikers

Zoals je eerder al las, kan stress voor een verhoogde hartslag zorgen. Het is om deze reden sterk af te raden om suikers te nemen tijdens een stressvolle periode. Suikers zullen je hartslag immers verder verhogen. Verstandiger is het om extra groenten en bijvoorbeeld wat meer fruit te nemen tijdens de werkdag. Zo heeft je lichaam voldoende bouwstoffen om te kunnen herstellen van de stress klachten. Laat het ongezonde eten deze periode liggen en kies voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon in een stressvolle tijd! 

Professionele hulp bij aanhoudende stress klachten

Stress en angst worden vaak met elkaar geassocieerd. Een angststoornis kan ertoe leiden, dat je voortdurende stress klachten ervaart. Het is erg lastig om deze klachten te verminderen met de eerder opgesomde tips. Professionele hulp kan noodzakelijk zijn om te voorkomen, dat deze ongezonde stress verergert. Schakel bijvoorbeeld een psycholoog in, om samen op zoek te gaan naar de oorsprong van de stress klachten. Waarvoor ben je bang? Wat verklaart de aanwezigheid van angst in je hersenen? Op basis van de gevonden oorzaak kan vervolgens naar mogelijkheden gezocht worden om de stress klachten te verminderen. 

Richard

Leer vandaag nog hoe je minder stress ervaart

Nooit meer zorgen of stress

Veelgestelde vragen over stress symptomen

Regelmatig worden er vragen gesteld over stress symptomen en de bestrijding daarvan. Wat is de beste aanpak van stress klachten? Hoe weet ik of er sprake is van gezonde, of ongezonde stress symptomen? Onderstaand vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over stress symptomen. Staat het antwoord op je eigen vraag hier nog niet bij? Stel je vraag in dat geval in de reacties. We proberen deze zo snel mogelijk voor je te beantwoorden.

Wat zijn stress symptomen?

Typische stress symptomen zijn bijvoorbeeld hevig transpireren, een versnelde ademhaling en een hogere hartslag. Ze komen over het algemeen voort uit een bepaalde angst.

Wat kan stress met je lichaam doen?

Stress kan je vleugels geven, maar ook een negatieve invloed hebben op ons lichaam. Het kan je een futloos en vermoeid gevoel geven, wanneer je niet tijdig ingrijpt.

Wat doet stress met je?

Het gevolg van stress klachten kan zijn dat je jezelf futloos of vermoeid voelt, dat je een gevoel van gespannenheid ervaart en dat je bijvoorbeeld geen zin hebt in een bepaalde activiteit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *