Stress verminderen

stress

Ervaar je regelmatig een gevoel van stress? Stress verminderen helpt je beter te slapen, om zo energieker aan een nieuwe dag te kunnen beginnen. Daarbij is voldoende nachtrust essentieel om je weerstand op peil te houden. Stress in je lichaam verminderen kan op verschillende manieren. Houd er hierbij rekening mee dat stress een natuurlijke reactie is. Het maakt dat het uitschakelen van stress nagenoeg onmogelijk is. Het hoeft ook niet, want een beetje stress helpt je om beter te presteren. Het houdt je scherp, zorgt dat je beter geconcentreerd bent tijdens het uitvoeren van taken, enzovoorts.

Vaak wordt stress gekoppeld aan angst. Denk bijvoorbeeld aan faalangst! Het idee dat je zou kunnen falen tijdens een presentatie of andere belangrijke gebeurtenis maakt dat er zich een gevoel van stress ontwikkelt. Het uitschakelen van dat gevoel is erg lastig. Daarbij kunnen mensen met een angststoornis stress ervaren gedurende meerdere opeenvolgende dagen. Bijzonder vervelend! In dergelijke situaties kan professionele hulp wenselijk zijn om stress te verminderen. 

Inhoudsopgave

Signalen van stress

Stress kan zich op verschillende manieren uiten. Wat kun je doen tegen stress, zonder dat je deze signalen herkent? Dit is lastig! Onderstaand zetten we om die reden een aantal symptomen van stress voor je op een rijtje. Een bekend voorbeeld van een signaal van stress is vermoeidheid en een futloos gevoel. Vaak hangt dit samen met het feit, dat je als gevolg van stress minder goed slaapt. Je ligt mogelijk tot laat op bed te draaien, schrikt ’s nachts wakker en bent niet goed uitgerust als je aan de nieuwe dag begint.

Naast vermoeidheid en een futloos gevoel, kan ook spierpijn een teken van stress zijn. Deze spierpijn wordt veroorzaakt door het voortdurend aanspannen van je spieren. Dit doe je vaak niet bewust, maar is een onbewuste reactie van het lichaam op de spanning die je ervaart. In sommige gevallen gaat spierpijn gepaard met hoofdpijn. 

Versnelde hartslag en ademhaling

Andere signalen van stress zijn een versnelde hartslag en ademhaling. Des te sneller je begint te ademen, des te lastiger zal stress verminderen ook zijn. Daarbij kan een versnelde hartslag en ademhaling gepaard gaan met hevig transpireren. Iets waar je lang niet altijd wat aan kunt doen, maar wat je liever voorkomt! Probeer je ademhaling onder controle te houden, wanneer je voelt dat je hartslag steeds hoger wordt. Er zijn diverse ademhalingsoefeningen, die je hierbij kunnen helpen. Adem bijvoorbeeld meerdere keren rustig in en vervolgens net zo rustig weer uit! Verleg daarbij de focus naar de dingen die om je heen gebeuren. Kijk naar de vogels, mensen die voorbij komen lopen, enzovoorts.

Wat kun je doen tegen stress?

Wat te doen tegen stress? Het is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Iedereen zal deze vraag op een andere manier beantwoorden. Wat voor jou goed werkt, zal voor iemand anders een veel minder groot effect hebben! Denk bijvoorbeeld aan de verschillende niveaus van stress, die we eerder beschreven. Bij een angststoornis zal stress verminderen veel lastiger zijn, dan wanneer je de hevige stress slechts tijdelijk ervaart.

Onderstaand vind je diverse tips, die helpen om het gevoel van stress te verminderen. Een alternatief voor het gebruik van deze tips, is het gebruik van rustgevende medicijnen. Onder meer valeriaan is een middel, dat je bij iedere drogisterij kunt krijgen. Het middel heeft een rustgevende werking. Je kunt een dergelijk middel zonder doktersrecept kopen, omdat het volledig gebaseerd is op plantenextracten. Lees voor het gebruik van een dergelijk middel altijd eerst de bijsluiter. 

Tips om stress te verminderen?

Stress verminderen tips zijn er in verschillende soorten. Sommige tips leggen de focus op meer beweging, om zo je hoofd leeg te maken. Vergelijkbaar met meer beweging, is het verleggen van je aandacht op hetgeen er buiten je lichaam gebeurt. Zo krijgen je hersenen de tijd niet om zich te concentreren op de angst die het gevoel van stress veroorzaakt. Andere tips zijn gericht op het onder controle houden van je hartslag en ademhaling. Welke van onderstaande stress verminderen tips helpen jou om je stress te verminderen? 

Tip 1: maak iedere lunch een wandeling

In plaats van bij de lunch binnen te blijven, kun je een wandeling maken. Zoals reeds beschreven werd, kan sporten helpen om je hoofd leeg te maken. Zo begin je vol goede moed en met voldoende energie aan het middagprogramma! Naast een wandeling kan ook een half uurtje joggen of bijvoorbeeld een rondje fietsen helpen om stress te verminderen. Wil je ontspannen aan de avond beginnen? Stap in dat geval op de fiets naar huis, in plaats van het gebruik van de auto of het openbaar vervoer. 

Tip 2: voer yoga- en meditatieoefeningen uit

Naast het beoefenen van een sport buiten de deur, kunnen ook meditatie- en yogaoefeningen in huis helpen om stress te verminderen. Voor het beoefenen van deze sporten heb je maar weinig nodig. Je kunt een matje online bestellen of een stapel handdoeken pakken. Op internet vind je daarbij talloze filmpjes, waarin de verschillende oefeningen worden toegelicht. Wie denkt dat mediteren enkel bedoeld is voor mensen met een alternatieve levensstijl heeft het mis. Ook steeds meer zakenlieden kiezen voor yoga of meditatie! 

Tip 3: stress verminderen door het overzicht te behouden

Een derde tip die we je kunnen geven om stress te verminderen is het creëren van een overzicht met hetgeen je nog moet doen. Door het overzicht te behouden kun je voortdurend taken afstrepen. Het geeft je een heel voldaan gevoel en zorgt er ook voor dat je ziet dat het aantal openstaande taken afneemt, wat de druk verlicht. Wist je dat het opschrijven van dingen in het algemeen ook helpt om het gevoel van stress te verminderen? Door zaken op papier te zetten hoef je hier niet langer aan te denken. 

Tip 4: maak een planning voor de week

Niet alleen een overzicht van de openstaande taken kan helpen om het gevoel van stress te verminderen. Maak ook eens een planning aan het begin van de nieuwe week! Werk hierbij op basis van een aantal kerncomponenten, namelijk: slapen, ontspannen, sporten en meditatie. Iedere dag heb je zeker zes tot acht uur slaap nodig. Daarbij is het belangrijk om iedere week voldoende momenten voor ontspanning in te plannen. Houd je zondag bijvoorbeeld vrij, om samen met het gezin op pad te gaan! Tussen het werk door kun je momenten voor sportactiviteiten inplannen. Daarbij is het raadzaam om iedere dag tien tot vijftien minuten te mediteren.  

Training voor minder stress

Wanneer de reeds beschreven tips voor stress verminderen niet voldoende werken, zou je een training kunnen volgen. Een cursus stress verminderen wordt tegenwoordig zowel online, als op een fysieke locatie aangeboden. Tijdens een dergelijke training worden verschillende oefeningen beschreven, die je helpen om je ademhaling onder controle te krijgen. Daarbij zijn deze oefeningen gericht op het verleggen van je focus. 

Richard

Leer vandaag nog hoe je je minder zorgen maakt

Nooit meer zorgen of stress

Stress verminderen door zaken te accepteren

Eerder las je al dat stress vaak voortkomt uit een bepaalde angst. Dit hoeft niet per definitie faalangst te zijn! Denk ook aan een sociale angst, waarbij je bang bent om niet leuk genoeg gevonden te worden. Of denk aan de onzekerheid, wat voor stress kan zorgen in situaties dat je jezelf bloot moet geven. Het accepteren van deze angst is een goede eerste stap bij stress verminderen. Je bent goed zoals je bent, evenals dat je nooit zal falen! Op het moment dat het minder goed gaat, herpak je jezelf en zie je het als een leermoment. Het is vaak lastiger om op deze wijze te denken, dan je op voorhand mogelijk verwacht.

Een training stress verminderen kan je helpen om een bepaalde angst te accepteren. In wezen zijn ook de behandelingen bij een psycholoog een soort training. De psycholoog gaat samen met je op zoek naar de oorzaak van het gevoel van stress. Zodra je de oorzaak gevonden hebt, kun je denken aan stress verminderen. 

Veelgestelde vragen over stress verminderen

Regelmatig worden er vragen gesteld over stress verminderen. Wat doen tegen stress? Hoe kun je stress verminderen? Waar komt mijn gevoel van stress vandaan? Onderstaand proberen we je antwoord te geven op de meest gestelde vragen. Staat het antwoord op je eigen vraag hier nog niet tussen? Je kunt je vraag in de reacties stellen, zodat we deze alsnog voor je kunnen beantwoorden.

Wat kan ik doen om de stress te verminderen?

Stress verminderen begint bij een stukje acceptatie van hetgeen de stress veroorzaakt. Voer daarbij ademhalingsoefeningen uit, of volg een training stress verminderen.

Wat kun je doen tegen stress?

Je kunt verschillende stappen zetten tegen stress. Voer bijvoorbeeld een aantal yoga- of meditatie oefeningen uit, maak een wandeling in de buitenlucht of volg een training.

Hoe kun je stress verminderen?

Stress verminderen is soms best lastig. De tips die in dit artikel genoemd worden kunnen je helpen om het gevoel van stress de baas te blijven. Zo heb je hier minder last van.

Wat zijn de oorzaken van mijn stress?

Er kunnen verschillende oorzaken voor stress worden aangewezen. Stress komt in de meeste gevallen voort uit een bepaalde angst. Probeer deze angst voor jezelf te bepalen en te accepteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *