Testosteron tekort

Wist je dat circa 10% van de mannen ouder dan 50 jaar te maken heeft met een te laag testosteron? Van een testosteron tekort wordt gesproken, op het moment dat het testosterongehalte in het bloed van een man te laag is. Dit kan verschillende klachten met zich meebrengen, die mannen in het dagelijks leven beïnvloeden. Op deze pagina lees je meer over de symptomen van een testosteron tekort, de oorzaak hiervan, enzovoorts. Ook vind je hier handige tips, die je kunnen helpen om een testosteron tekort aan te pakken. Wat moet je doen om de afname van het testosteron in je bloed te remmen? Hoe kun je zorgen voor een verhoogde productie van testosteron?

Hoewel een testosteron tekort het meest voorkomt onder mannen van 50 jaar en ouder, speelt het probleem lang niet altijd in deze leeftijdscategorie. Ook jongere mannen kunnen te maken krijgen met een verlaagde productie van testosteron. De afname in de productie van dit hormoon kan al starten rond het 25e levensjaar van een man. Reden genoeg om de testosteron tekort symptomen in de gaten te houden.

Inhoudsopgave

Wat zijn de symptomen van een testosteron tekort?

Een testosteron tekort kan aan verschillende symptomen herkend worden. Een typisch voorbeeld hiervan is een afname in het energieniveau. Je hebt minder energie om aan nieuwe uitdagingen te beginnen, je voelt dat je minder prettig in je vel zit, je hebt geen energie meer om intensief te gaan sporten met vrienden, enzovoorts. Een verlaagd energieniveau kent vanzelfsprekend talloze mogelijke oorzaken. Het is daarom verstandig dit niet direct toe te schrijven aan een testosteron tekort. Mogelijk heb je te weinig nachtrust gehad, ervaar je stress waardoor je minder diep slaapt, enzovoorts. Mocht het verminderde energieniveau een langere tijd aanhouden, dan is een bezoek aan de huisarts verstandig.

Het verlaagde energieniveau en het minder goed in je vel zitten kan verschillende consequenties hebben. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je mogelijk minder vaak buiten de deur komt. Iets wat je sociale leven kan beïnvloeden. Ook kan het minder goed in je vel zitten het begin vormen van een minder goed zelfbeeld. Voorkom dat dit uitgroeit tot een zeer negatief zelfbeeld. Iets wat zou kunnen leiden tot een depressie. Er zijn verschillende mogelijkheden om weer lekkerder in je vel te zitten. Ook met een testosteron tekort.

Minder trek hebben in geslachtsgemeenschap

Waar een vrouw in de overgang te maken krijgt met vaginale droogte en irritaties rond de vagina, neemt ook de zin in geslachtsgemeenschap bij mannen met een testosteron tekort af. Het uit zich onder meer in het feit, dat mannen met een testosteron tekort doorgaans minder goede erecties hebben. In die zin, dat zij steeds lastiger in een opgewonden toestand raken. Het gebruik van erectiepillen kan hier de oplossing voor vormen.

Lichamelijke klachten door testosteron tekort

Niet alleen zijn je erecties minder goed bij een tekort. Ook andere lichamelijke klachten kunnen opspelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afname van de spierkracht en spiermassa. Het blijven trainen met gewichten kan een dergelijke afname iets remmen. Daar waar je spierkracht afneemt, neemt je lichaamsgewicht juist toe. Met name aan buikvet win je in de periode dat je testosteron productie afneemt. Het geeft aan, dat het belangrijk is om te blijven sporten in deze periode.

Andere lichamelijke symptomen van een tekort zijn een vermindering van de baardgroei of bijvoorbeeld de haargroei op de borst en botontkalking.

Wat is de oorzaak van een testosteron tekort?

Een testosteron tekort is vaak het gevolg van het feit, dat de productie van testosteron afneemt naarmate mannen ouder worden. Het is niet voor niets, dat met name mannen ouder dan 50 jaar klachten ervaren als gevolg van een te laag testosteron gehalte. Om geen belemmeringen te ervaren van een tekort, is het belangrijk om tijdig in te grijpen. Een huisarts kan je helpen om het testosteron gehalte weer op peil te brengen.

Testosteron is op oudere leeftijd cruciaal voor het behoud van spieren, het onderhouden van de huid en botten, de hersenen en ook de prostaat van de man. Het toont aan hoe belangrijk het is, om klachten rond een testosteron tekort serieus te nemen. Een tekort kan de vitaliteit van mannen aantasten.

Tips om een testosteron tekort te verhelpen

Bij een serieus en aanhoudend testosteron tekort is het verstandig om een huisarts te raadplegen. Een huisarts kan je van medisch advies voorzien over de wijze waarop je het tekort aan kunt pakken. Er zijn een aantal tips die je nu al toe kunt passen, wanneer je het gevoel hebt dat de productie van testosteron in je lichaam afgenomen is.

Tip 1: zorg voor voldoende slaap

Je lichaam heeft de tijd nodig om te herstellen van inspanningen en reserves aan te vullen, waaronder je testosteron. Tijdens je slaap heeft je lichaam hier de tijd voor. Zorg om deze reden voor voldoende nachtrust, wanneer je merkt dat je te maken hebt met een testosteron tekort.

Tip 2: kies voor een stevig ontbijt

Het is niet ongebruikelijk dat mensen hun ontbijt overslaan. In het voorkomen van een testosteron tekort kan dit echter grote gevolgen hebben. Het overslaan van het ontbijt vergroot de kans op overgewicht, daar je tussendoor sneller een snack neemt. Overgewicht vergroot de kans op een tekort aanzienlijk.

Tip 3: plan een vakantie naar de zon

Niet de minst fijne tip; plan een vakantie naar de zon. Door een tijdje in de zon te zitten wordt de hypofyse in de hersenen gestimuleerd. Dit kliertje zorgt dat de testikels in het mannelijk lichaam geactiveerd worden, waarmee de productie van testosteron toeneemt.

Tip 4: laat de dropjespot dicht in huis

Italiaans onderzoek toont aan dat drop een negatieve impact heeft op je testosteronspiegel. Laat de pot met dropjes om die reden dicht en kies voor een gezond tussendoortje. Het gaat bij drop met name om de stof glycyrrhizine zuur. Dit ingredi├źnt geeft drop de smaak zoals we die kennen en heeft een zeer negatieve impact op je bloeddruk.

Tip 5: plan een intensieve training in

Een duurloop heeft vaak geen positief effect op je testosteronspiegel. Integendeel, het kan je testosteronproductie zelfs verminderen. Slimmer is het om die reden, om voor korte en intensieve trainingen te kiezen. Kies bijvoorbeeld voor krachttrainingen, om zo het verlies aan spiermassa te verminderen. Je kunt deze intensieve, korte trainingen vanzelfsprekend wel goed combineren met een duurtraining.

Tip 6: voeg tonijn toe aan je voedingsschema

Wist je dat tonijn erg goed is voor je testosteronspiegel? Dit zit in het feit, dat tonijn veel eiwitten bevat. Dit helpen je spieren te groeien en je spiermassa te behouden. Daarbij zit hier een gezonde vetsoort in, die een positieve invloed heeft op de productie van testosteron. Naast het feit dat tonijn positief werkt in de productie van testosteron, is het ook nog eens goed voor het hart.

Tip 7: laat de pakjes sigaretten voortaan liggen

Waar tonijn erg gezond is, zijn sigaretten dat allerminst. Sigaretten zijn niet alleen dodelijk, verhogen de kans op longkanker en overgewicht, ze zijn ook nog eens slecht voor de productie van testosteron. Ook de kwaliteit van je sperma heeft te lijden onder de stoffen die je tijdens het roken binnenkrijgt. Reden genoeg om de pakjes met sigaretten voortaan te laten liggen!

Tip 8: denk regelmatig eens aan seks

Waar een testosteron tekort een negatieve impact heeft op je zin in geslachtsgemeenschap, kan denken aan seks de productie van testosteron juist verhogen. Het is daarom heel gezond om een aantal keer per dag aan seks te denken. Het effect van denken aan seks houdt over het algemeen twee tot drie uur aan. 

Veelgestelde vragen over een testosteron tekort

Er worden ons regelmatig vragen gesteld over een testosteron tekort. Mannen maken zich zorgen over hun lichaam, wanneer zij bijvoorbeeld ondervinden dat hun spierkracht en spiermassa afneemt. Onderstaand vind je het antwoord op vragen die het meest gesteld worden over dit onderwerp. Mocht je zelf nog met een vraag zitten over een testosteron tekort, dan kun je deze achterlaten in de reacties onder het artikel. We proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

Wat te doen bij een testosteron tekort?

Een testosteron tekort kan een belemmering vormen in het dagelijks leven. Bezoek een huisarts voor medisch advies en gebruik de tips op deze pagina om zelf te werken aan een hoger testosteron gehalte.

Wat zijn de symptomen van een testosteron tekort?

Symptomen van een testosteron tekort zijn onder meer een verminderde zin in geslachtsgemeenschap, een afname in je spiermassa en spierkracht en een verlaagd energieniveau.

Hoe kun je een testosteron tekort verhelpen?

Er zijn verschillende manieren waarop je zelf een testosteron tekort kunt verhelpen. Gun jezelf rust, train wat intensiever en eet gezond. Ook doe je er verstandig aan advies in te winnen bij een huisarts.

Hoe merk je een testosteron tekort?

Je merkt een testosteron tekort onder meer aan een verlaagd energieniveau. Ook heb je steeds minder zin in seks met je partner en heb je het gevoel niet goed in je vel te zitten.

Wanneer krijgen mannen een testosteron tekort?

Mannen kunnen al vanaf hun 25e levensjaar te maken krijgen met een testosteron tekort. In de meeste gevallen speelt het probleem pas op rond het 50e levensjaar van een man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *