Testosteron verhogen

Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, waarvan de hoeveelheid gedurende het leven van een mens verandert. Zo is de hoeveelheid testosteron waarover een man beschikt in de periode voor de puberteit beperkt. Tijdens de puberteit begint de hoeveelheid testosteron toe te nemen. Langzaamaan groeit deze concentratie naar het gemiddelde van een volwassen man. Vanaf het dertigste levensjaar van de man neemt de concentratie testosteron langzaamaan af. Je testosteron verhogen kan op dat moment interessant zijn.

Soms wordt gedacht dat testosteron alleen voorkomt in het lichaam van mannen. Dit is echter onjuist! Ook vrouwen beschikken over dit hormoon. Wel geldt dat de concentratie testosteron bij vrouwen aanmerkelijk lager ligt dan bij mannen. Waar de productie van testosteron bij mannen plaatsvindt in de bijnieren en testes, gebeurt dit bij vrouwen in de bijnieren en ovaria.

In dit artikel lees je meer over je testosteron en het verhogen hiervan. Er kunnen verschillende redenen zijn die je testosteron verhogen aantrekkelijk maken. Testosteron zorgt bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van je secundaire geslachtskenmerken en houdt het voortplantingsapparaat van de man in stand. Ook wordt het libido van een mens beïnvloed door de concentratie testosteron.

Inhoudsopgave

15 tips die je testosteron verhogen

Onderstaand vind je vijftien tips, die je testosteron verhogen. Houd er hierbij rekening mee, dat je als jonge man vaak geen extra testosteron nodig hebt. In de periode rond de puberteit schiet de concentratie testosteron omhoog. Je herkent het wellicht aan de vecht- en stoeipartijtjes tussen jongere mannen. Ook het verlangen naar seks neemt in deze periode behoorlijk toe. Iets wat te verklaren valt door het verbeterde libido van de man. Eerder las je al, dat je testosteron vanaf je dertigste levensjaar afneemt. Het kan op dat moment aantrekkelijk worden om je testosteron te verhogen. De tips uit dit artikel kunnen je hierbij helpen.

#1: zorg voor voldoende nachtrust

Een van de belangrijkste tips die we je kunnen geven; zorg voor voldoende nachtrust. Nachtrust heeft niet alleen een positieve invloed op de concentratie testosteron in je lichaam. Het leidt er ook toe, dat je libido verbetert! Je zou voor jezelf een testje uit kunnen voeren. Ga eens na de sportschool na meerdere korte nachten. Doe datzelfde na een aantal lange nachten. De kans is groot dat je na deze lange nachten veel beter presteert, wat te maken heeft met de testosteronspiegel in je lijf.

#2: nuttig een stevig ontbijt in de ochtend

Naast het feit dat het belangrijk is om voldoende nachtrust te nemen, is ook een stevig ontbijt aan te raden. Je testosteron verhogen is makkelijker, wanneer je bijvoorbeeld voldoende eiwitten neemt bij het ontbijt. Kies daarbij voor koolhydraatrijke voedingsmiddelen, waardoor je voldoende energie hebt om goed te presteren tijdens trainingen. Wist je dat mensen die het ontbijt overslaan veel gevoeliger zijn voor overgewicht?

#3: geniet van het mooie weer in de zomer

Ook de zon kan een positieve invloed hebben de concentratie testosteron. Een goede reden om in de lente en zomer van het mooie weer te genieten! Het effect wat zonlicht heeft op de concentratie testosteron hangt samen met de werking van de hypofyse. Dit is een klein hormoonkliertje in je hersenen, die zorgt dat de testikels bij de man actiever worden als deze in de zon zit.

#4: winnen, winnen, winnen

Uit onderzoek is gebleken dat het winnen van een wedstrijd een positieve invloed heeft op de concentratie testosteron in het lichaam van mannen. Dat geldt overigens niet alleen voor wedstrijden die tegen anderen worden gehouden. Ook het spelen van een spelletje op je smartphone of tablet kan voor een verhoging van de concentratie testosteron in je lichaam zorgen. Reden genoeg om hier wat vaker tijd voor in te plannen!

#5: voeg knoflook toe aan je gerechten

Een vijfde tip die we je kunnen geven: voeg knoflook toe aan gerechten! Niet alleen maakt het de gerechten smaakvoller. Ook bevat knoflook relatief veel allicine. Dit is een zuur, die zorgt dat de productie van het hormoon cortisol beperkt wordt. Over het algemeen beschouwt men cortisol als de tegenhanger van testosteron. Een te hoge concentratie cortisol verlaagt zodoende de concentratie testosteron.

#6: een korte tijd vasten helpt je testosteron te verhogen

Je testosteron verhogen kan ook door een korte tijd te vasten. Vasten hoeft niet te betekenen dat je meerdere dagen zeer weinig eet. Ook een vastenperiode gedurende dag kan al helpen om de concentratie testosteron in je lichaam te verhogen. Zoek eens naar “intermittent fasting”. Het is een trend die bijdraagt aan het verhogen van je testosterongehalte.

#7: kies voor een intervaltraining

Door vaker te sporten zal je testosterongehalte een enorme boost krijgen! Dit geldt in het bijzonder voor trainingen met korte intervallen. Kies je voor een cardiotraining, zoals een uurtje hardlopen op een constant tempo, dan is het effect veel minder groot. Een goed voorbeeld van een training die je helpt je testosteron te verhogen, is een HIIT-training. Ook een krachttraining waarbij meerdere setjes van herhalingen worden uitgevoerd kan helpen je testosterongehalte op te krikken.

#8: laat de dropjes in de snoeppot zitten 

Waar knoflook een positieve invloed heeft op het testosterongehalte in je lichaam, geldt dat bepaald niet voor drop. Drop bevat het glycyrrhizinezuur, wat een negatieve invloed heeft op de concentratie testosteron. Wist je dat het nuttigen van nog geen tien gram drop per dag al kan leiden tot een daling van het testosterongehalte met meer dan veertig procent? Reden genoeg om de dropjes in de snoeppot te laten zitten.

#9: laat je testosterongehalte niet verlagen door suikers

Drop is niet het enige wat een negatieve impact heeft op je testosterongehalte. Ook suikers die in frisdrank zitten kunnen je testosteronproductie vertragen. Kies wat vaker voor een glas water en laat de frisdrank staan!

#10: verhoog je testosteron door te stoppen met roken

Stoppen met roken heeft een positieve invloed op je testosterongehalte. Daarbij is het gezonder en bespaart het je veel geld. Wist je dat roken ook een negatieve invloed kan hebben op je libido? Mannen die roken krijgen sneller te maken met een erectiestoornis. Iets wat je logischerwijs liever voorkomt.

#11: denk wat vaker aan geslachtsgemeenschap

Niet alleen het hebben van seks kan een positieve invloed hebben op je testosterongehalte. Ook door een paar keer per dag aan seks met je partner te denken, zal de concentratie testosteron in je lichaam toenemen. Houd er hierbij wel rekening mee dat het effect tijdelijk is. Vaak houdt de stijging maar een paar uur aan.

#12: verminder de hoeveelheid alcohol die je drinkt

Eerder las je al dat roken slecht is voor je testosterongehalte. Wist je dat ook alcohol hier een negatieve impact op heeft? Overigens is alcohol niet alleen slecht voor je testosterongehalte. Ook heeft het een negatieve impact op je libido. Laat je glaasje wijn of je pilsje om deze reden wat vaker staan!

#13: neem medicijnen om je testosteron te verhogen

Raadpleeg een professional om te kijken of medicijnen je testosterongehalte kunnen verhogen. Dit is alleen interessant, wanneer de overige tips uit dit artikel niet werken. Stimulerende middelen kunnen immers ook bijwerkingen hebben. Iets wat vaak het gevolg is van een veranderende hormoonbalans in je lichaam.

#14: kies voor voedingssupplementen in plaats van medicijnen

Je testosteron verhogen met voedingssupplementen is een goed alternatief voor het gebruik van medicijnen. Kies hierbij bij voorkeur voor voedingssupplementen met een relatief hoge concentratie vitamine D. Het is een alternatief voor het genieten van het zonlicht in de lente en zomer. Ook zink draagt bij aan het testosterongehalte in je lichaam. Je koopt deze supplementen online of bij een drogisterij in de buurt.

#15: verwerk diverse kruiden in gerechten

Eerder vertelden we je al dat knoflook positief werkt, als je op zoek bent naar tips om je testosteron te verhogen. Er zijn echter nog meer kruiden die je testosteron kunnen verhogen. Denk aan kruiden als ginseng, brandnetelwortel, macca, dennenstuifmeel en bijvoorbeeld aardworteldoorn.

Veelgestelde vragen over testosteron verhogen

Heb je nog vragen over je testosteron verhogen? Of ben je benieuwd welke vragen anderen over dit onderwerp stellen? Hieronder tref je de antwoorden op de vragen die ons het meest gesteld worden.

Hoe kan ik mijn testosteron verhogen?

Verschillende tips uit dit artikel helpen je het testosterongehalte in je lichaam te verhogen. Sport wat vaker kort en intensief, verwerk knoflook in gerechten en laat de dropjes in de snoeppot.

Waarvoor is je testosteron verhogen goed?

Je testosteron verhogen kan goed zijn om je voortplantingsapparaat actief te houden, om je spieren te versterken en bijvoorbeeld je libido op peil te houden. Ook het verlies van hoofdhaar wordt tegengegaan.

Is mijn testosteron verhogen gevaarlijk?

Door voor een natuurlijke verhoging van je testosterongehalte te kiezen, hoeft je testosteron verhogen niet gevaarlijk te zijn. Pas op met het gebruik van medicijnen die je testosteron verhogen.

Zijn er pillen die mijn testosteron verhogen?

Er zijn pillen die je testosteron verhogen. Verstandiger is het om eerst voor een van de andere tips uit dit artikel te kiezen. Maak bijvoorbeeld gebruik van voedingssupplementen om je testosterongehalte te verbeteren.

Welke personen moeten hun testosteron verhogen?

Na je dertigste levensjaar neemt de concentratie testosteron in je lichaam af. Je testosteron verhogen wordt op dat moment interessant. Voor jongeren is dit vaak veel minder interessant.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *