Vroeg wakker

Slaapproblemen zijn er in verschillende varianten en komen op vrijwel iedere leeftijd voor. Je kunt bij slaapproblemen denken aan moeilijk in slaap vallen doordat je voortdurend aan het piekeren bent, maar bijvoorbeeld ook aan het voortdurend wakker worden tijdens de nacht. Een probleem wat veel voorkomt is dat mensen vroeg wakker worden. Ze kunnen vervolgens niet meer in slaap vallen, waardoor ze dagelijks met een futloos en zeer vermoeid gevoel aan de dag beginnen. Het is belangrijk om naar oplossingen te zoeken, wanneer je vroeg wakker wordt.

In dit artikel lees je meer over de oorzaken die ten grondslag liggen aan vroeg wakker worden of slapeloosheid gedurende de nacht. Ook vind je in dit artikel enkele handige tips, die je helpen om dit slaapprobleem op te lossen.

Inhoudsopgave

Oorzaken van vroeg wakker worden

Vroeg wakker worden kent verschillende potentiële oorzaken. Het is vaak afhankelijk van de leeftijd waarop het probleem zich voordoet, wat de oorzaak hiervan is. Bij baby’s en zeer jonge kinderen kan slaapregressie de oorzaak zijn van vroeg wakker worden. Tijdens een slaapregressie slapen kinderen slecht. Ze vallen moeilijk in slaap en zijn vaak al na een paar uur wakker. Het is een periode die zichzelf oplost, maar welke tot wel zes weken kan duren. In de eerste twee levensjaren heeft een kind te maken met vijf slaapregressies.

Ook omgevingsgeluiden kunnen vroeg wakker worden veroorzaken. Dit geldt zowel voor (jonge) kinderen als voor volwassenen. Denk aan harde geluiden buiten, geluid op de gang, enzovoorts. In de meeste gevallen zal je kort wakker schrikken en vervolgens opnieuw in slaap vallen.

Een derde mogelijke oorzaak van vroeg wakker worden is lang blijven piekeren. Zeker bij volwassenen komt piekeren veelvuldig voor. Ze ervaren stress op het werk, stress tijdens een studie of soortgelijke opleiding, enzovoorts. Het is belangrijk om deze stressgevoelens te verminderen, zodat het piekeren stopt.

Oplossingen om langer te slapen

Het is afhankelijk van de oorzaak van vroeg wakker worden, welke oplossingen gebruikt kunnen worden om het probleem te verhelpen. In algemene zin werkt het om een vast ritme aan te houden. Dit geldt zowel voor baby’s, als kinderen en volwassenen. Door op een vast moment te eten en op vaste momenten te slapen, voorkom je dat je lichaam in de war raakt. Het is een van de oorzaken van slecht slapen.

Zorg er daarbij voor dat de omgeving geschikt is om in te slapen. Een slaapkamer hoort donker te zijn, het liefst de hele nacht. Goed verduisterende gordijnen helpen je dit te bewerkstelligen. Mogelijk is het in de avond donker doordat het buiten ook donker is op het tijdstip dat je gaat slapen. In de ochtend kan het echter al snel licht zijn, wat je ook in de slaapkamer merkt.

Creëer witte ruis in de slaapkamer

Een oplossing om makkelijker in slaap te vallen en de slaap ook vast te houden, is het creëren van witte ruis. Onder witte ruis verstaat men geluid op een constante toon. Vaak wordt witte ruis vergeleken met het geluid wat je hoort, op het moment dat de radio geen zender kan vinden. Ook het gekletter van regen tegen een raam is een vorm van witte ruis. Het geluid op constante toon laat zowel kinderen als volwassenen ontspannen. Ze worden er rustig van. Er zijn apparaten verkrijgbaar, die het geluid van witte ruis simuleren. Ook op YouTube vind je afspeellijsten die het geluid produceren.

Zorg voor ontspanning in de avond

Een andere oplossing voor vroeg wakker worden is het zorgen voor voldoende ontspanning voordat je gaat slapen. Ga bijvoorbeeld een uurtje wandelen, maak een rondje op de fiets, luister naar je favoriete muziek of lees een mooi boek. Door je te ontspannen zal het piekeren stoppen. Piekeren laat je niet alleen vroeg wakker worden, maar zorgt er bij veel mensen ook voor dat ze maar lastig in slaap vallen.

Gedraag jezelf niet alsof je wakker bent

Het klinkt misschien gek: gedraag je niet alsof je wakker bent. Je lichaam reageert echter op signalen in je hersenen. Mocht je ergens wakker van schrikken, dan zou je direct weer in slaap moeten vallen. Het produceren van witte ruis in de slaapkamer kan hierbij helpen. Zou je gaan piekeren of je bijvoorbeeld irriteren aan het feit dat je wakker bent geworden, dan denkt je lichaam dat je ook daadwerkelijk wakker bent. Het zal vervolgens heel lastig zijn om opnieuw in slaap te vallen. Je lichaam activeert functies, die tijdens je slaap gedeeltelijk zijn uitgeschakeld.

Veelgestelde vragen over vroeg wakker worden

Mensen stellen regelmatig vragen over vroeg wakker worden en slaapproblemen die hieraan gerelateerd zijn. Op welke manier kun je voorkomen dat je vroeg wakker wordt? Hoe slaap je dieper, zodat je niet van elk geluid schrikt? Onderstaand vind je de antwoorden op dergelijke vragen. Mocht je zelf nog een vraag hebben over vroeg wakker worden, dan vragen we je deze onderaan de pagina achter te laten.

Waarom steeds vroeg wakker?

Steeds vroeg wakker worden kent verschillende oorzaken. Denk bijvoorbeeld aan harde omgevingsgeluiden, piekeren of slaapregressie bij jonge kinderen. Het verschilt per persoon wat de oorzaak is van vroeg wakker worden.

Waarom word ik na 4 uur slaap wakker?

Het feit dat je al na 4 uur slaap wakker wordt kan het gevolg zijn van stress, van een slaapregressie of bijvoorbeeld van harde omgevingsgeluiden. De oorzaak verschilt per persoon en is afhankelijk van je leeftijd.

Hoe word ik later wakker?

Je wordt later wakker door voor het slapen gaan te ontspannen, een vast ritme aan te houden en de slaapkamer goed te verduisteren. Laat ook je telefoon uit als je gaat slapen.

Vroeg wakker, wat te doen?

Wanneer je regelmatig vroeg wakker wordt is het verstandig om te zoeken naar de oorzaak. Is de slaapkamer voldoende donker? Kun je omgevingsgeluiden camoufleren met witte ruis? Het zijn oplossingen die helpen tegen vroeg wakker worden.

Wat kan ik doen tegen vroeg wakker worden?

Er zijn verschillende oplossingen tegen vroeg wakker worden. Denk aan witte ruis, een vast slaapritme aanhouden, ontspannen voor het slapen gaan en zorgen voor een volledig donkere slaapkamer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *