Zelfverzekerd worden

zelfverzekerd worden

Wat verstaat men onder zelfverzekerd zijn? Wanneer ben je zelfverzekerd en hoe kun je dit gevoel of deze uitstraling opwekken? In dit artikel proberen we een antwoord te formuleren op dergelijke vragen. Zelfverzekerd worden lijkt vaak makkelijker, dan dat dit in de praktijk is. Niemand is perfect en dat weten we vaak ook van onszelf! Op welke punten zou jij jezelf willen ontwikkelen? Zou je het bijvoorbeeld prettig vinden om sportiever te zijn? Wil je graag meer overtuigend overkomen ? Zou je graag een opleiding volgen om je kennis op specifieke vlakken te vergroten en om die manier zekerder worden? Enzovoorts.

Een gevoel van onzekerheid over sommige karaktertrekken of lichamelijke eigenschappen hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Het houdt je scherp en blijft je uitdagen! Tegelijkertijd hoeven deze onzekerheden je niet te belemmeren, wanneer je zelfverzekerd over wilt komen. Zelfverzekerd overkomen heeft voor een groot deel te maken met je houding en uitstraling! Laten we uitzoeken wat het is en hoe ook jij zelfverzekerd kunt worden. 

Inhoudsopgave

Kenmerken van zelfverzekerd zijn

Praten zonder onzekerheden is een typisch voorbeeld van een kenmerk van iemand die zelfverzekerd is. Denk bij praten met onzekerheden bijvoorbeeld aan het regelmatig gebruiken van “uhm”, of “ik geloof dat..”. Wanneer iemand zelfverzekerd is, zal deze veel sneller zeggen “het is zo..”, “ik weet dat..”, enzovoorts. Praten zonder onzekerheden hoeft niet direct te betekenen dat iemand ook arrogant is. Iets wat misschien wel zo lijkt, als je kijkt naar de genoemde voorbeelden van praten zonder onzekerheden.

Een ander voorbeeld van een kenmerk van zelfverzekerde mensen, is het feit dat zij zoeken naar kleine overwinningen. Je verwacht wellicht dat iemand die zelfverzekerd is direct voor de marathon gaat, wanneer deze begint met hardlopen. Het tegendeel blijkt waar te zijn! Iemand die zelfverzekerd is begint met veel kleinere doelen. Een hardloper start met het lopen van 5 kilometer, gevolgd door een afstand van 10 kilometer, enzovoorts. Het stellen van kleine doelen versterkt het zelfverzekerde gevoel. Deze kleine doelen zijn immers veel makkelijker te halen, dan de marathon!

Een derde voorbeeld van een karaktertrek van mensen die zelfverzekerd zijn, is het feit dat zij niet oordelen. Het afkraken van anderen of voorwerpen is vaak vluchtgedrag voor je eigen onzekerheid. Door anderen af te kraken hebben mensen het gevoel zich beter te voelen. Iemand die zelfverzekerd is heeft dit niet nodig! Deze persoon is tevreden met zichzelf en zijn of haar leven. Je merkt dit bijvoorbeeld ook aan het feit dat een zelfverzekerd persoon sneller geneigd zal zijn om complimenten te geven aan anderen.

Luistert iemand goed naar je, op het moment dat je hem of haar een verhaal vertelt? De kans is in dat geval groot, dat je te maken hebt met iemand die zelfverzekerd is. Iemand die zelfverzekerd is zal namelijk vaker luisteren, dan dat deze praat. Dit valt te verklaren door het feit dat iemand met een zelfverzekerd gevoel niet de bewijsdrang heeft, die iemand zonder dat gevoel wel kan ervaren. Als je gesprekspartner praat, dan zal dat in veel gevallen een reactie zijn op hetgeen wat je zegt. Een zelfverzekerd persoon zal minder snel de neiging hebben om over zijn of haar eigen zaken te praten. 

Natuurlijke kracht en uitstraling

Op basis van de kenmerken van iemand die zelfverzekerd is, kun je afleiden dat dit voor een groot deel te maken heeft met natuurlijke kracht en uitstraling. De manier waarop je op anderen overkomt zegt vaak iets over hoe zelfverzekerd je in het leven staat en hoe tevreden je met jezelf bent. Wanneer je voortdurend een glimlach op je gezicht hebt, duidt dit erop dat je gelukkig bent. Je hebt weinig om je zorgen over te maken en ziet de positieve kanten van het leven en de mensen om je heen! Daarbij staat iemand die zelfverzekerd is rechtop, met de schouders naar achter en de kruin omhoog.

Iemand die een onzeker gevoel ervaart zal geneigd zijn om letterlijk in zijn of haar schulp te kruipen. Dit is zonde, want ieder mens is uniek! Ga op zoek naar je natuurlijke kracht, door bijvoorbeeld voor de spiegel te gaan staan en op te schrijven welke karaktertrekken en lichamelijke eigenschappen jou uniek maken. Bewaar dit lijstje goed, zodat je hier op een later moment nog eens naar terug kunt grijpen in een periode waarin je minder zelfverzekerd bent.

Zelfverzekerd worden begint met het waarderen van jezelf. Pas wanneer je accepteert wie je bent, zal je ook het mooie aan anderen en de dingen om je heen zien! Het is niet eenvoudig om over te gaan tot dit stukje acceptatie. Zoals eerder al werd aangehaald, is het vaak makkelijk om anderen of jezelf af te kraken. Het is een vorm van vluchtgedrag! Negatief denken is immers de weg met de minste weerstand. Positief denken is ingewikkelder, maar levert je uiteindelijk het meeste op. Niet alleen zorgt positief denken voor een zelfverzekerd gevoel, ook gaat dit bijvoorbeeld stress tegen. Minder stress betekent minder piekeren, wat weer leidt tot een gelukkig gevoel!  

Tips om zelfverzekerd over te komen

Zelfverzekerd worden is niet eenvoudig. Er is geen stappenplan die je helpt om een zelfverzekerd gevoel te ervaren! Wel vind je onderstaand een aantal praktische tips, die je op weg kunnen helpen. Welke van deze tips heb jij al eens gebruikt om een positief zelfbeeld te krijgen en je zelfverzekerd te voelen?

Zoals eerder beschreven werd, is het belangrijk om jezelf te leren waarderen. Er zijn op internet diverse cursussen te vinden, die je hierbij kunnen helpen als blijkt dat je dit zelf lastig vindt. Mocht zo’n cursus niet voldoende helpen, dan kun je besluiten om professionele hulp in te schakelen. Denk bij professionele hulp aan een psycholoog. Deze zal samen met je kijken waar je onzekerheid vandaan komt en op welke manier je dit kunt leren accepteren.

Een onzeker gevoel kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan pesterijen van vroeger, misbruik, vervelende ervaringen die je nog steeds achtervolgen, een laag zelfbeeld als gevolg van de pesterijen, mensen die negatief over je praten en je zelfverzekerde gevoel daarmee afbreken, enzovoorts. 

Tip 1: stel kleine doelen voor jezelf en haal deze

Eerder in dit artikel las het voorbeeld van een zelfverzekerde hardloper, die gaat voor een 5 kilometer in plaats van voor de marathon! Dit voorbeeld kan ook jou helpen om zelfverzekerd te worden. Werk doelen uit die je op korte termijn kunt halen. Kijk hierbij ook eens naar het SMART formuleren van deze doelen. SMART staat hierbij voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Denk pas aan de volgende doelen als je de lopende doelen behaald hebt! Het behalen van doelen geeft je vrijwel zeker een zelfverzekerd gevoel. Iets wat motiveert om te gaan werken aan de volgende doelen die je wilt bereiken. 

Wist je overigens dat zelfverzekerde mensen vaak ook de mensen zijn die sporten? Dit hoeft overigens niet te betekenen dat iemand die niet sport per definitie onzeker is. Uit onderzoek blijkt dat mensen die gedurende tien weken zeker twee keer per week sporten positiever in het leven staan. Ze voelen zich fit, intellectueel en geven hun eigen leven een hoger cijfer dan mensen die niet sporten! Reden genoeg dus om je sportschoenen aan te trekken als je zelfverzekerd over wilt komen.

Tip 2: zelfverzekerd worden doe je zelf

Je speelt zelf een hele belangrijke rol in hoe kom je zelfverzekerd over. In die zin, dat je tijd zou moeten investeren in jezelf. Zorg bijvoorbeeld voor een goede verzorging, door gezond te eten en de tijd te nemen voor het koken of het bereiden van je lunch. Dit mag soms best wat luxer! Zorg daarbij dat je gedurende de week voldoende momenten van ontspanning hebt. Plof op de bank voor een goede film of serie, spreek af met vrienden en vriendinnen, enzovoorts. 

Tip 3: breng structuur aan in je leven

Door structuur aan te brengen in leven behoud je het overzicht en zie je welke taken je dagelijks afrondt. Dit zijn er mogelijk veel meer, dan je op voorhand verwacht had! Door taken af te spreken zal je positiever in het leven staan. Het geeft je daarbij een zelfverzekerd gevoel, omdat je aan het eind van de dag echt iets gedaan hebt. Dit deed je voorheen natuurlijk ook, maar toen zag je de vooruitgang niet. 

Zelfvertrouwen

Cursus meer zelfvertrouwen

Klik hier voor de cursus voor meer zelfvertrouwen.

Meer en blijvend zelfvertrouwen

Veelgestelde vragen over zelfverzekerd worden

Er worden regelmatig vragen gesteld over zelfverzekerdheid en zelfverzekerd worden. Het feit dat zelfverzekerdheid een vaag begrip is, maakt het niet altijd even gemakkelijk om dit volledig te begrijpen. Iets wat ertoe leidt, dat ook zelfverzekerd worden lastig is. Kijk eens naar de meest gestelde vragen hieronder, welke we alvast beantwoord hebben voor je. Mocht het antwoord op je eigen vraag hier nog niet bij staan, dan kun je deze vraag stellen in de reacties. We proberen deze vervolgens zo snel mogelijk voor je te beantwoorden!

Hoe word ik zelfverzekerd?

Er is geen vast stappenplan om zelfverzekerd te worden. Wel kun je proberen je eigen onzekerheden te accepteren en realistische doelen te stellen. Kijk eens naar de tips op deze pagina.

Wat houdt zelfverzekerd in?

Zelfverzekerdheid betekent vaak dat je positief in het leven staat, geen bewijsdrang hebt en het mooie van jezelf en anderen ziet. Zelfverzekerde mensen zullen dit ook uiten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een wetenschappelijke studie over die onderwerp lees dan deze eens.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *