Zenuwachtig

Een zenuwachtig gevoel, spanning en nervositeit vormen voor veel mensen een probleem. Ze presteren minder goed op de werkvloer of tijdens hun studie, komen maar lastig in slaap in de avond en zijn snel geprikkeld. Reden genoeg om te werken aan het weghalen van het zenuwachtige gevoel! Waar begin je? Hoe vind je de oorzaak van een zenuwachtig of gespannen gevoel? Er zijn gelukkig verschillende manieren om een zenuwachtig gevoel te verminderen. Belangrijk is het hierbij om de spanning in je lichaam kwijt te raken! Nog belangrijker: de oorzaak van een zenuwachtig gevoel achterhalen.

In dit artikel gaan we hier dieper op in. Het verschilt per persoon met welke symptomen een zenuwachtig gevoel gepaard gaat. Bij de een zorgt het voor een gebrek aan energie overdag, bij anderen voor een gevoel van misselijkheid, enzovoorts. Bovenal zal een zenuwachtig gevoel je hinderen in het dagelijks leven. In het bijzonder, wanneer een dergelijk gevoel een lange tijd aanhoudt. Wat doe jij er momenteel aan om je zenuwen te verminderen?

Inhoudsopgave

Zenuwachtig oorzaken

Er zijn vaak verschillende oorzaken aan te wijzen voor een zenuwachtig gevoel. Zeker in de huidige tijd hebben veel mensen te kampen met een onrustig gevoel of zijn ze nerveus. Dit valt onder meer te verklaren door het feit dat we dagelijks aan een enorme hoeveelheid informatie worden blootgesteld via sociale media, nieuwskanalen, e-mails van collega’s, enzovoorts. Het idee een deel van deze informatie te missen kan voor een gevoel van nervositeit zorgen. Ook past zenuwachtigheid bij deze tijd, doordat met name jongeren het idee hebben voortdurend te moeten presteren. Het kan ertoe leiden dat wanneer collega’s sneller promotie maken, zij een zenuwachtig gevoel krijgen als gevolg van onzekerheid.

Zenuwachtig gevoel komt voort uit angst

In de basis komt een zenuwachtig gevoel voort uit een bepaalde angst. Denk bijvoorbeeld aan het gevoel dat je ervaart voor een spannende achtbaan, een nerveus gevoel dat komt doordat je zenuwachtig bent voor een presentatie op school, enzovoorts. Niet iedereen ervaart een zenuwachtig gevoel op hetzelfde moment. Logisch, want niet iedereen voor is angstig voor dezelfde activiteit. De een vindt het heerlijk om te presenteren, maar is angstig voor situaties waarin deze bijvoorbeeld moet netwerken tussen onbekende mensen. Voor anderen geldt precies het omgekeerde!

De angst die een zenuwachtig gevoel veroorzaakt in je buik vloeit vaak direct na een situatie waarvoor men angstig was weg. Zou dit gevoel niet wegvloeien, dan betekent dit dat je blijvend zenuwachtig of nerveus bent. Iets wat nare consequenties kan hebben! Denk aan het feit dat je slechter slaapt, vermoeid aan een nieuwe werkdag begint en zo uiteindelijk in een burn-out terecht kan komen. Ook overspannenheid kan het gevolg zijn van een altijd zenuwachtig gevoel bij mensen. 

Tips om minder zenuwachtig te zijn

Er zijn verschillende manieren hoe je kan omgaan met zenuwen. Houd er rekening mee, dat een angstig en daarmee zenuwachtig gevoel niet per definitie negatief hoeft te zijn. Het zenuwachtige gevoel kan er bijvoorbeeld toe leiden, dat je beter presteert op spannende momenten. Denk aan het voorbeeld van de presentatie, een belangrijk tentamen, enzovoorts. Penibel wordt het, wanneer het zenuwachtige gevoel gedurende meerdere dagen aanhoudt.

Onderstaand lees je wat te doen tegen zenuwen. Gebruik deze tips tegen zenuwen, om je zenuwen onder controle te krijgen.

Tip 1: maak een mooie wandeling in de natuur

Een zenuwachtig gevoel neemt af, op het moment dat het je lukt om je zinnen te verzetten. Even niet denken aan hetgeen je zo gespannen maakt, weg van alle stress! Een mooie wandeling is een goede eerste stap. De natuur brengt je de rust, die je helpt om de spanning los te laten. Wandel samen met iemand anders, zodat je kunt praten over je gevoel. Iets wat het makkelijker zal maken om dit los te laten. Naast het maken van een wandeling door de natuur kan ook een rondje joggen of bijvoorbeeld fietsen werken om het zenuwachtige gevoel te verminderen.

Tip 2: luister thuis naar je favoriete muziek

Is het buiten minder mooi weer? Ook luisteren naar je favoriete muziek kan helpen om het zenuwachtige gevoel los te laten. Probeer je hierbij te focussen op de muziek en hetgeen men zingt, om zo te voorkomen dat je hersenen je alsnog aan het piekeren zetten over hetgeen de spanning in je lijf veroorzaakt. Door je op iets anders te focussen, de natuur of de muziek, krijgen je hersenen te tijd om te ontspannen. Wist je dat het ook helpt om bijvoorbeeld een boek te lezen, terwijl je op de achtergrond het geluid van regen aanzet? 

Tip 3: zoek naar meditatieoefeningen

Mediteren kan enorm helpen bij het verminderen van het zenuwachtige gevoel. Er zijn online talloze oefeningen te vinden op het gebied van meditatie. Ook yoga kan helpen om het zenuwachtige gevoel los te laten. Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn een paar handdoeken of een speciaal matje. Je kunt zo’n matje voor yoga online bestellen voor iets meer dan tien euro. Naast de mogelijkheid om thuis oefeningen uit te voeren, kun je jezelf ook inschrijven voor een club om deze oefeningen samen met anderen uit te voeren.

Tip 4: challenge de bron van een zenuwachtig gevoel

Een constant zenuwachtig gevoel aanpakken lukt past, op het moment dat je de bron van dit gevoel gevonden hebt. Probeer de bron van het zenuwachtige gevoel te challengen! Waar komt dit gevoel vandaan? Waarom veroorzaakt juist deze bron dit vervelende gevoel? Is het gevoel wel terecht, of blijkt de bron helemaal niet zo ernstig te zijn? Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Voortkomend uit het opsporen van de bron van het zenuwachtige gevoel, kun je deze relativeren. Probeer voor jezelf op te schrijven, waartoe de bron van het nerveuze gevoel kan leiden. Word je direct van de opleiding gestuurd als een presentatie niet goed gaat? Vind je nooit meer een andere baan, als een sollicitatiegesprek slecht gaat? Enzovoorts.

Noodzaak van het aanpakken van een zenuwachtig gevoel

Zoals eerder al werd aangehaald, hoeft een zenuwachtig gevoel helemaal niet zo slecht te zijn. Het helpt je scherp te houden, je beter te concentreren en je daardoor beter te laten presteren. Vervelend wordt het wanneer een nerveus of zenuwachtig gevoel gedurende een langere tijd aanhoudt. Met name in de avonduren, wanneer je in bed kruipt, zal je hier hinder van ondervinden. Op bed heb je geen afleiding van je computer, televisie of bijvoorbeeld werk. Het maakt dat je hersenen alle ruimte hebben om na te denken over hetgeen de angst en spanning veroorzaakt.

Dit leidt er uiteindelijk toe, dat je minder goed zal slapen. Je valt pas laat in slaap en slaapt veel minder diep, dan wanneer je geen zenuwachtig gevoel zou ervaren. Dit zorgt er vervolgens voor, dat je met minder energie aan de nieuwe dag begint. Iets wat je prestaties op het werk of op school verslechtert. Aan het eind van de dag heb je de puf niet meer om nog te gaan wandelen of yoga oefeningen uit te voeren. Het probleem houdt zichzelf hierdoor in stand.

Van zenuwachtig gevoel naar depressieve klachten

Het aanhouden van het zenuwachtige gevoel kan uiteindelijk leiden tot depressieve klachten. Het feit dat je minder presteert door vermoeidheid, wat weer het gevolg is van het piekeren op bed, maakt je onzeker. Onzekerheid vormt de basis van beginnende depressieve gevoelens. Denk aan het feit dat je als gevolg van die onzekerheid te maken kunt krijgen met een minderwaardigheidscomplex. Het feit dat collega’s of andere studenten beter presteren zorgt er immers voor, dat je een steeds negatiever zelfbeeld ontwikkelt. Reden genoeg om het zenuwachtige gevoel of een gevoel van angst in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken met de tips uit dit artikel.

Veelgestelde vragen over zenuwachtig zijn

Er worden ons regelmatig vragen gesteld over een zenuwachtig gevoel en hetgeen je hiertegen kunt doen. Onderstaand hebben we de antwoorden op de vragen die ons het meest gesteld worden alvast op een rijtje gezet! Mocht het antwoord op een vraag waarmee jij zit hier nog niet tussen staan, dan kun je deze in de reacties onder het artikel stellen. We proberen de vraag vervolgens zo snel mogelijk voor je te beantwoorden.

Wat moet je doen als je zenuwachtig bent?

Als je zenuwachtig bent is het belangrijk om je innerlijke rust terug te vinden. Haal een aantal keer diep adem en relativeer hetgeen een zenuwachtig gevoel veroorzaakt.

Hoe word je minder zenuwachtig?

Adem een aantal keer diep in en blaas de lucht vervolgens rustig uit, voer meditatie- of yoga oefeningen uit en probeer wat vaker te sporten. Het helpt een zenuwachtig gevoel te verminderen.

Kan ik wat doen tegen zenuwachtig zijn?

Je kunt een zenuwachtig gevoel op verschillende manieren aanpakken. Voer bijvoorbeeld een aantal meditatieoefeningen uit, waarvan je online diverse voorbeelden vindt. Ook yoga of bijvoorbeeld wandelen helpt.

Welke tips zijn er om minder zenuwachtig te zijn?

Zorg dat je rustig wordt door bijvoorbeeld een aantal keer diep in en uit te ademen, beweeg wat vaker en ga de natuur in of luister thuis naar je favoriete muziek om tot rust te komen.

Waar komt zenuwachtig gevoel vandaan?

Een zenuwachtig gevoel is vaak het gevolg van angst. Angst om niet goed te presteren, om buitengesloten te worden in sociale situaties, enzovoorts. Vaak verdwijnt het nadat een gebeurtenis voorbij is.

Meer gerelateerde onderwerpen: zorgen maken, innerlijke rust, piekeren, positief denken, omgaan met stress, stress verminderen, stress symptomen, meer zelfvertrouwen, geloof in jezelf, zelfverzekerd, onzekerheid, nerveus, onrustig gevoel, zenuwachtig, intrinsieke motivatie, positiviteit, negativiteit, doorzetingsvermogen, niet lekker in je vel zitten en zelfontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *