Zweetaanvallen

We zweten allemaal, de hele dag door. Wist je dat je alleen al in de nachtelijke uren een kwart liter aan vocht verliest door het zweten? De mate van zweten neemt toe, naarmate we ons meer inspannen. Ga bijvoorbeeld eens een uur joggen in de zomer en probeer te meten hoeveel vocht je verliest! Het zal al snel om een halve tot een volledige liter gaan. Het toont aan hoe belangrijk het is om voldoende te drinken tijdens of na het bewegen. Zweten kent ook een ongezonde vorm, namelijk; zweetaanvallen. Deze zweetaanvallen kunnen verschillende oorzaken hebben. Ze vormen een belemmering in je dagelijks handelen.

Een bekende oorzaak van zweetaanvallen is de overgang bij vrouwen. De overgang kan gepaard gaan met opvliegers, welke al snel enkele minuten aanhouden. Om de hitte in je lichaam te kunnen laten ontsnappen, begint het lichaam te zweten. Zo’n zweetaanval is lastig tegen te houden, daar de opvlieger een heel natuurlijk proces is. Zweten kan ook het gevolg zijn van stress. Daar valt gelukkig makkelijker iets aan te doen! Op deze pagina lees je er meer over.

Inhoudsopgave

Wat zijn de oorzaken van zweetaanvallen?

We noemen overmatige zweten ook wel Hyperhidrosis, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen primaire en secundaire Hyperhidrosis. Beide categorieën bevatten verschillende soorten oorzaken. De meest voorkomende oorzaken vallen onder de secundaire Hyperhidrosis. Zweetaanvallen in de overgang horen bij de natuurlijke processen in het lichaam en zijn hier een voorbeeld van. Ze duren vaak enkele minuten, net als de opvlieger zelf. Opvliegers kunnen zich kort na elkaar opvolgen. Er kunnen echter ook enkele uren tussen deze opvliegers zitten. Dit verschilt per vrouw en per moment. Het is belangrijk om je luchtig te kleden, zodat je minder hinder ondervindt van het zweten en je lichaam de warmte makkelijker af kan voeren.

Een andere oorzaak van zweetaanvallen zijn emotionele prikkels. Stress is een voorbeeld van zo’n emotionele prikkel. Als we stress ervaren giert de adrenaline door ons lichaam. Het lichaam werkt dermate hard, dat het de warmte kwijt moet. Zweetaanvallen zijn hier het gevolg van. Zweetaanvallen kunnen zich ook voordoen bij angstgevoelens. Denk bijvoorbeeld aan een presentatie voor een groot publiek. De angst om te falen maakt dat je mogelijk hevig moet zweten voorafgaand aan de presentatie.

Makkelijk aan te pakken oorzaken van zweetaanvallen

Waar het lastig is om zweetaanvallen als gevolg van emoties of de overgang aan te pakken, is dat in andere situaties makkelijker. Denk bijvoorbeeld aan plotseling zweten als gevolg van te warme kleding in de zomer. Door de kleding uit te trekken, zal een zweetaanval al snel afnemen. Vergelijkbaar is sporten in te warme omstandigheden. Je lichaam moet haar warmte kunnen verliezen, waardoor het snel begint te zweten. Een koude douche is niet altijd voldoende om een warmte aanval te stoppen, daar het zweten nog even door kan gaan. De temperatuur in je lichaam neemt niet direct af bij een koude douche.

Wist je dat ook pittig eten hitte aanvallen kan veroorzaken? Wanneer je hier regelmatig hinder van ondervindt, is het verstandig om het eten wat minder te kruiden. Hetzelfde geldt overigens voor het (overmatig) drinken van alcohol. Je herkent het vaak aan de rode gloed op je wangen, die alcohol veroorzaakt.

Zweetaanvallen ’s nachts

Zweetaanvallen doen zich niet alleen overdag voor. Ook in de nacht kun je te maken krijgen met hevig zweten. We noemen dit ook wel nachtzweten. Wanneer nachtzweten meerdere opeenvolgende nachten aanhoudt, is het verstandig om de hulp van een huisarts in te schakelen. Nachtzweten kan je nachtrust ernstig verslechteren, waardoor je met een beperkt energieniveau aan de dag begint. Het heeft een negatieve impact op je gemoedstoestand, je concentratie, enzovoorts.

Net als voor zweetaanvallen die zich overdag voordoen, kent ook nachtzweten diverse oorzaken. Ze komen in grote lijnen overeen met de oorzaken van zweetaanvallen. In de nacht kunnen ook nachtmerries voor een zweetaanval zorgen. Net als bij zweetaanvallen overdag is het ongebruikelijk, dat een zweetaanval zich meerdere dagen na elkaar opvolgen.

Wat is de oplossing voor zweetaanvallen?

Zweetaanvallen zijn niet altijd even gemakkelijk te verhelpen. Natuurlijke oorzaken, zoals koorts en bijvoorbeeld de overgang kun je niet uitschakelen. Een zweetaanval kun je echter wel verminderen. Eet gezond en zorg er tijdens een griepje voor, dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt. Het draagt bij aan het herstel, en helpt je lichaam de bacteriën of virussen in je lijf te doden. Zo ben je sneller weer fit en nemen de zweetaanvallen af. In het geval van de overgang is het raadzaam om met een laagjessysteem te werken. Door verschillende lagen kleding te dragen, kun je de outfit aanpassen naar je lichaamstemperatuur. Op het moment dat je het warm krijgt, trek je een laagje uit. Je doet het laagje weer aan, als de opvliegers voorbij zijn.

Eet gezond en matig het gebruik van alcohol

Om de kans op een zweetaanval kleiner te maken, is het belangrijk om gezond te eten. Probeer daarbij het gebruik van kruiden te minderen, als blijkt dat je hier erg gevoelig voor bent. Ook het gebruik van alcohol voor het slapen gaan is onverstandig, wanneer je regelmatig last hebt van zweetaanvallen. De alcohol ga je namelijk uitzweten.

Na een zweetaanval is het belangrijk om je vochtbalans weer in evenwicht te brengen. Drink voldoende, om uitdroging of soortgelijke klachten tegen te gaan. Daarbij is het verstandig om bijvoorbeeld een bouillon te drinken, wanneer je meerdere dagen na elkaar last hebt van een zweetaanval. Bouillon bevat relatief veel zout, wat het verlies hiervan tijdens de zweetaanvallen compenseert.

Bepaalde kruiden geven een kalmerend effect

Valeriaanwortel en St Janskruid hebben een kalmerend effect en gaan symptomen van nachtelijk zweten en zweetaanvallen overdag tegen.

Kleed je luchtig tijdens inspannende activiteiten

Niet alleen om minder last te hebben van opvliegers in de overgang is het belangrijk om je luchtig te kleden. Zorg er ook voor dat je tijdens andere inspannende activiteiten luchtig gekleed bent. Dit kan een uurtje joggen zijn, maar bijvoorbeeld ook een presentatie of een sollicitatiegesprek. Eerder las je al, dat angst een oorzaak kan zijn van zweetaanvallen. Door je luchtig te kleden kan je lichaam de warmte makkelijker kwijt, waardoor je minder erg zal zweten.

Tip: slaap onder een luchtig dekbed en pas je nachtkleding aan op de temperatuur in de slaapkamer. In de zomer is het belangrijk dat je nachtkleding de warmte doorlaat. Op deze manier voorkom je nachtzweten.

Zorg voor voldoende ontspanning

Niet het minst belangrijk: zorg voor voldoende ontspanning. Stress en angst zijn twee veel voorkomende oorzaken van zweetaanvallen. Door voldoende te ontspannen verminder je de stress- en angstgevoelens. Overigens hangen stress en angst sterk met elkaar samen. Ga een uurtje hardlopen aan het eind van de dag, maak een wandeling bij de lunch, enzovoorts. Ontspannen kan ook door voor het slapen gaan een uur naar je favoriete muziek te luisteren, door kort voor het slapen nog een boek te lezen, enzovoorts. Ontspanning helpt je lichaam tot rust te komen, waarmee de kans op zweetaanvallen sterk afneemt.

Beweeg wat vaker om gewicht te verliezen

Beweging is niet alleen goed om te ontspannen. Ook kan het je helpen om af te vallen. Iets wat belangrijk is, om bijvoorbeeld overgewicht tegen te gaan. Overgewicht kan de kans op een zweetaanval vergroten. Daarbij kan de zweetaanval langer duren bij mensen met overgewicht. Het kost het lichaam in dit geval meer energie om de warmte kwijt te raken. Combineer het bewegen met een gezonder voedingspatroon.

Bezoek een huisarts bij aanhoudende zweetaanvallen

Mocht het niet lukken om zelf voor een oplossing te zorgen bij zweetaanvallen, dan kan een bezoek aan de huisarts aan te raden zijn. Een huisarts kan je meer vertellen over de verschillende oorzaken van zweetaanvallen. In sommige gevallen ligt er een medische oorzaak ten grondslag aan de zweetaanvallen, waarvoor een onderzoek door de huisarts of medisch specialist benodigd is. Vergelijkbaar hiermee is een zweetaanval door het gebruik van bepaalde medicijnen. Laat de huisarts met je meekijken, wanneer je vermoedt dat de zweetaanvallen door medicijnen veroorzaakt wordt.

Veelgestelde vragen over zweetaanvallen

Er worden zeer regelmatig vragen gesteld over zweetaanvallen. Waar komen ze vandaan? Hoe verhelp je ze? Enzovoorts. We hebben het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden alvast uitgewerkt. Je vindt ze hieronder! Mocht je zelf een vraag hebben waarop het antwoord nog niet te vinden is, dan kun je deze achterlaten in de reacties onder het artikel.

Wat te doen tegen zweetaanvallen?

Zweetaanvallen voorkom je door niet te pittig te eten, weinig alcohol te drinken en je luchtig te kleden. Ook is het verstandig om voldoende te ontspannen, om zo stress en angst tegen te gaan.

Waar komen zweetaanvallen vandaan?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken aan te wijzen voor zweetaanvallen. Denk bijvoorbeeld aan stress, angst en lichamelijke processen als het herstel van een griep, de overgang, enzovoorts.

Hoe zweetaanvallen verminderen?

Zweetaanvallen verminderen kan door minder gekruid eten te nuttigen, door je alcoholconsumptie te minderen en door jezelf luchtig te kleden. Dit is met name belangrijk bij spannende momenten.

Moet ik bij zweetaanvallen naar de huisarts?

Bij zweetaanvallen hoef je niet direct naar een huisarts. Vaak duren ze niet langer dan een paar minuten. Houden de zweetaanvallen langer aan, dan kan een huisartsbezoek raadzaam zijn.

Wanneer treden zweetaanvallen op?

Er zijn verschillende oorzaken van zweetaanvallen aan te wijzen. Denk aan koorts, de overgang, een stressvolle situatie, enzovoorts. Ook alcohol en kruidig eten kunnen zweetaanvallen veroorzaken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *